Skyscraper City Forum banner
1 - 18 of 18 Posts

·
BPM'er
City Explorer
238 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Ik vind die van Oudenaarde mooi (de stijl) en van Brugge, maar natuurlijk ook die van Veurne ;) Ook die van Aalst vind ik wel wat hebben, klein maar fijn :)

Belfort Veurne by night, mooie foto!:

·
Registered
1,401 Posts
Antwerpen natuurlijk...op verre afstand gevolgd door onze vrienden uit Brugge ;)...

Moet wel zeggen dat het eigenlijk allemaal best wel pareltjes zijn. Vind dat van Charleroi ook best wel mooi.

·
Bike It!
22,259 Posts
Ouderdom heeft daar weinig mee te maken speelt op de Wereld Erfgoedlijst slechts een geringe rol. Er staan nogal wat 20ste eeuwse sites en monumenten op die lijst. Het belfort van Charleroi is trouwens nog jonger.

Eeklo heeft weinig schoonheid en historische monumenten te bieden.
Het belfort vind ik persoonlijk dan ook een mooie en geslaagde aanvulling bij het stadhuis en kerk.

·
Registered
12,558 Posts
^^Akkoord. Maar om het daarom gelijk werelderfgoed te maken. Dat zorgt toch voor een zekere waardevermindering van het begrip 'werelderfgoed'. Ik zou enkel historische belforten op de lijst zetten.

·
Bike It!
22,259 Posts
^^Akkoord. Maar om het daarom gelijk werelderfgoed te maken. Dat zorgt toch voor een zekere waardevermindering van het begrip 'werelderfgoed'. Ik zou enkel historische belforten op de lijst zetten.
Tja, waarde is een relatief begrip, net als historisch. Ik denk gewoon dat ze destijds geen uitzonderingen wilden maken en het nu eenmaal aartsmoeilijk is om een grens te trekken. Ik zou er ook geen seconde van wakker liggen mocht het Eeklose belfort niet op de lijst staan.

En met alle respect, maar het UNESCO-werelderfgoed is sowieso al aan een devaluatie bezig. Als ik zie wat tegenwoordig allemaal voor nominatie voorgedragen wordt...tot het Zoniënwoud toe. What's next? De Kemmelberg? De Boerenkreek? De Kleemkapel?

Nu, voor alle duidelijkheid, ik vind het belfort van Eeklo niét het mooiste. Ik heb het ook zeer moeilijk om een keuze te maken tussen al dat fraais. Het ene is lekker stoer, een ander heerlijk frivool.

Laat het dus maar Brugge zijn, heb ik al altijd een schitterende toren gevonden.

·
Registered
1,962 Posts
Ik vermoed dat je het te individueel beziet. De UNESCO-status geldt voor het geheel van belforten in Belgie en Frankrijk, waar dat van Eeklo een onderdeel is. Vergelijk het met het statuut voor het historisch centrum van Brugge, dat is ook voor het geheel en houdt niet per se in dat elk gebouw erin bijzonder is.

1 - 18 of 18 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.