SkyscraperCity Forum banner

Mooiste stadhuis van Nederland

61307 Views 177 Replies 85 Participants Last post by  Per
Wat is volgens jullie het mooiste stadhuis van Nederland?
Persoonlijk vind ik dat van Middelburg het mooist:
See less See more
1 - 20 of 178 Posts
Ik kom van oorsprong uit Middelburg dus mijn voorkeur laat zich wel raden.

Ook schitterend: Gouda en het oorspronkelijke stadhuis van Amsterdam voor we ons een monarchie aanmaten.
Het stadhuis van Middelburg (gebouwd vanaf 1452) laat zien dat deze stad al in de middeleeuwen, ruim voor de gouden eeuw, belangrijk was. Samen met de enorme abdij en een aantal reeds grote verdwenen kerken als symbolen, was Middelburg voorbestemd een grote stad te worden. De geschiedenis heeft anders beslist, ik vraag me af of de unie met Holland wel goed is geweest voor Zeeland ;-)
Deze draad kan gelijk weer op slot als je de winnaar in de eerste post zet.;)
^Nee hoor, zo snel hoeven we het niet op te geven. Het stadhuis van Middelburg is prachtig, evenals het oude stadhuis van Rotterdam. Toch gaat mijn voorkeur in deze uit naar het hypermoderne stadhuis van Den Haag van Richard Meier. Schitterend gebouw!

Het Stadhuis van Middelburg is aan de buitenkant prachtig, aan de binnenkant is er helaas niet zoveel meer over sinds het bombardement op 17 mei 1940 van de Duitsers 3 dagen na de capitulatie van Nederland.

Als voormalig stadhuis dan zou ik in Nederland toch het Paleis op de Dam noemen. Een mooi voorbeeld van Hollands Classicisme. De aandacht die is geschonken niet alleen aan de buitenkant, maar vooral aan de binnenkant is adembenemend, ook als je de keizerlijke en koninklijke dingen eruit haalt. Ik ben razend benieuwd hoe het uiteindelijk uit de stijgers zal komen na de gevelschoonmaak.

Als nieuw stadhuis is het stadhuis van Den Haag natuurlijk een groot succes. Toch ook wel een vermelding waard. :)
2
Er zijn wat mij betreft maar drie serieuze kanshebbers: Middelburg, Amsterdam (Paleis op de Dam) en Gouda.

Wat ik overigens jammer vindt is dat Gouda een nieuw stadhuis gaat bouwen dat niet kan tippen aan het oude. Als je dan toch iets gaat bouwen, doe het dan beter dan het origineel.

En het echte stadhuis:
See less See more
3
Tilburg.
De zwarte (hoog)bouw zijn de stadkantoren

Het "oude" stadhuis wat er schuin tegenover heeft gestaan hadden ze voor mij trouwens niet hoeven te slopen

Middelburg is héél mooi en ook die van Rotterdam, zo tussen de hoogbouw is mooi
See less See more
Ik vind het stadhuis van Groningen wel wat hebben. Ik vind het een prachtig statig gebouw
See less See more
2
Ik vind het stadhuis van meppel ook niet lelijk, het is niet groot maar wel nieuw, ruim en modern:

Er zitten 2 grote vijvers onder het gebouw aan de acherkant allen dat is nu een bekende hangplek voor drinkende en blowende jongeren :lol:
See less See more
2
Dat van Haarlem is gewoon het allermooiste. Alles zit daarin. Middeleeuws, zeventiende eeuws, zelfs eigentijds: zo postmodern vind je 't nergens! Het is de Nederlandse tegenhanger van het stadhuis van Mechelen: een mal kasteel met een mooi aanleungebouw. In Mechelen is dat gotisch, maar ja, zo is Mechelen: hier past weloverwogen Hollands classicisme.

Natuurlijk is het stadhuis van Alkmaar ook heel mooi, maar ik heb 't niet zo op dat gekke chauvinisme van sommige forummers. Daar breek ik dus maar mooi mee.
See less See more
Die van Middelburg is te blokkerig, daarom kies ik toch liever die van Gouda.

See less See more
Mooiste is het niet, maar zeker wel een mooi stadhuis, Dokkum:

See less See more
Enschede mag dan volgens de lezers van de NRC het lelijkste gebouw van Nederland binnen zijn grenzen hebben maar een van de mooiste stadhuizen staat er ook.
www.enschede-stad.nl/gebouwen.php?gebouw=Stadhuis
^^

Het Raadhuis van Hilversum is een juweeltje. Dat is voor de twintigste eeuw toch wel mijn favoriet.
Mooi, die van Hilversum. Ook erg goed onderhouden.
8
Stadhuizen in het Noorderkwartier

Laat ik dan toch eens de stadhuizen van het Noorderkwartier tonen. Niet zo mooi als het Haarlemse, maar toch zeker niet mis.

Alkmaar
Alkmaar heeft een bijzonder stadhuis dat uit het begin van de zestiende eeuw komt, maar steeds is uitgebreid en zo een heel bijzonder complex van historische architectuur werd.

Edam
Schattig, klein en toch ook heel rijk en sierlijk: zo is heel Edam en dus ook het stadhuis aan de Dam.

Enkhuizen
Enkhuizen heeft een erg mooi, statig stadhuis.

Enkhuizen is sowieso één van de mooiste steden van Nederland, dus dit misstaat er niet.

Hoorn
Het stadhuis van Hoorn is er niet meer. Er staat buiten het centrum wel een moderne blokkendoos waarin de gemeente vergadert, maar dat gebouw slaat nergens op. Hoorn had juist een mooi oud stadhuis aan het Rode Steen... Dat gebouw is nog wel te bezichtigen, maar niet in Hoorn. Je moet er voor naar de Spuistraat in Amsterdam!

Spuistraat nr. 14, nu de plek van een neogotische Cuyperskerk, maar de gevelsteen is natuurlijk ouder: die was bevestigd aan de verdwenen Roomse schuilkerk waar de huidige kerk voor in de plaats kwam.

Medemblik
Ook Medemblik verloor z'n historische stadhuis, maar daar kwam nog 'n aardige Kropholler voor terug.

Overigens zal de grote nieuwe gemeente Medemblik het oude DSB-kantoor in gebruik gaan nemen als stadhuis, maar ik veronderstel dat ze dit pareltje wel als trouwzaal e.d. behouden.

Monnickendam
Aan het Noordeinde is nog een en ander van een ooit groter stadhuis over. Er moet een mooie halsgevel op hebben gestaan, ooit...

Purmerend
Het stadhuis van Purmerend is minder dan het lijkt, maar toch heel aardig.

See less See more
Medemblik
Ook Medemblik verloor z'n historische stadhuis, maar daar kwam nog 'n aardige Kropholler voor terug.

Z'n tweelingbroer staat in Wateringen.
See less See more
2
Er staat ook nog 'n zusje in Waalwijk:

Verder is er nog wat familie samengedromd rond de Grote Kerk van Alkmaar:

See less See more
1 - 20 of 178 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.