Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Eindelijk was het dan zover, vorige week was ik dan voor het eerst een paar dagen in New York City!

New York is de stad die mij en waarschijnlijk velen onder ons van kleins af aan intrigeert en deze stad vormt voor mij de basis voor mijn interesse in hoogbouw, stedenbouw en architectuur. Ik kan me nog concreet herinneren om welk moment het ging, namelijk het shot bij 2:50 uit Willem Wever, ik was toen was ik 8 jaar oud. Zo rond diezelfde tijd kwamen ook Home Alone 2, Bassie & Adriaan in Amerika en Flodder in Amerika uit, dat is ook allemaal jeugdsentiment uit halverwege de jaren ’90 dat verband houdt met New York.

Ik ben ooit op mijn 15e in de supermarkt gaan werken als vakkenvuller met als doel een reis naar New York bij elkaar te sparen. Ik koos er na die tijd echter voor om eerst een heleboel landen in Europa te bezoeken (o.a. interrail enzo), waardoor een citytrip naar New York steeds werd uitgesteld. Vanaf mijn studententijd ben ik alleen maar naar Azië (met name China) geweest, en kwam NYC er dus ook niet van.

Nu moest ik voor werk naar Tampa, Florida en aangezien er een overstap in New York nodig is om daar te komen, maakte ik van de mogelijkheid gebruik om eerder te vertrekken en eindelijk New York te bezoeken! Bovendien zodoende de baas ook nog eens €1.500,- uitgespaard.

Het was voor mij de eerste keer dat ik alleen op stedentrip ging. Ik weet van mezelf als ik ergens heen ga dat ik dan behoorlijk veel loop, dat was dit keer niet anders, gemiddeld 30.000 stappen per dag. De dagen begonnen redelijk vroeg, door de jetlag, maar wat is er nou lekkerder om om 7u ’s ochtends je dag te beginnen met een wandeling door de stad, of gelijk naar de Top of the Rock.

Ik verbleef drie nachten in New York, ik had dus een avond, twee hele dagen en een hele ochtend, die laatste hele ochtend had ik gereserveerd om naar het Rockerfeller Center te gaan. Mijn hotel was vlakbij het Empire State Building, de eerste avond ben ik daar vlakbij gaan eten in Korea Town en daarna doorgewandeld naar Times Square. Van deze avond heb ik geen foto’s dus de fotoreeks begint op de eerste hele dag:

01. Ik wilde vanaf Brooklyn naar Downtown lopen, dus ik begon de dag met een metroritje naar Brooklyn en een wandeling langs de East River, daarna via de Brooklyn Bridge naar Downtown.

02.

03.

04.

05.

06.

07. Vrijheidsbeeld

08.

09.

10.

11.

12.

13. 56 Leonard Street (250m)

14.

15.

16. Vanaf hier is goed te zien hoe kolossaal dat nieuwe Hudson Yards project is als je let op de schaal in verhouding met het Empire State Building.

17.

18.

19.

20.

21.

22. Woolworth Center (241 meter), klassieker

23. 30 Park Place (286 meter)

24.

25.

26.

27. Skyline van Brooklyn

28.

29. Nabij Wallstreet

30.

31.

32.

33.

Dat was dag 1!

34. Dag twee beginnen we opnieuw met een wandeling langs de East River, maar nu ter hoogte van Midtown Manhattan.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43. Grand Central Terminal

44. Empire State Building

45.

46. Central Park

47.

48.

49.

50.

51.

52.

53.

54. 500 Fifth Avenue (216m). Een van m’n favorieten, maar eigenlijk kwijl ik van de meeste jaren ’30 hoogbouw.

55. Nabij Bryant Park

56.

Dat was dag twee! Die avond ben ik nog naar de Yankees wezen kijken, daar alleen wat telefoonfoto’s van. Dat was overigens ook een topervaring, met een homerun van Didi Gregorius.

De laatste ochtend stond zoals gezegd gereserveerd voor the Top of the Rock. Ik heb getwijfeld of ik dit wel moest doen, aangezien iedereen hier al is geweest, uiteindelijk toch gegaan. Achteraf maar goed ook, want dit is denk ik het beste stedelijke uitzicht dat ik ooit heb gezien, overtreft Hong Kong, Shanghai, Guangzhou Dubai, Tokyo en Seoul.

57. Aan de noordzijde heb je nu die nieuwe pencils , hier 4 supertalls op een rijtje.

58.

59.

60.

61.

62.

63.

64.

65.

66.

67. Links OneVanderbilt in aanbouw, die moet 427 meter hoog worden.

68.

69.

70.

71. Dat was ‘m weer. Hier nog de skyline vanaf JFK Airport.

72. Als afsluiter een vliegtuigshot van zowat geheel New York City met de Verzano-Narrows brige op de voorgrond en Coney Island rechts.

Ik was vooraf een beetje bang dat New York me ging tegenvallen, aangezien je niet anders kunt dan je letterlijk met torenhoge verwachtingen verheugen op een bezoek aan deze stad. Ik had in 2012 ongeveer dezelfde verwachtingen van Hong Kong en ik vond die stad niet direct zo plezierig, met name door de drukte, benauwdheid en het algehele gevoel van haast op Hong Kong Island. Dat is overigens later wel goed gekomen met Hong Kong.

