SkyscraperCity Forum banner

Moskou - Bevrijdingsdag - 21x

3254 Views 25 Replies 18 Participants Last post by  ruslan33
De volgende serie past volgens mij goed bij de banner van vandaag. 9 mei is bevrijdingsdag in Rusland en voor het eerst sinds de val van de Sovjet-Unie werd er op het Rode Plein weer een heuse parade georganiseerd. Daar kon ik helaas niet bij zijn, daar konden alleen veteranen en genodigden komen, maar er viel voor het gewone volk ook nog genoeg te genieten. Het was toch wel interessant om eens meegemaakt te hebben, zeker als calvinistsche en nuchtere Hollander ;). Het indrukwekkendst waren toch wel de zeer laag vervliegende vliegtuigen. Je moet er niet aan denken dat zoiets mis gaat... Verder is het wat mij betreft een beetje poppenkast, met wel heel oud materieel zo hier en daar. Maar goed, en likje verf doet wonderen.
Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto’s, maar het was dringen geblazen.

1 Tverskaya Ulitsa nog helemaal leeg (en speciaal voor deze gelegenheid netjes schoongespoten)

2 Vaandeldragers op weg naar het Rode Plein

3 Daar moeten ze vandaan gaan komen...

4 Tupolev Tu-160 bommenwerper, geflankeerd door twee jagers vliegen zeer laag over de stad. Er waren er meer, onder andere een gigantische Antonov 124, maar die heb ik helaas niet vast kunnen leggen...

5 Formatievliegen

6 Daar komen ze aan

7 Russische Hummers

8 Pantservoertuigen

9 ‘Kleine’ tanks

10 Van iets dichterbij met buitenproportioneel grote politiepet

11 Iets grotere tank

12 Grootste tank (of is het een schildpad?)

13 Nog meer tanks

14 Zoals deze

15 Raketten

16 Wat komt daar nu aan?

17 Enorme apparaten

18 Bizarre file op Tvesrskaya Ulitsa

19

20 De beste plekjes

21
See less See more
21
1 - 20 of 26 Posts
12 Grootste tank (of is het een schildpad?)
Dat lijkt me een houwitzer

16 Wat komt daar nu aan?
Verbeterde versie van SCUD raketten?

Mooie serie :)
See less See more
Wow, erg mooi en tegelijk ook raar om in deze tijd weer een militaire parade te zien. Net alsof de oude sovjet tijd herleeft volgens de foto's...
Is het echt alleen maar strak vooruit kijken, of zwaaien ze af en toe eens?
Wow!
Ik hou zo niet van oorlogstuig, maar vind je foto's wel indrukwekkend.
Het lijkt inderdaad wel of de Russen heimwee krijgen naar de goeie ouwe Koude Oorlog Beetje spierballen rollen en het nationaal gevoel aanwakkeren dus.
Steden en oorlogstuig, ik vind het prachtig! Een kleine correctie: op foto nummer 4 is niet de Konkordski te zien, maar de Tupolev TU-160.
^^ Konkordski was aardig spionagewerk.

12 is idd een howitzer, 14 luchtdoelgeschut.

Ik gun ze hun feestje hoor. Zonder de Russische inzet in WO2 spraken we hier nu Duits.
Mooie serie, en je was zo te zien niet de enige met een fototoestel. Allemachtig volgens mij zijn er wel miljoenen foto's gemaakt die dag.
Altijd fantatisch om foto's van Moskou te zien, het is een unieke stad. Blijf vooral veel series posten, ze zijn een genot om naar te kijken. Hopelijk ben ik volgend jaar in de gelegenheid om de stad zelf te bezoeken en wat vrienden daar op te zoeken. Weet je misschien of het makkelijk is om een visum te krijgen als je bekenden opzoekt in Rusland? Of moet je dan nog steeds hotelboekingen etc hebben?

Nogmaals, geweldige foto's. Alweer!
See less See more
Favo's: #16-19 (enorme raketten) en 21 (toeschouwers). Deed wel even denken aan 'Broken Arrows', er liggen nog een aantal kernraketten in zee/oceanen door verongelukte vliegtuigen en onderzeeërs.
Een kleine correctie: op foto nummer 4 is niet de Konkordski te zien, maar de Tupolev TU-160.
Ah, je hebt gelijk. Het was jammer dat ze zo snel voorbij vlogen en snel weer achter/boven de gebouwen verdwenen. Het ging natuurlijk ook vooral om het tonen van oorlogstuig; de Tu-160 is een bommenwerper. Bedankt voor de correctie!

