Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Not much
11,090 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik weet niet of dit de goede plek is om dit te posten maja.

Ik hoorde net dat het (Nationaal) Stedelijk Museum in Amsterdam komt. De stad heeft 3 'voorkeur'plaatsen waarvan de belangrijkste aan het Museumplein is. Ook hoorde ik dat het gebouw deels onder de grond zou moeten komen en dat de bouw zo'n 6 tot 7 jaar moet gaan duren.

Ik weet niet of jullie dit al wisten maar ik dacht, laat ik deze informatie maar even delen.

·
Annoying member
6,973 Posts
Idd, is nog lang niet beslist, laatste bericht wat ik hierover kan vinden (van 3 uur geleden):

Amsterdam presenteert plannen Historisch Museum
AMSTERDAM - Amsterdam lijkt vastbesloten om het nieuwe Nationaal Historisch Museum (NHM) binnen te halen. Minister Ronald Plasterk (Cultuur) kreeg dinsdagavond van verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels een boekwerk met daarin de ambitieuze plannen van de hoofdstad in beeld en tekst.

Ook Utrecht, Den Haag en Nijmegen willen het museum huisvesten. Leiden heeft voorgesteld om er een reeks door Nederland reizende tentoonstellingen van te maken.

De gemeente Amsterdam heeft drie potentiële locaties voor het museum op het oog. De voorkeur ligt, zoals reeds bekend, bij het Museumplein. Het gebouw zou deels onder de grond moeten komen en heeft qua uitstraling wat weg van het Louvre in Parijs, zei Gehrels. Het NHM past volgens haar heel goed op deze locatie, waar ook het Van Goghmuseum en over een aantal jaren het geheel vernieuwde Rijksmuseum en Stedelijk Museum staan.

Andere mogelijke locaties zijn het Marineterrein aan het water van het Oosterdok. In deze omgeving staan ook het Muziekgebouw aan het IJ, NEMO en het Scheepvaartmuseum. De plek is volgens de plannen verbonden met onze zeemacht en zeehelden als Michiel de Ruyter en de drang van de Nederlanders om nieuwe werelden en markten te ontdekken. De derde beoogde vestigingsplek voor het Nationaal Historisch Museum is het prestigieuze kantorenproject de Zuidas. Een precieze locatie is hiervoor nog niet bekend.

Amsterdam denkt vier tot zes jaar nodig te hebben om een museumgebouw van hoge kwaliteit met een spraakmakend ontwerp van nationale allure neer te zetten. Tot die tijd moet er een kleine organisatie komen die als laboratorium aan de slag gaat met het concept. Die zou haar intrek kunnen nemen in het Instituut Collectie Nederland aan het Museumplein. Volgens de wethouder kan het NHM hierdoor snel beginnen, vermoedelijk al in 2008 of 2009.

In het boekwerk staat verder een lijst met argumenten waarom het museum nu juist in Amsterdam moet komen. Zo telt de hoofdstad bijzonder veel musea, historische gebouwen en objecten die voor het verhaal over onze geschiedenis van belang zijn, is de stad een geliefde bestemming voor een dagje uit, trekt Amsterdam grote groepen bezoekers uit binnen- en buitenland en heeft de stad mensen en ervaring in huis om het museum op een hedendaagse manier vorm te geven.

Gehrels maakte dinsdag eveneens bekend dat Amsterdam de website www.nhmnederland.nl heeft geregistreerd. „Dit geeft aan dat Amsterdam zeer serieus is. Het museum zou nu eenmaal heel goed passen bij de hoofdstad.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/65034791/Amsterdam_presenteert_plannen_Historisch_Museum.html

·
@XLCHRIS

Je haalt hier 2 zaken door elkaar.

1. Amsterdam heeft al sinds 1888 een Stedelijk Museum dat momenteel verbouwd wordt (net als het Rijks) met onder andere een aanbouw die deels ondergronds zal zijn. Het Stedelijk museum is een museum voor moderne kunst en bezit de schilderijen van de stad Amsterdam.

2.Dit heeft helemaal niets te maken met de discussie over een Nationaal Historisch Museum, waarover al in eerder thread. Daar is overigens nog helemaal niets zeker over de locatie.

·
Not much
11,090 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Daarom snapte ik ook al niet dat het al gebouwd gaat worden, terwijl de locatie voor dat andere nog niet zeker was.
Maar dat van die 3 plaatsen snap ik dan weer niet...Dat heb ik ook gehoord.

1 - 8 of 8 Posts