SkyscraperCity Forum banner

Mysterieus Meteora

7446 Views 50 Replies 26 Participants Last post by  El Constructador
46
Nog maar sinds kort weet ik van het bestaan af van dit mysterieuze gebied, waar je je op een andere planeet waant. Toen ik er foto's van zag dacht ik, daar zou ik graag heen willen en toen ik er na wat speurwerk achter kwam dat dit mysterieuze gebied gewoon in Griekenland ligt, dacht ik... ik ga erheen!

1.

Zo'n 60.000 jaar geleden was hier een meer dat zich door een nauwe opening in de Tembi perste en naar de Egeische zee stroomde.

2.

Hierdoor kreeg het gebied, dat overigens pas veel later bewoond werd, het karakteristieke uiterlijk vol met grillige rotspilaren.

3.

Vanaf de 9e eeuw werden de natuurlijke zandstenen torens beklommen door kluizenaars die daar hun eigen leefomgeving creëerden en slechts af en toe naar beneden kwamen.

4.

Vanaf de 11e eeuw trokken elders verdreven monniken naar het gebied.

5.

Halverwege de 14e eeuw verrezen de eerste kloosters op de toppen, onder invloed van de mystieke beweging van het hesychasme (hesychia = rust, kalmte) en de woelige tijden (strijd tussen Servië en het Byzantijnse Rijk, pestepidemie, enz).

6.

De monnik Athanasios stichtte het eerste (en tevens grootste) klooster op de rots Platylithos, een impossante rots die 613 meter boven zeeniveau en 413 meter boven het plaatsje Kalampaka oprijst.

7.

Hij noemde de rots Meteora (in de lucht) omdat hij lijkt te zweven tussen hemel en aarde.

8.

Nog 23 andere kloosters zouden volgen.

9.

Tegenwoordig wordt heel het gebied Meteora genoemd.

10.

Met netten aan touwen en houten ladders van soms wel veertig meter lang transporteerden de monniken de benodigde goederen én personen naar boven.

11.

In de hoogtijdagen bestond er een autonome gemeenschap van monniken en 24 kloosters in vrijwel volledige afzondering van de rest van de wereld.

12.

In de 17de eeuw begon het verval van het kloosterleven in Meteora op te treden.

13.

In de 18e eeuw werden de kloosters gebruikt als toevluchtsoord voor Grieken die door de Turkse overheersers opgelegde belastingen wilden ontduiken.

14.

Tijdens de 19e eeuw werden de Meteora-kloosters gebruikt om te ontkomen aan oprukkende rebellen.

15.

En tijdens de Tweede Wereldoorlog en de daaropvolgende Burgeroorlog (1945-1949) hebben de toen nog overgebleven kloosters veel schade opgelopen.

16.

Zodoende zijn er nu nog maar 6 kloosters in gebruik.

17.

Eén van deze kloosters is het Agia Triada (H. Drievuldigheid) klooster dat dienst heeft gedaan als decor voor de James Bond film 'For your eyes only' en de film Kuifje en het geheim van het Gulden Vlies.

18.

Het blijft opmerkelijk hoe ze toendertijd, toen er nog geen wegen, trappen en bruggen waren, deze kloosters hebben gebouwd.

19.

Volgens deskundigen is het klooster van de H. Drievuldigheid de op twee na oudste stichting van de Meteora.

20.

Het schijnt dat het zeventig jaar gekost zou hebben om al het benodigde materiaal naar de top van de rots te brengen voordat men met de eigenlijke bouw kon beginnen.

21.

De Duitsers hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog de schatkamer van het klooster leeggeroofd.

22.

Het grootste klooster en tevens oudste klooster is dus het Mega Meteoron (Groot Meteoron).

23.

Gelukkig was het nu erg rustig, maar in het hoogseizoen schijnt het hier afgeladen met dagjestoeristen te zijn, wat de mysterieuze sfeer uiteraard niet ten goede zal komen.

24.

Dit is ook het enigste klooster dat we van binnen hebben bezichtigd omdat ik wist dat hier schedels en botten opgestapeld lagen van overleden monniken, wat ik dus wel interessant om te zien vond.

25.

Maar verder waren we hier echt voor de mysterieuze omgeving.

26.

De kloosters zelf interesseerden ons wat minder, hoewel het wel leuk was om er eentje van binnen te bekijken.

27.

Vlak naast het Groot Meteoron ligt het klooster Varlaam.

28.

Uit schriftelijke bronnen blijkt dat de kloosterkerk in 1542, in twintig dagen tijd, werd voltooid.

29.

Maar men had er echter 22 jaar over gedaan om het benodigde materiaal naar boven te brengen.

30.

Het klooster dat je als eerste vanuit het plaatsje Kastraki tegenkomt is het Agios Nikolaos Anapafsas klooster.

31.

Het huidige klooster werd gebouwd in 1490, maar volgens deskundigen bovenop de overblijfselen van een ouder klooster.

32.

