Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 25 Posts

·
Registered
2,868 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Een investering van 100 miljoen !

Breda winkelt straks bij Stadionkwartier van NAC

Woensdag 23 mei 2007 - BREDA - Wie straks vanaf de A16 de stad in rijdt, komt misschien niet eens meer op de Grote Markt. Op weg naar het centrum lonkt dan het Stadionkwartier Breda.

Zo gaat het sport-, winkel- en ontspanningsgebied heten dat NAC samen met HEJA Projectontwikkeling en Hofwegen Projectontwikkeling wil realiseren. Aan het project hangt een prijskaartje van zo'n 100 miljoen euro.

In de plannen, die de voetbalclub vandaag officieel presenteert aan personeel, omwonenden en belanghebbenden, is sprake van zo'n 17.400 vierkante meter (sport)winkels (waaronder de verplaatste Lunetwinkels en een AH XL met 28.000 artikelen).

Daarbij komt een megabioscoop met zo'n tien zalen en 2000 stoelen en 14.000 vierkante meter kantoorruimte, verdeeld over zes kantoorgebouwen.

Het stadion zelf groeit ook, met 12.500 vierkante meter. Daarin komen nieuwe kleedkamers. Verder is er plaats voor vergaderingen en congressen in de nieuwe businessclub die ook dienst doet als congrescentrum, komt er een sportcentrum en is er plaats voor 'health wellness', bijvoorbeeld een sauna.

Daarnaast werkt de club aan een nieuwe eretribune. Hoe groot die precies wordt, is nog onbekend maar het bouwwerk moet als het ware boven de tribunes zweven en heeft een eigen ingang.

Het aantal zitplaatsen in het stadion groeit van 17.064 naar 20.000 en er zijn 1976 parkeerplaatsen in het Stadionkwartier.

Bij de ontwikkeling is ook nagedacht over de veiligheid. Zo is het opvallend dat ook op het dak van de nieuwe supermarkt parkeerruimte komt. Die is onder meer bedoeld om de (maximaal 20) bussen van bezoekende supporters te parkeren.

Via een loopbrug gaan zij vervolgens naar het uitvak in het stadion. Daarmee ontstaat een strikt fysieke scheiding tussen de NAC-supporters en de bezoekende club.

Het stadion krijgt ook een face-lift en kent geen echte voorkant meer. Het moet er straks vanaf iedere richting even goed uitzien. Wel heeft het dan, als het aan NAC ligt, meer in- en uitgangen dan nu het geval is.

Het NAC-museum en de fanshop komen bij de hoofdingang, de tribunes komen in ieder geval tot aan het veld. Achter de tribunes komt ruimte om een iets te drinken.

Verder wil de club graag dat de Rat Verleghstraat wordt verlegd, zodat bezoekers die niet meer hoeven over te steken. Wie bij de Praxis parkeert, kan via een te bouwen loopbrug over de Westtangent wandelen.

Ambulances, brandweer en politie krijgen na de herontwikkeling ook makkelijker toegang tot het stadion omdat ze er helemaal omheen kunnen rijden en doordat er brede doorgangen tussen de afzonderlijke gebouwen komen.

De planmakers hopen dit jaar het groene licht te krijgen voor de definitieve plannen, waarna ze in 2008 alle procedures willen doorlopen om de benodigde vergunningen te bemachtigen. De bouw moet dan in 2009 starten.

De plannen moeten NAC minstens 10 miljoen euro opleveren, zodat de club het negatief eigen vermogen kan wegwerken. Daarnaast hoopt NAC dankzij de ontwikkeling van het terrein jaarlijks tussen de vier en zes miljoen euro extra te verdienen.

·
Registered
649 Posts
Op deze presentatie zat ik dus te wachten, kon er helaas niet bij zijn.
Ziet er allemaal leuk uit, aan de plaatjes zou ik nog geen waarde hechten, want onze vriend Theo Mommers zei dat er verschillende architecten langs mogen komen.
Het leukst vind ik toch wel iets wat van de buitenkant niet opvalt, het dichtmaken van de grachten.

Hoop alleen niet dat er te veel 'mega-biosscoop' bezoekers na een filmpje 'ff snel een wedstrijdje pakken' (of dat er van die afschuwelijke beeldschermen komen), dat zou het 'Avondje NAC' kapot maken.
Biosscoop publiek in stadions hebben we immers al genoeg in Nederland:cheers:

·
Registered
1,017 Posts
Ziet er allemaal mooi uit, wel opvallen dat er de laatste tijd veel sprake is van (mogelijke grote) uitbreiding van stadions.

