Skyscraper City Forum banner
1 - 9 of 9 Posts

·
Member
4,561 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het eiland Tiengemeten ligt in Zuid-Holland en is zo'n 6 km lang en 1,5 km breed. In 2006 is het eiland omgevormd van landbouwgrond naar natuur. Boerderijen en wegen zijn gesloopt, aan de zuidkant is een gat in de dijk gegraven. Op het eiland zijn nog vijf woningen die permanent bewoond worden. Vanaf Nieuwendijk vaart het gehele jaar door een veerpont naar het eiland. Alle foto's: 15 juli 2012, gemaakt met een simpele kleine digicam. Bekijk ook deel 1 uit de serie over forteiland Pampus.

1. Het 'groene' eiland is Tiengemeten.

2. Gelopen route (GPS-tracking).

3.

4. Vertrek uit Nieuwendijk.

5.

6. Op het eiland loopt een grote kudde Schotse Hooglanders rond.

7. De dijk aan de noordzijde.

8. Een flinke regenbui...

9. ...geschuild onder deze boom.

10.

11. Obstakels op het wandelpad.

12.

13.

14. Uitzicht over het westpunt van het eiland.

15. Na de regenbui zijn de 'paden' drassig.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23. Hoogbouw! De witte toren, De Rokade uit 2010, staat in Spijkenisse en is 113 meter hoog.

24.

25.

26.

27.

28. Aankomst in Nieuwendijk.

·
MP
10,674 Posts
Mooie foto's. Ik heb het altijd wel jammer gevonden dat het unieke vrijstaatje Tiengemeten, waar niet alle wetten van het vasteland golden, is ontvolkt. Natuurlijk is de natuur ook heel mooi, in relatief korte tijd is die al goed tot wasdom gekomen. Maar ik geloof niet zo in dat óf-ófdenken, volgens mij moeten mens en natuur prima samen kunnen. Voor een vogel is een stad ook natuur, zeker als we bij het ontwerpen ervan ook met deze geverderde gebruikers rekening houden. Dan creëer je een veel gevarieerder natuurlandschap dan door het leegruimen van eilanden.

·
Nitimur in vetitum
2,656 Posts
Zeer interessant eiland. Volgens mij heb ik hierover een paar jaar geleden een documentaire gezien waarbij de laatste boer het eiland heeft verlaten en zo het eiland weer geheel terug aan de wetten van de natuur is gegeven.

·
Bas
14,735 Posts
Prachtige serie, laat aardig goed zien hoe de natuur het eiland herovert en of wij het er nu mee eens zijn of niet, ook dit heeft haar bekoring. Je hoort er steeds vaker over dat mensen zomaar een dagje rust verkiezen op Tiengemeten, het eiland staat ook nog op mijn lijstje.

·
Registered
35,083 Posts
Hele fijne reportage van een zeldzaam stukje "niemandsland" in Nederland. :)

1 - 9 of 9 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.