Omdat de top van de rots waar het op staat klein en smal is, zijn de kloostergebouwen niet horizontaal uitgebreid, maar verticaal, in verschillende verdiepingen

33.

Verder heb je nog het Rousanouklooster, ook bekend onder de naam Agia Varvara (H. Barbara).

34.

Het ligt op de top van een plateau dat er nauwelijks genoeg ruimte voor biedt.

35.

En als laatste is er nog het Agios Stefanos (H. Stefaan) klooster.

36.

In 1888 telde het rijke klooster nog 31 monniken, maar in 1960 was het vrijwel verlaten. Het werd zwaar beschadigd door brand tijdens de Tweede Wereldoorlog, en communistische partizanen hebben tijdens de burgeroorlog in 1949 het gezicht van de stichter op een van de fresco's onherstelbaar beschadigd.

37.

In 1961 werd het omgezet in een nonnenklooster. De nonnen herstelden niet alleen de schade, ze slaagden er ook in het klooster weer een bloeiend bestaan te geven.

38.

Vroeger waren er dus nog geen wegen, trappen en bruggen en werden zowel goederen als mensen met dit netje omhoog gehezen.

39.

Tegenwoordig worden goederen nog steeds omhoog gehezen.

40.

Maar de monniken zelf nemen, ipv de trappen die de bezoekers op en af moeten, het kabelbaantje.

41.

Die je ook in open uitvoering hebt

42.

Dus gewoon een open bak zonder dak erop.

44.

Ouderwetse keuken

45.

In het Mega Meteoron (Groot Meteoron)

46.

Sinds 1988 staan de kloosters op de Werelderfgoedlijst.

47.

wordt vervolgd!
See less See more
1 - 20 of 51 Posts
Wat een prachtig gebied zeg! Daar zou ik ook zelf graag een kijkje willen nemen met m'n camera! Ben benieuwd naar de rest! Mooie foto's ook.
Dank je Nout. Het is echt een aanrader, heb mn ogen uitgekeken daar, zo apart om te zien.
Ik heb er op FB al van kunnen genieten. Wat een fantastische serie!
Wat mij betreft mag je weer vaker op pad gaan met je camera. Hier kan iedereen wat van leren.

Wat een apart formaat hebben de foto trouwens.
Thxx Sash. En nog vaker op pad haha, ik ga al zo vaak. Ik moet gewoon meer tijd besteden aan de foto's te plaatsen ;) Heb er nog zoveel liggen.

De foto's zijn, zonder kader, 600 bij 450 pixels, maar ik heb het geupload via hyves, zou het kunnen dat jullie een ander formaat zien dan ik of is dat niet mogelijk?
Het medium formaat op Flickr is 640x418 = 18x12 cm
Die van jou zijn dus 600x450 = 17x13 cm, die zien er iets vierkanter uit dan rechthoekig.
Ok, vaag dan, want ik verklein ze via PSP en wanneer ik 600 pixels breed intoets, gaat de hoogte automatisch naar 450. Wanneer ik 800 intoets, gaat de hoogte naar 600. Dacht dat dit standaard was.

Uit mn camera komen ze op formaat 3648 bij 2736. Zou het daar aan liggen dan?
Op Flickr heb je ook nog Medium 800, dan krijg ik 800x522. Dat is toch weer anders dan de 800x600 in PSP (wat is PSP trouwens?) van jou.
De camera heeft er in het geval je ze upload via Flickr waarschijnlijk wel invloed op. Als Topaas ze in het formaat original plaatst zijn ze 1174x790, terwijl original bij mij meteen super groot is met 2963x1932. Het grootste formaat dat ik dan kan plaatsen in large is 1024x668. Dat is dus een stuk kleiner dan Topaas zijn foto's. Begrijp niet hoe dat kan.
Wat een mooi, voor mij onbekend gebied zeg. Veel mooie foto’s.
Sommige zien er zelfs uit alsof het schilderingen zijn:)
PSP is paint shop pro. Als ik jouw formaat van 2963 intoets wordt de hoogte 2222. Dat scheelt ook wel. Zou flickr dan geen standaard maten gebruiken of mijn fotoprogramma?

-edit- Zit gelijk ff in een ander fotobewerkingsprograma te kijken, maar die geeft ook 600 bij 450 en 800 bij 600 aan.
Thxx CitoyenNéerlandais.

