SkyscraperCity banner

New Orleans

• 10

Votes: 11 8.4%
  • 9.5

Votes: 17 13.0%
  • 9

Votes: 39 29.8%
  • 8.5

Votes: 29 22.1%
  • 8

Votes: 20 15.3%
  • 7.5

Votes: 6 4.6%
  • 7

Votes: 3 2.3%
  • 6.5

Votes: 1 0.8%
  • 6

Votes: 2 1.5%
  • 5.5

Votes: 0 0.0%
  • 5

• 4

Votes: 2 1.5%
  • 3

• 2

• 1

Votes: 1 0.8%
1 - 20 of 66 Posts
G

·
Ook een 9 met dezelfde argumentatie als Judazzz. De klassieke skyscraper spreekt me erg aan en dit is een stijlvolle moderne uitvoering. Hebben we vóór de crisis toch maar mooi meegepikt. Ik vraag me af hij binnen de aangegeven tijdschema's gezelschap krijgt van de geplande torens met de exotische namen.

·
Registered
2,140 Posts
8,5. Mooi, strak, hoog, maar toch ook een beetje flets. Als deel van de afgebouwde pier straks denk ik wel extra geslaagd daardoor.

·
non stop...
2,656 Posts
met contrast en schaduwwerking een waanzinnig mooie kroon, zonder contrast en schaduwwerking zeer flets met een rare knobbel. Een 8,5

·
Registered
1,482 Posts
9!

Een bijzonder mooie een stijlvolle toren. Jammer alleen van die pukkel van een balkon boven de LantaarnVenster.

Gisteravond was ik hier nog ivm een etentje bij Gauchos. 's avonds zijn de balkons in verschillende kleuren verlicht, wat de toren ook een appart sfeertje bij nacht geeft. Helaas geen foto kunnen maken.

·
Registered
4,042 Posts
+ gevelmateriaal
+ hoogte
+ goede verhouding tussen plint, schacht en kroon
+ grappige 'dingen met dakjes' op de laagbouw

- ronde kolommen onder een verder hoekige toren, daarbij steken ze ook nog eens uit
- naar mijn idee zelfs iets té slank
- bijendoos op het dak

8,5

·
Registered
Rotterdam
7,555 Posts
Hoogste woontoren ‘New Orleans’ geopend

4-11-2010 - 13:40
Na een bouwperiode van zo’n 3,5 jaar wordt komend weekend de hoogste woontoren van Nederland ‘New Orleans’ officieel geopend. Het gebouw, dat ook onderdak biedt aan bioscoop/theater LantarenVenster, is ontworpen door de Portugese architect Alvaro Siza.

Met een hoogte van 160,5 meter is ‘New Orleans’ de hoogste woontoren van Nederland. Het gebouw biedt plaats aan 234 appartementen, variërend van ca. 60 m2 tot 212 m2. De woontoren bevat zowel koop- als huurappartementen in 31 verschillende woningtypen. In de plint van ‘New Orleans’ heeft LantarenVenster een nieuw thuis gevonden. Dit theater beschikt over een foyer, vijf filmzalen, een multifunctionele zaal en een theatercafé met terras aan het water.

In de oorspronkelijke plannen had ‘New Orleans’ nog twee torens. In een interview met Architectenweb zegt Alvaro Siza het jammer te vinden dat gedurende het proces een van de torens is geschrapt. Omdat de bouwvergunning voor het gebouw al verleend was, mocht de architect het ontwerp niet meer aanpassen.

Voorzieningen
Van de 234 woningen in ‘New Orleans’ zijn er vijftig te huur zijn als Serviced Apartment (volledig gestoffeerde en gemeubileerde appartementen en te huur vanaf één maand), zo meldt Vesteda. Helemaal in de top van de toren zijn twee penthouses gerealiseerd. Verder omvat ‘New Orleans’ gastenverblijven, een inpandige Health Club, een gemeenschappelijke daktuin en een tweelaagse parkeergarage. Vesteda gaat ervan uit dat de helft van het aantal beschikbare woningen aan het einde van dit jaar verhuurd dan wel verkocht is.

