SkyscraperCity Forum banner

MORTSEL

25730 Views 81 Replies 25 Participants Last post by  JLbxl
www.gva.be

20/01 Stevent Mortsel af op volksraadpleging?

De Mortselse liberalen denken dat een referendum duidelijkheid zal brengen over het Stadsplein dat moet worden heraangelegd.

De partij zette het punt meteen op de agenda van de gemeenteraad die vanavond plaatsvindt. Uit de bezwaarschriften blijkt dat de problemen zich situeren in de bebouwing op en rond het plein.

Raakpunten

Open Vld vergelijkt de heraanleg met het dossier van de Grote Markt in Lier. “Er zijn tal van raakpunten”, stelt fractieleider Robin Libert. “Van de moeilijkheden rond verkeersafwikkeling tot de tevredenheid of ontevredenheid van de handelaars en pakweg het verdwijnen van open parkings. Sinds 1998 loopt daar de discussie."

"Ook hier besloot de gemeenteraad een referendum te organiseren, waarbij het volk de voorgestelde plannen van de hand wees. Ondertussen had de stad al wel 580.000 euro uitgegeven aan heel de procedure.”

Aanpassingen

En precies die financiële marteling wil Open Vld Mortsel besparen. Daarom stel het voor om de bestaande plannen aan te passen aan de reeds uitgebrachte adviezen en bemerkingen. “En eenmaal dat is uitgevoerd, kan het plan worden onderworpen aan een volksraadpleging. De vraag is daarbij eenvoudig: bent u akkoord met het voorgelegde plan voor de aanleg van het Stadsplein?”

Dat lang niet iedereen op dezelfde lijn als het stadsbestuur en zijn ontwerpers zit, toonde het recente openbaar onderzoek nogmaals aan. Een twintigtal bezwaarschriften, al dan niet ondertekend door meerdere inwoners, kwam binnen.

Bezwaren

De meeste bezwaren gaan over de voorgestelde bebouwing in het ruimtelijk uitvoeringsplan (rup) en de impact daarvan op de mobiliteit in de omgeving.

Vaak gehoorde opmerkingen: er zijn al woningen genoeg in Mortsel voor het aantal inwoners dat er nu woont, het gevoel van open ruimte wordt weggedrukt op het Stadsplein, de vijf bouwlagen ten zuiden van de Statie-lei-Liersesteenweg zijn niet in overeenstemming met de hoogte van huidige gebouwen, de relatie tussen het Stadsplein en Fort IV vermindert, door de extra winkelruimte wordt de verkeersdruk groter en de ondergrondse parking zuigt meer verkeer aan naar het Stadsplein.

Aflevering 768 van Het leven zoals het is: Stadsplein, vanavond in de gemeenteraadszitting van Mortsel.
Foto: animatie van het nieuwe plein, AniMotionS (2005)
1 - 20 of 82 Posts
www.gva.be

23/01 Mortselse bevolking wordt niet geraadpleegd

Open Vld zit - zoals de hele Mortselse oppositie - met een kater. De door de liberalen gevraagde volksraadpleging rond de heraanleg van het Stadsplein is verworpen, meerderheid tegen oppositie. Een gemiste kans, vindt de partij.

De stemming rond het referendum bracht veel teweeg. Zelfs bij de meerderheid ontstond er enige twijfel. “Maar uit een onderzoek dat door onze secretaris is gevoerd, is gebleken dat een volksraadpleging onmogelijk is terwijl de procedure loopt”, aldus burgemeester Ingrid Pira (Groen!).

“Al staan we niet weigerachtig tegenover het idee. Maar eerst moet heel het plan rond zijn, inclusief adviezen van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro). En daarmee kunnen we dan naar de Mortselaars. Jammer genoeg wilde de oppositie van geen uitstel weten.”

Moed

Open Vld-raadslid Danny Van Clapdurp reageerde bijzonder teleurgesteld. “Het ontbreekt onze meerderheid aan moed”, zegt hij bitter. “Waarom uitstellen? We hadden gewoon nu al die weg van het referendum kunnen inslaan."

"De uitvoering kan gebeuren als inderdaad heel de procedure rond is. Een duidelijk signaal naar de bevolking toe. Want iedereen wil wel een plan goedkeuren. Maar dan wel één waar iedereen achter staat. Is er geen meerderheid na het referendum, dan moet het plan worden gewijzigd. Het was een uitgelezen kans voor de meerderheid om zich hier mee achter te zetten. Ze wensen blijkbaar geen inspraak. Zeer jammer.”

