SkyscraperCity banner
1 - 20 of 71 Posts

·
Registered
139 Posts
Gasunie??? :eek2: Dat vind ik de mooiste. Wat vind jij dan wel geslaagd?
De minst mooie vorm van hoogbouw vind ik toch de jaren 60 en 70 galerijflats

·
efil4oremirp
1,568 Posts
@ Michael

Bijlmer e.d.?

Het probleem van de Bijlmer is niet de gbeouwen zelf, maar meer de functie die de Bijlmer kreeg op den duur. Voor een hoge dichtheids flattenwijk is de Bijlmer lang zo slecht niet. Er zijn gallerijflat-buurten in Nederland die qua architectuur en kwaliteit een stuk bedroevender zijn, maar daar hoor je nooit van omdat die niet dezelfde maatschappelijke problemen hebben als de Bijlmer.

Kijk voor de gein eens naar de flats in Luchtbal, Antwerpen of naar de torens in de buitenwijken van Glasgow. Daar kom je pas echte droevernis tegen op het gebied van residentiële hoge dichtheids architectuur.

Niet iedereen kan wonen in een fijne vinex wijk. En ik wil er niet eens wonen...

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Grootste hoogbouw misser is het niet doorgaan van de Coolsingeltoren...

·
Captain
3,356 Posts
Het niet doorgaan van Parkhaventoren. Nóg erger!
020 had ook wel een lans kunnen breken met die Landmark-Tower toendertijd.
En wat te denken van die 180m hoge hoteltoren die ooit op de locatie van de Red Apple gepland stond?!? Als ik moest kiezen tussen Red Apple en die, dan haddik 't wel geweten hoor.

·
Banned
7,712 Posts
Helemaal met carfentanyl eens! Bijlmer is op zich mooi wonen voor toen weinig geld.

De Hoge Heren vind ik op het zachtst gezegd lelijk; Rembrandt vind ik ook 0,nix. Nog erger: veel NL hoogbouw is saaier dan laagbouw!

·
a hacked brain
837 Posts
Westpoint Tilburg (ik zet erbij Tilburg omdat een hoog gebouw in Apeldoorn dezelfde naam heeft.. al sinds de jaren zestig/zeventig)

Een vierkant hoog gebouw hoeft ziet zo'n matige uitstraling te hebben.. denk aan Achmea, Leeuwarden.

Maar smaken verschillen :)

·
Bekijk m'n vingers maar..
235 Posts
Ik krijg ook een beetje de kriebels, in negatieve zin, van de Westpoint in Tilburg. Ook de TU Delft vind ik 3 keer niks! :hammer:

·
Custom User Title.
297 Posts
g0nz0 said:
Westpoint Tilburg (ik zet erbij Tilburg omdat een hoog gebouw in Apeldoorn dezelfde naam heeft.. al sinds de jaren zestig/zeventig)

Een vierkant hoog gebouw hoeft ziet zo'n matige uitstraling te hebben.. denk aan Achmea, Leeuwarden.

Maar smaken verschillen :)
Westpoint heet al jaren zo, ook al voor dat het huidige westpoint er stond...maar goed.

Dat westpoint een misser is ben ik toch niet zo mee eens, hoe kan het ook anders. Hij is immers gewoon wel de hoogste woontoren van Nederland en blijft dat nog wel even. Dat je hem niet mooi vind is dan jammer, veel mensen vinden picasso ook niet mooi, maar veel mensen ook weer wel.

Het WTC in New York was ook niet mooi maar tegelijkertijd ook weer wel...

Cart,

·
Registered Immigrant
217 Posts
Carter said:
Westpoint heet al jaren zo, ook al voor dat het huidige westpoint er stond...maar goed.

Dat westpoint een misser is ben ik toch niet zo mee eens, hoe kan het ook anders. Hij is immers gewoon wel de hoogste woontoren van Nederland en blijft dat nog wel even. Dat je hem niet mooi vind is dan jammer, veel mensen vinden picasso ook niet mooi, maar veel mensen ook weer wel.

Het WTC in New York was ook niet mooi maar tegelijkertijd ook weer wel...

Cart,
daar ben ik met je eens.
Westpoint vind ik een prachtig gebouw, juist omdat het zo simple is.

·
Administrator
30,101 Posts
Een echte misser is dat de ABN Amro in Rotterdam er niet voor gekozen heeft om broeder Bouwfonds' project de Coolsingeltoren voor een deel te huren en het pand aan de Coolsingel te verbouwen tot glorieus winkelcentrum en een kekke urban living tower op de plek van dat bruine geval aan de Lijnbaan. Dat waren twee geweldige zetten in een klap geweest.

Missers zijn ook alle gebouwen die door mensen die er geen verstand van hebben, maar er wel wat over te zeggen hebben (niet zelden gemeentepolitici) naar beneden zijn gedirigeerd.

Nog meer missers: elk gebouw dat door Hans Kollhof is ontworpen, torens die het resultaat zijn van gebrek aan ambitie (Boompjestorens), niet gehoeven hadden op de plek waar ze staat (Marconiplein, toren aan de Bergweg, Vopak) en (we houden 'm er in) de verlichting bovenaan de Schielandtoren.

Een echte hoogbouwblooper is het besluit om de Delftsche Poort toren (algemeen bekend als 'dat lelijke betonnen kudtgebouw aan de pompenburg') niet op te blazen en op te gaan knappen met een plan dat het waarachtig voor elkaar krijgt om het nog lelijker te maken.

·
Registered
282 Posts
Ik weet dat er ergere voorbeelden zijn dan de Bijlmer maar met het benoemen van deze wijk weet iedereen waar je het over hebt! Die in Antwerpenzijn inderdaad echt gruwwelijk ikschrikmealtijd kapot als ik daar over de snelweg dwars door de stad rij! O en vinex daar zou je mij ook niet vinden vreselijk!

1 - 20 of 71 Posts