SkyscraperCity Forum banner

Mooiste gebouw in woonomgeving

10927 Views 42 Replies 27 Participants Last post by  Apostle
Wat vind jij 't mooiste gebouw in je directe woonomgeving?

Ik zelf woon in Drunen, een plaatsje in buurt bij Den Bosch en onlangs is het centrum van Drunen helemaal opnieuw opgebouwd, althans de voorste gedeelte ervan.

Met een nieuwe grote plein en een mooi appartenmentencomplex met daaronder aan beide kanten restaurants vind ik het onderstaande gebouw het mooiste uit mijn directe woonomgeving.

See less See more
2
1 - 20 of 43 Posts
Plussenburgh :)
Wat versta je onder directe woonomgeving? 250 meter? kilometer?
Het mooiste gebouw op loopafstand; slot Biljoen (Velp). Vonden Marie-Antoinette en Lodewijk XIV ook :happy:

See less See more
Het stadhuis van Leeuwarden. Dit vanwege het statige uiterlijk. Het interieur ziet er nog mooier uit. De kantoren van Dales en consorten doen niet onder voor die van de ministers in Den Haag.

See less See more
Wat versta je onder directe woonomgeving? 250 meter? kilometer?
Ik had niet echt aan een afstand gedacht, maar denk dat 1km wel ruim genoeg is om een mooi gebouw uit je omgeving te kunnen kiezen!
Bij mijn ouders in Smilde (is ook nog een beetje thuis)

link

En in Breda kan ik meerdere gebouwen aanwijzen zoals de halve binnenstad, maar omdat dit mijn naaste buren zijn, worden het de oude en nieuwe brandweerkazerne van Breda.

Oude:

link

Nieuwe:

link

Verder ligt er nog een stuk oude stadsmuur bijna bij ons in de achtertuin, deze is omgebouwd tot kantoorgebouw, zie link, zoeken naar Lunet B.
See less See more
3
1100 meter mag nog net vind ik als je in je direct omgeving alleen maar jaren 60 blokken heb staan dus nomineer ik het hoofdkantoor van de Rabobank aan de Croeselaan in Utrecht, ik kan er helaas geen foto van vinden.
Leiden: het stadhuis

Waalre: vrijwel alle villa's in Lisseven, Waalre

Landgoed Vollenhove (17 de eeuw) een van de laatste landgoederen in Nederland die nog beheerd wordt door de oorspronkelijke bewoners.

Ligging tussen Zeist en Utrecht.
See less See more
2
Stedelijk museum van Schiedam hier om de hoek vin'k toch ook een erg mooi gebouw...
^^
Die bewoners zijn al oud dan! :D

Aangezien er hier in Hoogvliet niet zoveel tot geen mooie gebouwen staan, verplaats ik mij even naar Rotterdam, en dan zeg ik:
Stadhuis!

((nogal slechte) foto van Wikipedia)
See less See more
Ik zou eerst de Bonifatius Kapel nomineren namens mijn stad, maar ben toch voor het stadhuis gegaan. Jammer dat de pilaar onder het balkon wat vies lijkt. Dat knappen ze nog wel op.

Edit: Ik zie dat ik 500 berichten heb!
See less See more
Niet 1 van de mooiste waarschijnlijk ( aangezien er veel meer van dit soort landgoederen in de gemeente Enschede bestaan), en ook niet helemaal in mijn omgeving .
Maar dit is toch wel 1 van de meest bijzondere niet-bekende gebouwen uit de gemeente Enschede, met een erg grote historische waarde vanuit de textieltijd en de naam van Heek en diens Echtgenote Edwina Burr Ewing (ja die van Dallas).
Dit landgoed ligt naast een 88 Hectare groot natuurgebied "het Smalenbroek", dat grenst aan het Zuiden van Enschede .

Landgoed het Zonnebeek,

www.wikipedia.nl

Geschiedenis en architectuur :
Tussen 1906 en 1908 werd het huis gebouwd naar ontwerp van A.G. Beltman voor J.B. van Heek en diens Amerikaanse echtgenote Edwina Burr Ewing. Het symmetrische neoclassicistische pand onder een schilddak zou ontworpen zijn naar voorbeeld van een landhuis in Nashville (in de staat Tennessee in de Verenigde Staten van Amerika) waar Burr Ewing vandaan kwam. Enkele elementen uit het ontwerp, zoals het fronton en de portiek, zijn regelmatig terugkerende elementen geworden in de (neo)classicistische ontwerpstijl van bureau Beltman. Het huis heeft een middenrisaliet[2] met een balkon gedragen door zuilen dat erg lijkt op Amerikaanse planterswoningen. In 1911 is het balkon in de westgevel dichtgezet en is een serre aangebouwd. In de salon staat een schouw met aan weerszijden getordeerde zuilen. Op de zolderverdieping is een appartement gebouwd voor de huidige beheerder. Verder staan op het terrein een koetshuis annex dienstwoning en logeerhuis (huisnummer 112-114) uit 1906 en een theehuis.

Tuinen :
De parkaanleg komt van P.H. Wattez en is in landschapsstijl, eveneens op Amerikaanse voorbeelden geïnspireerd. Daarbinnen is een boomgaard/moestuin/bloementuin rond 1908 aangelegd, door muren en hagen afgesloten. In 1972 is de tuin hersteld (voornamelijk het inboeten van bomen) volgens een plan van architectenbureau T.H. Koning.

Het landgoed wordt tegenwoordig beheerd door de stichting 'Edwina van Heek'.
See less See more
^^
Die bewoners zijn al oud dan! :D

Aangezien er hier in Hoogvliet niet zoveel tot geen mooie gebouwen staan, verplaats ik mij even naar Rotterdam, en dan zeg ik:
Stadhuis!
Het stadhuis is inderdaad een prachtig gebouw. Gelukkig is het bewaard gebleven tijdens de oorlog :D
Leuk topic trouwens, zo kom je nog eens wat onbekende maar o zo mooie gebouwen tegen.
^^Leg mij de definitie van mooi maar eens uit dan. Of de omgeving moet minder mooi zijn, wat ik me haast niet kan voorstellen.
1 - 20 of 43 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.