SkyscraperCity Forum banner
1 - 5 of 5 Posts

·
Jürgen Leschinger
9,797 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Nederlandse ambassade Berlijn wint architectuurprijs

Het gebouw van de Nederlandse ambassade in Berlijn heeft de Mies van der Rohe Award 2005 gewonnen. Het opvallende gebouw is van de hand van de Nederlandse architect Rem Koolhaas.

De prijs, waar een geldbedrag van 50.000 euro aan verbonden is, wordt op 11 april uitgereikt in Barcelona. Dat deelde het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) dinsdag mee. De prijs wordt elke twee jaar toegekend aan een project met een innovatief karakter en kwalitatief hoogstaande constructie. De jury, waarin NAi directeur Aaron Betsky zitting had, moest een keuze maken uit 242 projecten uit dertig landen. Onder de vijf laatste projecten bevonden zich onder meer architectonische werken van Norman Foster en Eduardo Souta de Moura.

Basketbar
De Basketbar van NL Architects kreeg één van de 29 eervolle vermeldingen voor aanstormend talent. De multifunctionele boekwinkel in Utrecht ontving al eerder de AM NAi Prijs 2004.

Bron: www.zibb.nl, 6 april 2005

·
Administrator
30,528 Posts
Even de Hollandse opmerking tussendoor dat Koolhaas €50.000 in zijn handje krijgt terwijl het gebouw €24 miljoen meer gekost op een oorspronkelijke begroting van €33 miljoen, een overschrijding van 70 procent, plus dat een gebouw mede het resultaat is van de inspanningen van een constructeur en een bouwer. Dat hij de eer van het ontwerp en zijn dure standvastigheid krijgt is prima, dat geld had wel naar een ander doel gemogen.

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Ja dat geld heeft hij inderdaad niet nodig, dat vond ik ook een beetje raar. Maar een budgetoverschrijding kun je niet alleen toeschrijven aan een architect, en ik betwijfel of in dit geval Koolhaas zelf zal hebben zitten rekenen aan het ontwerp om met een kostenprognose te komen. Als er dan een begroting is gemaakt, die vervolgens wordt overschreden, dan kunnen er meerdere partijen daar de schuld van worden gegeven.

Uiteraard ben ik het er mee eens dat een architect niet de enige is die verbonden is met een gebouw, maar een constructeur verdient wel meer aan een gebouw dan een architect.

1 - 5 of 5 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.