Dat zijn dus:
NAC
FC Twente

Mogelijk in de toekomst:
FC Gronigen
AZ
SC Herenveen
FC Utrecht (onzeker)
Hoe zit dat dan met de Galgenwaard?

·
Registered
1,218 Posts
Ziet er goed uit. 20.000 zitjes is netjes. Die opbouw (skyboxes?) ziet er gaaf uit.
Het valt me op dat Breda nooit zo van de megalomane plannen is, maar dat er altijd goed gelet wordt op 'kleine kwaliteit'. Mooi vind ik dat.

·
Registered
2,868 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Voor de duidelijkheid, de afbeeldingen geven nog niet het definitieve ontwerp. De architecten moeten dus nog aan de slag.

Enkele punten op een rij:

- Capaciteit van het stadion naar 20.000.
- Ze willen staanplaatsen in het stadion voor de B-side en vak G (!)
- Veel meer sponsor-facaliteiten.
- Een voetgangersbrug verbindt in het Stadionkwartier Steenakker Noord (bij de Praxis) met Steenakker Zuid.
- 12.500 meter met fitnessvoorzieningen, congresruimtes, kleedkamers en sportzaken.
- Een megabioscoop (de 2e in Breda), met 10 zalen en 2000 stoelen.
- Bijna 22.000 m² aan winkels.
- En 14.000 m² aan kantoren.

De gemeente moet nog akkoord gaan. Vooral het feit dat er wederom een flinke hoeveelheid winkels bij komt is reden tot zorg. Breda heeft nu al zoveel winkelruimte, men vreest concurrentie tussen de verschillende concentraties: centrum - meubelboulevard (gaat ook weer uitbreiden) - Bavelse Berg (komt er aan) - NAC-stadion eo.

·
Your advertisement here?
6,840 Posts
Mooi werk. Ik zie dat wel zitten, een AH-XL bij mij in de buurt. Ook mooi dat ik straks kan kiezen naar welk centrum ik ga, Breda of het Stadion. Ook super voor NAC dat het stadion en zijn faciliteiten worden uitgebreid. Nederland wordt een steeds serieuzere optie als gastland voor een WK of EK.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ziet er strak uit! :eek:kay: Heeft wel wat weg van Euroborg: ook zo'n uitstulping aan het stadion plus megasupermarkt en megabioscoop op hetzelfde terrein.

·
Registered
206 Posts
Ziet er allemaal mooi uit, wel opvallen dat er de laatste tijd veel sprake is van (mogelijke grote) uitbreiding van stadions.

Dat zijn dus:
NAC
FC Twente

Mogelijk in de toekomst:
FC Gronigen
AZ
SC Herenveen
FC Utrecht (onzeker)
De bouwvergunning voor de eerste fase van de uitbreiding van Het Kasteel (Sparta dus) is ook bijna rond. Ze zullen nog dit jaar beginnen met de bouw.

34,936 Posts
Mooi werk. Ik zie dat wel zitten, een AH-XL bij mij in de buurt. Ook mooi dat ik straks kan kiezen naar welk centrum ik ga, Breda of het Stadion. Ook super voor NAC dat het stadion en zijn faciliteiten worden uitgebreid. Nederland wordt een steeds serieuzere optie als gastland voor een WK of EK.
Tegen die tijd woon je daar niet meer hoop ik voor je?

Verder snap ik de scepsis van de gemeente, zeker als je de kop van het artikel leest. Maar ik denk dat men nergens bang voor hoeft te zijn. De bioscopen in het centrum moeten misschien sluiten, maar voor een dagje stad ga je niet hier lopen, noch op de meubelboulevard, want het centrum heeft toch veruit de meeste sfeer!

·
Bas
14,544 Posts
Tja, als ik Bas de Toerist ga uithangen in het mooie Breda, ga ik wel naar het centrum en kom eigenlijk niet buiten de stadswallen. Dus niet naar Ikea of naar het Nac-stadiongebied omdat daar uitsluitend dingen te koop zijn die ik hier in de buurt ook wel kan kopen. Maar goed, het parkeerterrein moet ook goed benut worden bij NAC, ik ben er altijd wel voor geweest dat er een winkelcentrum bij een voetbalstadion eigenlijk een must is, omdat men daar altijd de auto kwijt kan. We hebben hier ook een voetbalstadion (goh, hoe heet die club ook al weer? :lol: ), geintegreerd met twee winkelcentra en dat is een zeer goede combinatie. Laat ze zoiets maar vaker doen, ruimte is in ons land immers al schaars genoeg.

1 - 20 of 25 Posts