SkyscraperCity banner

1 - 20 of 24 Posts

Registered
Discussion Starter #1
Naar New York geweest deze zomervakantie. Twee en een halve week hadden we een appartement in Harlem. Het was heet, 30+ graden. Alleen halverwege een kleine dip toen het onder de 30 zakte en het anderhalve dag druilerig was. Heerlijk!
De stad is dat ook, dat hoef ik niemand te vertellen. Het was mijn derde keer en hopelijk niet mijn laatste.
We hebben veel gedaan dus ook veel foto's, ook omdat ik moeite heb met kiezen. Ik begin dus maar met een eerste blok. En dan verzamel ik wel wat moed voor meer.. muhuh. Eerst vooral Manhattan.

In het midden 'ons' huis in Harlem. Nou ja.. daar hadden we een appartement:

01.

Een eerste zwerftocht voerde via Morningside Heights..

02.

03.

..naar de Columbia University campus:

04.

05.

06.

07.

De campus gaat over Amsterdam Av heen:

08.

Wat eerste skyline foto's vanuit Central Park:

09.

10.

Willekeurige straatbeelden:

11.

12.

13.

Vlakbij Queensboro Bridge:

14.

15.

16.

Grand Central Station:

17.

Meer straatbeelden:

18.

19.

20.

21.

22.

Carnegie Hall:

23.

24.

25.

Central Park:

26.

27.

28.

29.

30.

In Harlem. De buurt knapt enorm op maar is er nog lang niet. Prima blokken wisselen af met verpaupering, nog steeds. Maar al 10x beter dan dat het ooit was:

31.

32.

33.

Times Square, overdag. Je ontkomt er niet aan:

34.

35.

36.

In en vanuit MoMA, mijn reisgezelschap :)

37.

38.

Die is van ons! Gewoon meenemen mag niet heb ik gemerkt. Wat een gedoe gaf dat zeg!

39.

Bryant Park, achter de Public Library:

40.

41.

De Public Library dus. Euh, voor Bryant Park. Tenzij je het van de andere kant af bekijkt, dan is het andersom.

42.

Even binnen lopen is zeer de moeite waard:

43.

44.

45.

Times Square in de avond. Het was veel te druk, we zijn gillend weggerend:

46.

47.

48.

49.

Op en vanaf de High Line:

50.

51.

52.

53.

Beeld. Bijna niet van echt te onderscheiden:

54.

De High Line eindigt bij het Meatpacking District:

55.

56.

En nog een beetje Chelsea:

57.

Met de ietwat tegenvallende Chelsea Market:

58.

59.

Rond Washington Square:

60.

61.

62.

En Greenwich Village, tot slot. Althans voor nu:

63.

64.

65.

Binnenkort meer vrees ik, jullie zullen even door moeten zetten.. Van Governors Island tot Tarrytown en van Brooklyn Heights tot Coney Island.. Excuses voor het ongemak.

Urbanity!
Mooie serie! Ben er april geweest, chelsea market/chelsea en de highline, herkenbare beelden :) Wat vond je van de highline?

Registered
Mooi serie foto's! :eek:kay:

Registered
Discussion Starter #8
Dank voor de mooie reacties en likes! :)

Mooie serie! Ben er april geweest, chelsea market/chelsea en de highline, herkenbare beelden :) Wat vond je van de highline?
De High Line vond ik top! Zo simpel eigenlijk. Heb de hele route gelopen en heb de 'beleving' niet echt vast kunnen leggen, vrees ik. Maar ik vond het genieten.
Chelsea Market vond ik dan weer tegen vallen. Jij? Had een Rotterdams Fenix verwacht maar dan in het groot. Maar daarvoor was het veel te gelikt, te commercieel opgedirkt. Geef mij dan maar de veel ruwere schoonheid van Fenix.

Registered
gave serie! ben erg benieuwd naar de rest, met 2,5 week de tijd heb je vast nog meer minder bekende plekjes weten vast te leggen

Urbanity!
Dank voor de mooie reacties en likes! :)

De High Line vond ik top! Zo simpel eigenlijk. Heb de hele route gelopen en heb de 'beleving' niet echt vast kunnen leggen, vrees ik. Maar ik vond het genieten.
Chelsea Market vond ik dan weer tegen vallen. Jij? Had een Rotterdams Fenix verwacht maar dan in het groot. Maar daarvoor was het veel te gelikt, te commercieel opgedirkt. Geef mij dan maar de veel ruwere schoonheid van Fenix.
Ja de highline is eigenlijk heel simpel, maar heel gaaf om te lopen. Hebben ze echt goed aangepakt. Ik vond chelsea market ook niet heel bijzonder, maar ze missen dan ook zoiets als de kaapse brouwers(wat raar is in een land waar de brewery scene groot is).

Registered
Discussion Starter #14
Na Greenwich Village eindigden we de dag in Soho, het werd druilerig:

66.

67.

68.

69.

70.

71.

We zijn 1 dag met de trein de stad uit gegaan:

72.

Naar de slaperige plaatsjes Tarrytown en het aangrenzende Sleepy Hollow. Eigenlijk is er niet veel te zien, we wilden gewoon een keer door zo'n suf plaatsje lopen waar mensen een Amerikaans vlaggetje aan hun huis hebben wapperen en waar verder niks te doen is :)

73.