Gelijkspel

Bij afwezigheid van een lid van de meerderheid eindigde de stemming over de volksraadpleging op een gelijkspel: 13- 13. Een staking van stemming dus en punt verworpen. “Of we later opnieuw een referendum aanvragen? Mogelijk. Maar dat gaan we eerst intern en mogelijk ook met alle andere oppositiepartijen bekijken”, besluit Van Clapdurp
Ik kan daar voorlopig niet rouwig om zijn.
Mortsel

gva.be

'Nietjes' vervangen gevaarlijke afrastering aan tram- en busbaan

07:26 Langs de vrije tram- en busbaan op de Antwerpsestraat in Mortsel komen nietjes, een lage metalen afrastering. Het hekwerk dat er nu staat, is gevaarlijk. Een aantal ongevallen wees uit dat de hulpdiensten amper bij de slachtoffers geraken.

De afsluiting ruimt dus nu plaats voor de zogenaamde nietjes. Ook een hek, maar veel lager en transparanter, zoals het type dat aan de Sint-Bernardsesteenweg in Hoboken en de Dascottelei in Deurne staat.

Is deze afluiting nu wel veilig? Neem deel aan onze poll, of post een reactie!

"Geen oplossing"

Marc Schampaert (VB) is hier niet over te spreken. “In 2005 kwam dat hekwerk er omdat ons bestuur het zo wilde. Het heeft er drie jaar gestaan en nu moet het weg omdat het onveilig is. 222.500 euro kostte ons dat. Hopelijk kunnen we de hekken nog ergens recuperen. Misschien om de afgrijselijke middenberm van de Statielei mee te sieren.”

Schepen van Ruimtelijke Ordening Bob Derichter (sp.a): “Sowieso is dit systeem beter doorlatend. Daarom ook dat De Lijn met dit principe instemde, terwijl de vervoersmaatschappij paaltjes met kettingen niet zag zitten. Misschien kunnen we met het oude hekwerk wel iets doen op het terrein van Fort IV.”

Open Vld onthield zich bij de stemming rond de nietjes, waarvan de kostprijs wordt geraamd op 70.000 euro. “Benieuwd of dat genoeg zal zijn”, aldus nog Schampaert.

SSL
9
MORTSEL: Stadsplein

Het gebeurt niet vaak dat er nieuws is over Mortsel buiten het mobiliteitsvraagstuk maar dit project had ik nog niet zien passeren hier op SSC.

Het stadsplein aan Mortsel-Oude-God wordt helemaal gerenoveerd en heringericht met een luifel, verder komt er ook een ondergrondse parking. Beide zijn niets te vroeg..
De parkeerdruk is gezien het regionaal winkelcentrum toch zeer groot (ondanks het aanbod van openbaar vervoer). Het huidige parkeeraanbod op het plein is daarbij een souvenir uit vorige decennia, liever kwijt dan rijk :cheers:

Op te leveren binnen 2 jaar, ben benieuwd.

Nieuw Mortsels stadsplein moet winkelcentrum boost geven

Het toekomstige stadsplein, met een grote glazen luifel in het midden en op de achtergrond het nieuwe kantorencomplex, tussen het station Oude-God en het stadhuis.

MORTSEL - De plannen zijn klaar en het contract met de aannemer is getekend: begin volgend jaar kan gestart worden met de heraanleg van het stadsplein.

Dwars over het plein komt één grote glazen luifel met zonnepanelen. Het autoverkeer moet een rondweg volgen maar het doorgaand verkeer van de Statielei naar de Liersesteenweg zal, net als het bus- en tramverkeer, het stadsplein kunnen kruisen. Ook komt er een fietserstunnel tussen de Sint-Benedictusstraat en de Lodewijk Dosfellei. Tussen het station Oude-God en het stadhuis komt een nieuw kantoorgebouw, met ook een stadscafé. Er komt ook een ondergrondse parking, met plaats voor 505 wagens en 280fietsen. Burgemeester Ingrid Pira (Groen!) hoopt dat het nieuwe plein een boost zal geven aan het winkelcentrum. Het project, dat in totaal tussen de 13 en de 14miljoen euro zal kosten, moet tegen eind 2012 klaar zijn.
Gedetailleerde info (Abscis architecten): PDF
Flickr (impressies grote resolutie): slideshow

Impressies:

Situatie nu:

See less See more
Goed dat ze er aan gaan werken want nu vind ik het helemaal geen aangenaam plein.

