Skyscraper City Forum banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Registered
1,264 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Afgelopen week voor de verandering een fotoserie in de natuur gemaakt, net over de Nederlandse grens. In Overijssel is genoeg prachtige natuur te vinden, maar ook in de Duitse dorpjes Getelo, Itterbeck en Gölenkamp. De foto's:

In Getelo (aan de rand van Uelsen) is een prachtig bosrijk gebied te vinden, waar ook een enorm diepe en grote zandkuil te vinden is. Prachtig!

Nu op naar een ander gebied in Getelo: Söven Pölle (Grafheuvel uit de steentijd)

Door naar Itterbeck, naar de Egger Riese. Egger Riesen is een grote zwerfkei afkomstig uit Norwegen, die door het landijs is achtergelaten. Verder beschikken alle bij Uelsen bijbehorende gemeentes tegenwoordig over een beschermd landschappelijk gebied van 3.300 hectare. Het strekt zich uit van Uelsen, via Itterbeck tot aan Wielen.

Als laatst naar Gölenkamp, Spöllberg Gölenkamp.

De oudste sporen van vestingen, die zich opdoen op de moreneheuvel, die gevormd is als een hoefijzer, stammen uit de jongere steentijd (3500-1800 v. chr.). De acht grafheuvels behoren echter met hoogste waarschijnlijkheid tot de bronstijd (1800 – 800 v. chr.). Voor grafheuvels uit de bronstijd is het typisch, dat zij als een groep rond om een oudere of een bijzonder grote grafheuvel (graf van een vorst) geformeerd zijn. In het jaar 1840 vond boer Pamann hier een 11,5 cm hoge gouden beker. Hij behoort tot de vroege tijdperk van de bronstijd en stamt zodanig uit de tijd rondom 1500 v. chr. . De “gouden beker van Gölenkamp” geldt als het oudste gouden object van Middeneuropa.

Genoeg natuur foto's. :)

·
Bas
14,755 Posts
Leuke serie, daar bij die windmolens ben ik een paar weken geleden nog geweest, op zoek naar de Wilsumer Berg. Verkeerd `aanvalsplan`, onjuiste voorbereiding, ik kom binnenkort terug. Het gebied rondom Getelo zal ik binnenkort ook eens bekijken, dus alvast hartelijk dank voor het posten van deze prachtige natuurserie uit de Bentheimer `Gazastrook` :lol:
Ik kom daar graag, vooral Uelzen is een prachtig dorp.

·
Registered
1,264 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Leuke serie, daar bij die windmolens ben ik een paar weken geleden nog geweest, op zoek naar de Wilsumer Berg. Verkeerd `aanvalsplan`, onjuiste voorbereiding, ik kom binnenkort terug. Het gebied rondom Getelo zal ik binnenkort ook eens bekijken, dus alvast hartelijk dank voor het posten van deze prachtige natuurserie uit de Bentheimer `Gazastrook` :lol:
Ik kom daar graag, vooral Uelzen is een prachtig dorp.
Onvoorbereid zoeken is altijd lastig, vooral in Duitsland. Gebied rondom Getelo is inderdaad prachtig en zeker een bezoek waard. :)

·
Enjoy your freedom!
7,616 Posts
Ziet er mooi uit. Misschien dat ik het deze week zelf ook ga bezoeken :)

1 - 10 of 10 Posts