In de toren is een koelcentrale aanwezig, waarmee de appartementen worden voorzien van comfortkoeling. Vesteda stelt dat deze milieuvriendelijke manier van verwarmen en koelen 45% CO2 uitstoot bespaard wordt, ofwel zo’n 260 ton per jaar ten opzichte van een conventioneel systeem. De woningen worden gekoeld met behulp van Maaswater en ook het gebruik van restwarmte uit het Botlekgebied levert een milieugunstig effect op.

Opening
Zaterdagochtend 6 november brengen de eerste bewoners van woontoren New Orleans samen een toast uit op de balkons van het penthouse op de 44ste verdieping. Aansluitend vindt er vanaf 12.00 uur een uitgebreid openingsprogramma plaats met Vesteda-directeur Huub Smeets, architect Álvaro Siza, filosoof Daan Quakernaat en jazzpianist Michiel Borstlap. ’s Middags opent Hare Majesteit koningin Beatrix bioscoop/theater LantarenVenster in de voet van New Orleans.

'A toast with Alvaro Siza'
Voor architectuurliefhebbers is er aan de vooravond van de officiële opening van het vernieuwde LantarenVenster en woontoren 'New Orleans' een programma over en in aanwezigheid van Alvaro Siza, architect van deze hoogste woontoren van Nederland op de Wilhelminapier te Rotterdam.

'A toast to Alvaro Siza' vindt plaats in LantarenVenster op vrijdag 5 november van 17.00 tot 20.00 uur. Boor deze gelegenheid is een programma samengesteld met de Grote Siza Quiz, een korte film over het werk en de visie van Alvaro Siza en een live interview met de architect. Vanaf 19.00 uur is er een borrel en zijn er rondleidingen met gids door 'New Orleans'. Deze avond is georganiseerd door het Architectuur Film Festival Rotterdam, AIR, LantarenVenster en Vesteda.

Meer Foto's: http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=24660

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #16 ·
^^ Je bent niet de enige. Na 43 stemmen staat deze toren op 15 van alle gebouwen in de database en op plaats 3 van de gebouwen hoger dan 70 meter, na de Delftse Poort (R'dam) en de Vestedatoren (Eindhoven).

·
Geregistreerd gebruiker
3,247 Posts
Laat mij er dan maar ook een hoog cijfer tegenaan gooien.Een 9!

Slank,hoog,mooi natuurstenen gevel,en zowel de top als de plint mogen er zijn.
:)

·
Registered
20,605 Posts
Minpunten: ronde kolommen en de dozen op het dak. En wellicht ietsje saai, maar dat maakt me niet uit, een heel degelijk ietwat klassiek ontwerp dat prachtig is uitgevoerd en totaal niet misstaat op deze plek!

Verder een prachtige toren met een voor NL aparte kroon. Erg mooi uitgevoerd, vooral met de warme gevelkleur (i.p.v. het eerder geplande wit) ben ik zeer tevreden, prachtige kwaliteit gevelbekleding. Buitenruimte wordt ook steeds mooier, de perfecte toren voor deze locatie en voegt weer heel wat toe aan de skyline van Rotterdam, de absolute topper van dit jaar 2010!

Daarom een dikke 9.

Zie ook de update van de Rotterdam, af en toe duikt hij dan op. Bij deze de updates van deze toren:

Prachtige gevel overigens, veel beter dan dat hij wit was geworden.

Vandaag

16-11-2010

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9. Nog eens pijnlijk in beeld...

10.

11. Dit had ik niet verwacht! De rotterdamse stijl rukt op op de pier! Mooie nieuwe armatuur lantaarnpalen geheel volgens de Rotterdamse stijl (westerkade) en stenen die meer in de buurt komen van het Leuvenhoofd dan van de Pierinrichting. Ben benieuwd watvoor bomen/planten er in die stukken aarde met pijpen lijken te komen en of er nog bankjes/prullenbakken volgen.

1 - 20 of 66 Posts