Ik was bang dat op Manhattan ook een dergelijke gehaaste sfeer zou hangen, maar dat was totaal niet het geval. Ik vond dat er juist een hele relaxte sfeer hing op Manhattan, de metro’s waren verre van overvol, ook in de spits en de roltrappen rollen twee keer zo langzaam als die in Hong Kong.

Ik heb ondertussen redelijk wat megasteden met hoogbouw buiten Europa bezocht. In China bijvoorbeeld Shanghai, Beijing, Guangzhou, Shenzhen en Hong Kong, daarnaast Singapore, Kuala Lumpur, Dubai, Tokyo en Seoul. Allemaal fantastische steden op zich, maar na deze reis weet ik het zeker: New York City is en blijft dé stad der steden. :cool:

·
Registered
35,100 Posts
^^ Een hele fraaie serie! :eek:kay: Echter de foto's 5-16-23-34-37 en 54 worden niet getoond. Bij 54 hoef je alleen maar een spatie weg te halen. Waarom de anderen niet getoond worden weet ik niet.

Maar ook voor mij is en blijft NYC de stad de steden, ook al heb ik vele wereldsteden nog niet eens bezocht. ;)

Edit 17:50 uur: alle foto's zijn nu voor mij zichtbaar. :eek:kay:

• Like
Reactions: DvW

·
Registered
7,793 Posts
Heerlijke serie, geen stad kan tippen aan de stedelijkheid van New York!

15 is mijn favo. Het laat mooi de contrasten zien tussen de lagere bouw en de hoogbouw.

Hong Kong is fijn op een andere manier en veel intenser en mooier gelegen maar kan natuurlijk niet tippen aan de architectuur van New York.

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #7 ·
@PellO: dat beviel op zich wel goed, dit is bij uitstek wel een stad die uitermate geschikt is voor iemand die alleen met een camera door een wereldstad wil lopen. Je mist alleen wel het delen van bepaalde geluksmomenten met iemand anders. Ik heb overigens wel veel alleen gereisd, maar was nog nooit echt ergens alleen verbleven (er zijn normaal altijd wel vrienden, bekenden of collega's als reisgenoot).

·
Registered
4,681 Posts
Wauw echt mooie serie hoor!

Wat een stad dit:) Kan er nooit genoeg van krijgen.

Ongelooflijk wat er de afgelopen jaren aan torens gebouwd is, toch blijven er (gelukkig) ook genoeg karaktervolle laagbouw/midrisebuurten in Manhattan over, geeft leuke contrasten en views op de hoogbouwgebieden.

·
regaistrd usr
675 Posts
Prachtig! mooie shots
Ik kan niet wachten tot it daar voor de eerste keer kom =D

Ik heb ondertussen redelijk wat megasteden met hoogbouw buiten Europa bezocht. In China bijvoorbeeld Shanghai, Beijing, Guangzhou, Shenzhen en Hong Kong, daarnaast Singapore, Kuala Lumpur, Dubai, Tokyo en Seoul. Allemaal fantastische steden op zich, maar na deze reis weet ik het zeker: New York City is en blijft dé stad der steden. :cool:
Een aanrader is voor de eerst volgende stad in china te bezoeken is Chongqing. Echt niet verder in China zonder eerst die stad te bezoeken :lol::lol: =P

·
hemelschraper
2,026 Posts
Heel vet. New York is overweldigend. Ik was er voor het eerst in oktober vorig jaar. Jij had mooier weer zo te zien. Heerlijke platen. :)

• Like
Reactions: DvW

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Voor de liefhebber, de locaties van de bars op bovenstaande foto's:

Foto #15-21: The Crown Rooftop Bar and Lounge, 21e verdieping van het Hotel 50 Bowery, in Chinatown, Downtown Manhattan. Dit was de bar met mijn favoriete uitzicht, want deze toren ligt buiten de clusters van downtown en midtown, maar je kijkt perfect naar de twee clusters toe met de lage blokken van Chinatown op de voorgrond. Er zijn twee buitenterrassen, als je hier bent moet je ze beide bezoeken.

Foto #30-33: The Press Lounge, 16e verdieping van het Kimpton Ink48 Hotel. Bijna 360 graden uitzicht vanaf een buitenterras. Goede uitzichten op midtown en New Jersey.

Foto #51-53: 230 Fifth Rooftop Bar, net ten zuiden van het Empire State Building. Schijnbaar een van de grootste rooftop buitentuinterrassen van New York. De uitzichten zijn iets minder spectaculair, omdat die wat wordt geblokt door de hoge railing met begroeiing. Vanaf een verdieping lager heb je in principe betere uitzichten, maar dan zit je dus wel binnen.

·
Civieler
1,174 Posts
Hele mooie serie! In juni ben ik voor het eerst een paar dagen in New York geweest. Heerlijke stad om gewoon in rond te dwalen, overal is wel iets te zien of te ervaren. Die spriet 432 Park Avenue is toch wel een lelijk ding, terwijl er ook zo veel ontzettend mooie wolkenkrabbers worden gebouwd.

·
fastshooter
1,118 Posts
54. 500 Fifth Avenue (216m). Een van m’n favorieten, maar eigenlijk kwijl ik van de meeste jaren ’30 hoogbouw.
Is ook een heel mooi gebouw.
Ik vind ook de hoogbouw uit die periode prachtig!

Die nieuwe superhoge sprieten vind ik maar niks.
Er zijn uitzonderingen, maar de stad wordt er niet beter van. :bash:

Mooie, afwisselende fotoserie trouwens! :eek:kay:

1 - 20 of 21 Posts