@ Remski: het hangt er een beetje vanaf of je een weekend gaat (dan is registreren namelijk niet noodzakelijk) of dat je langer blijft. Het blijft een beetje lastig; als je bij vrienden slaapt dan heb je in theorie een probleem, omdat je alleen op een toeristenvisum het land in kunt. Om voor een visum in aanmerking te komen moet je een uitnodiging hebben, deze is het makkelijkst te regelen via een visumbureau. Voorwaarde daarbij is dat je een hotel boekt. Meestal zorgt het hotel dan voor je registratie. Er wordt niet meer zo heel streng gecontroleerd op registratie tegenwoordig, maar ik weet niet wat er gebeurt als je gecontroleerd wordt en je registratie is niet op orde ('t zal wel een paar duizend roebel kosten ofzo).

Ik weet niet of ik je er iets verder mee heb geholpen; zelf heb ik een multiple-entry (business)visum via de werkgever van mijn vrouw, dus ik ben niet helemaal bekend met de procedure. Mijn broertje is een tijdje geleden met mij mee geweest en bleef alleen het weekend. Hij heeft toen via een visumbureau een toeristenvisum gekregen waarop stond dat hij zich kon registreren va een hotel dat hij niet geboekt had. Omdat hij alleen een weekend bleef was registratie ook niet noodzakelijk.

Kortom, het blijft een lastig verhaal om een visum aan te vragen als je niet in een hotel verblijft. Ondanks de rompslomp kan ik je aanraden er eens heen te gaan, het is echt een heel bijzondere stad. Succes ermee alvast ;)
See less See more
Dat doen die Russen naast een sterke economische groei ook goed! Hier schaffen we het liefst defensie af, anarchie is tenslotte de utopische droom waar we allemaal naartoe werken :nuts::nuts:
^ Nou, zo eenvoudig ligt het nu ook weer niet: veel materieel dat je hier ziet is al flink verouderd (en bestond ook al in de tijd van de Sovjet-parades in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw, zo heb ik me laten vertellen...)
ze zagen weer een kans om te laten zien hoe machtig ze wel niet zijn met al die wapens.. Sorry, maar ik vind het maar niks :sleepy:
Oorlog is voor hetero's...

Sorry maar als het aan 'ons' lag was de wereld een stuk beter... ;)
Wie bedoel je met ons. Ik ben hetero :sleepy:
ze zagen weer een kans om te laten zien hoe machtig ze wel niet zijn met al die wapens.. Sorry, maar ik vind het maar niks :sleepy:
Frankrijk en Belgie deden hetzelfde ! Wat is er mis mee ?

Rusland heeft tegenwoordig genoeg geld en de parade kost een fluitje van een cent voor hun.
^ Nou, zo eenvoudig ligt het nu ook weer niet: veel materieel dat je hier ziet is al flink verouderd (en bestond ook al in de tijd van de Sovjet-parades in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw, zo heb ik me laten vertellen...)
90 % van het materiaal wat te zien was is gemoderniseerd.
Bijvoorbeeld tanks met nieuwe elektronica.

Ook werd er veel nieuw spul gedemonstreerd zoals de GAZ tiger (russische Hummer) en Topol-M (ballistische raketten) en een van de meest geavanceerde luchtafweergeschut Tunguska !
See less See more
Toffe en indrukwekkende serie! :cool: Ik was vorige week in Moskou en stuitte op een avond toevallig op het Rode Plein op een repetitie voor deze parade. Zag er erg indrukwekkend uit, vooral voor het prachtig verlichte Kremlin. Jammer genoeg m'n camera op dat moment niet bij me. :bash:
Russisch machtsvertoon om de Wereld te tonen dat ze nog wel degelijk een supermacht zijn.
Met het wegvallen van het oude U.S.S.R werd er veel minder geld aan defensie uitgegeven,de koude oorlog was immers passé.
Maar het is de Russen een doorn in het oog dat de VS nu de enigste en grootse supermacht zijn.
See less See more
1 - 20 of 26 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.