Maar ik denk toch dat de werken wat langer dan twee jaar gaan duren...
Mooi project! Een serieuze verbetering t.o.v. de huidige situatie. Alleen komt dat kantoorgebouw wat lomp over. Als ingenieur zou ik het alvast niet graag willen uitrekenen met zo'n grote overspanning boven die inrit.
^^ Ik veronderstel dat daar wat steunpilaren aan te pas zullen komen. Maar het komt idd nogal lomp over, in tegenstelling tot de rest van het plein.
Inderdaad mooi. Het krijgt meer de allure van een echt centraal plein en het stadhuis lijkt niet meer zo afstandelijk. Alleen weet ik niet of je stadhuis zo moet proberen te verstoppen met dat gebouw en die rij bomen (die indruk krijg ik toch). Je kan dan wel geen fan zijn van die architectuur, maar het blijft wel het bestuurlijk hart van Mortsel.
Mooie renders, benieuwd hoe het resultaat in realiteit er zal gaan uitzien.

Iemand stand van zaken van de werken? satellite_2640?
^^ laatste keer moest ik nog langs gemeentehuis en was alles één grote bouwput.. is ongeveer een anderhalve maand geleden
^^ Nog altijd maar ik ben blij dat ze eindelijk eens werk maken van dat plein want het was idd niet zo'n gezellig plein. Dat de werken maar snel vooruitgaan
Ik passeer daar alle dagen (neem de trein in Mortsel-Oude God) en inderdaad: grote put daar :)

Er staan momenteel twee torenkranen en als ik me niet vergis, is er juist een bodemplaat gegoten voor de -3 van de parking. Ook de fietstunnel (die al onder de Liersesteenweg doorsteekt aangezien de BAM daar de tramlijnverlenging naar Boechhout aan het aanleggen is), zit al klaar.
Als ik er eens aan denk om mijn fototoestel mee te nemen, zwier ik hier wel wat foto's online.
2
Gisteren was het mooi weer, 'k heb dus mijn gsm maar eens bovengehaald voor een poging tot stand van zaken :)

Ze zijn in het stuk langs de Liersesteenweg al flink palen aan het zetten om de -3 toe te leggen, maar meer naar het station moet de vloerplaat nog gegoten worden persies.

Eentje van vorige week: de fietstunnel
See less See more
Da's een mooie, recente foto! :)
Midden september genomen?
Ondertussen liggen de tramsporen tot voorbij de treinkoker (net) en zijn de funderingen voor het vervolg richting Antwerpen ook gegraven; het groen op de middenberm daar links bovenaan is dus een geul momenteel. Aan de ondergrondse parking is niet veel verschil te zien voor mijn ongetrainde oog, al zijn ze denk ik wel iets verder naar rechts opgeschoven met het toeleggen van de -3 denk ik.
Smeeby said:
Da's een mooie, recente foto! :)
Midden september genomen?
Ondertussen liggen de tramsporen tot voorbij de treinkoker (net) en zijn de funderingen voor het vervolg richting Antwerpen ook gegraven; het groen op de middenberm daar links bovenaan is dus een geul momenteel. Aan de ondergrondse parking is niet veel verschil te zien voor mijn ongetrainde oog, al zijn ze denk ik wel iets verder naar rechts opgeschoven met het toeleggen van de -3 denk ik.
Deze foto werd op 1 september genomen.
Lap, dan gaat het daar toch minder snel vooruit dan ik dacht ;)

Merci voor de foto in elk geval!
nieuw project op de Roderveldlaan (grens Berchem, aan 't eind van de Fruithoflaan):
www.puntaandelaan.be

Punt Aan De Laan

Zet een punt achter uw woonkeuze,
zonder te moeten kiezen.

Exact 2 jaar na de aankoop ontvouwt WoonplannerS zijn plannen.
De stad Mortsel heeft zopas groen licht gegeven voor een nieuw woonproject op het einde van de Roderveltlaan, aan de kruising met de Fruithoflaan.
De werken vangen aan in augustus 2012.

Een ruim aanbod van 195 appartementen zal hier gerealiseerd worden op een perceel van 16.240m². Parkeren gebeurt ondergronds.

Het project bestaat uit twee gebouwen, ingeplant in een hoogwaardige groene omgeving. Het biedt een kwalitatief woonaanbod met een grote diversiteit, met oppervlaktes van 75m² tot mogelijk 180m², en met prijzen vanaf € 165.000, voor elk wat wils dus.

Ieder appartement beschikt over haar eigen tuin of terras om van de groene omgeving te genieten. Grote raampartijen zorgen voor veel lichtinval, en bieden een directe relatie met haar omgeving.
See less See more
1 - 20 of 82 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.