Raar toch dat zo'n bijzonder gebied in Europa nog zo onbekend is. Ik heb tot nu toe nog van niemand gehoord dat ze dit gebied al kende. Ben benieuwd of jullie hier op het forum, waar veel reislustigen zitten, er wel van gehoord hebben.
Mooie serie! Ik ben er in 2004 geweest maar de herinnering is wat weggezakt helaas. Gelukkig komt die nu weer boven, dankjewel! :)
Dank je Arrrgh en graag gedaan ;) Toch goed om te horen dat iig 1 iemand er al eens van gehoord heeft en er zelfs is geweest. Kan gewoon niet vatten dat dit gebied niet echt bekend is.
Weer eens een serie van Apollyon, en hoe! Fantastische foto's. Hadden wel wat groter gemogen hoor (met de formaatverhouding is niks mis, ligt aan de sensor in de camera die verhouding 4:3 of 3:2 heeft). Ja, ik kon het gebied en het staat al geruime tijd op mijn te bezoeken lijstje.
Wat een prachtige foto's!!!
Ik weet niet of het door de gebruikte techniek of puur door het onderwerp zelf komt, maar bijna alle buiten-foto's lijken een beetje zacht-blurry, wat perfect past bij het dromerige van het landschap! Heel mooi :)
Bedankt Hoogbouw010 en Judazzz

@ Hoogbouw, bedankt voor je uitleg. Welke van de twee verhoudingen is de meest voorkomende of gebruikelijke? Ik geloof dat ik verhouding 4:3 heb.

En ja, de foto's zijn zeker weten mooier in groter formaat, helemaal mee eens. Het probleem was altijd dat ik voor mijn reisverslagen de foto's niet groter mocht maken dan 500 pixels breed, anders ging de lay out uit zn voegen. Helaas zijn al mn verslagen spoorloos verdwenen op die gratis host, dus heb alles via back up bij betaalde host overgezet. Ik heb de nieuwe foto's nu wel al iets vergroot naar 600 pixels omdat ik nu een eigen lay out kan maken, maar wil het verschil met alle oude verslagen ook weer niet te groot maken.

Leuk dat je het gebied iig al wel kon. Hoop iig ook ooit jouw foto's van het gebied te zien.

@ judazzz... Dat klopt idd dat verzachtende effect. Het was verschrikkelijk moeilijk om daar foto's te maken omdat de stand van de zon grotendeels verkeerd stond. Misschien dat de zon in het hoogseizoen ook iets hoger aan de hemel staat, maar nu in maart draaide hij praktisch voor ons uit. Ik heb dus ook meerdere foto's op verschillende tijden van de dagen moeten maken om het beste lichtval te vinden, wat dus haast niet mogelijk bleek.

Verder heb ik idd bewust voor een iets verzachtend effect gekozen, om het mysterieuze meer te benadrukken. Het allermooiste zou zijn als je daar bent met mist, maar dat is natuurlijk moeilijk uitkiezen. Ik had 1 moment wel een iets vage miststrook achter het gebied door lopen waar ik gelijk ook goed gebruik van maakte.
See less See more
Wat een erg bijzonder gebied ! Lijkt me een feest om daar met de camera te lopen.
Prachtige foto's. De buiten foto's lijken een beetje HDR-achtig maar hier pakt dat erg goed uit.
@Appollyon: Qua mist, bedoel je zoiets? Erg spannend inderdaad!

Erg mooie foto's van een spectaculair gebied! Ik kende het wel al, maar ben er nog nooit geweest. In menig reisgids of fotoalbum van Griekenland heb ik dit onderwerp wel verslonden. Heel bizar hoe die kloosters aan de rotsen vastgegroeid lijken te zijn :)!
Wat familie van me was er wel vorige zomer, maar dan wordt het inderdaad overspoelt door voornamelijk Amerikaans aandoende dikke Russen met touringcars en is het bovendien vaak ondragelijk heet (40+). Leuke periode om hierheen te gaan heb je uitgekozen! Ben je via Thessaloniki gereisd en daarna met een bus of iets dergelijks? Mooie nieuwe snelweg is er opgeleverd waardoor het veel beter bereikbaar is. Ben er ooit langsgekomen op een rondrit van Thessaloniki naar Lefkas, maar dat was vroeger 12 uur lang een bochtig bergweggetje met links en rechts afgronden en BMW's die vrachtwagens inhalen in bochten en zo.

Moet echt een keer weer het binnenland in. Complimenten voor de plaatjes!
See less See more
Oh, het is maar 85 kilometer ten westen van Lárisa, gemakkelijk te vinden dus en via de normale wegen te bereiken. Ik had het zo gevonden op de Michelin-kaart, waar Méteora groot staat aangegeven. Wel een heel aparte plek om even op vakantie te gaan, dit is het Griekenland waar ik ook graag zou willen rondreizen, een beetje ver weg van al die stranden, die je thuis bij mooi weer ook kunt vinden.

De motivatie is heel leuk weergegeven, zo van `dàt wil ik zien!`, en er ook daadwerkelijk heen gaan. Er zijn natuurlijk meer gebieden waar mensen zich op ongelooflijke wijze in de bergen en op rotsen hebben genesteld, maar dit is dus wel iets heel aparts. En nog mysterieus, schilderachtig, moeilijk bereikbaar ook. Zo zie je maar weer, iets bijzonders trekt helaas altijd toeristen. Ik had er overigens nog nooit van gehoord, ik zal morgen mijn zus vragen, die komt eens per jaar in Griekenland. En dan laat ik haar deze thread ook even zien, vanzelfsprekend.

Apollyon, ik kijk al uit naar je volgende serie.
See less See more
1 - 20 of 51 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.