74.

75.

76.

77.

78.

79.

80.

81.

82.

83.

84.

Zo op de foto's ziet het er allemaal best aangenaam uit. Maar als je een rondje loopt druipt de armoede van de gevels. Het gros van de huizen kon wel een opknapbeurt gebruiken. De meeste winkels stonden leeg of zagen eruit alsof het 1970 was. Maar de foto's verbloemen dat. Ik vond de staat van de dorpen opvallend slecht zo dicht bij een hotspot als NY.

85.

86.

87.

Weer terug in de stad!

88.

Vanaf het station op poten in Harlem:

89.

We hebben 's avonds een paar keer gerelaxt in het 'Gantry Plaza State Park'. Aan de andere kant van de East River, volgens mij hoort het bij Queens.

90.

91.

Een prima plek om bij te komen. Het was er niet echt druk, vooral locals die hun kinderen lieten spelen deze warme zomeravond. Want het ziet er op de foto's wat somber uit maar geloof me, het was warm!
Later meer over deze plek.

92.

93.

94.

95.

Omhoog dan, naar het One World Observatory. Alleen uitzicht achter glas, een ontwerp-blunder wat mij betreft!! Mijn tip: niet doen en gewoon naar het Empire State of Rockefeller waar je buiten kan. De kick daarvan is ontzettend veel groter dan een blik door glas, ook al is het net wat hoger:

96.

97.

98.

99.

100.

101.

102.

Weer buiten:

103.

Natuurlijk via het memorial naar het nieuwe station gelopen:

104.

Beetje overbelicht.. Maar licht was het er sowieso! :)

105.

Door de 'oude stad'..:

106.

..langs oa de City Hall..

107.

108.

109.

..naar China Town. In dit geval East Broadway:

110.

111.

112.

113.

114.

115.

116.

117.

En nog een stukkie Little Italy:

118.

119.

Tot zover het tweede blok! Ik heb nog wel een blok.. :)

Registered
Discussion Starter #16
Derde blok! Even doorbijten nog. Om er in te komen eerst weer wat straatbeelden:

120.

121.

122.

123.

Omgeving Madison Square Park:

124.

125.

Wandelend richting het keurige Gramercy Park:

126.

127.

128.

Het leek me een prijzige omgeving:

129.

Over de rivier dan, naar Brooklyn! Eerst maar weer eens een uitzicht-foto. Een blik terug naar de overkant:

130.

Aan de voet van Brooklyn Bridge:

131.

132.

Vanaf daar wandelen we naar Brooklyn Heights, een prachtige buurt!

133.

134.

135.

136.

137.

138.

Je kan gewoon op straat lopen, zo rustig is het er. Bijna dorps, op steenworp afstand van de gekte van downtown Manhattan.

139.

140.

141.

142.

Oevers en pieren hetontwikkelen is overal gaande in NY. Overal worden parken en aangename buitenruimten gecreeerd. Sportveldjes, natuur. Ze doen dat erg goed. We zijn dus langs de oevers weer terug gelopen richting Brooklyn Bridge.
Een zo'n pier met een nieuwe invulling:

143.

144.

145.

De palen mochten niet weg stond op een bordje, want voor allerlei vissoorten waren die inmiddels onderdeel van de 'natuurlijke' habitat. :)

146.

147.

148.

En dan komen we weer terug hier:

149.

150.

151.

Eenmaal onder Brooklyn Bridge door, alleen maar meer fraai heringerichte oevers. Oude industriele complexen krijgen er ook massaal een nieuwe invulling.

152.

153.

We zwerven richting de wijk Dumbo. Rond de aanlanding van de Manhattan Bridge, zeg maar. Ook al zo'n buurt in transformatie, met heel veel pakhuizen. Wat een stedelijke rijkdom heeft deze stad toch!
Bekend filmbeeld, ik moest deze foto nemen:

154.

Manhattan Bridge dus:

155.

156.

157.

Na een hapje eten gaat het schemeren en zijn we weer terug bij Brooklyn Bridge voor het avond-programma. De zonsondergang. Wat drinken, wat snacks en een uurtje of wat een beetje hangen en genieten, heerlijk.
En dat het een mooie foto-plek was hadden kennelijk meer mensen in de gaten.

158.

159.

160.

161.

162.

Het Metropolitan Museum of Art! Die redt je niet in een dag, we hielden het op een dagdeel.
Overigens klopt het chronologisch niet helemaal (ik ga er een beetje vanuit dat niemand daar aanstoot aan neemt), want dit deden we eigenlijk eerder.. Dit sluit aan op die druilerige anderhalve dag die ik al noemde maar pas nu dus een paar foto's. Misschien dat iemand daardoor in verwarring is geraakt, waarvoor dan excuus.

163.

164.

165.

166.

167.

168.

169.

170.

171.

Dacht dat dit het laatste blok zou zijn, maar er komt toch nog een vierde. Anders werd het teveel.
Even als cliffhanger: in de laatste vooral Coney Island, Governors Island en de Roosevelt Island Tramway.
Nou euh, wordt nog 1 keer vervolgd! :)

Registered
Discussion Starter #17
Het laatste blok en dan zijn jullie weer van me af! Het begint weer met wat straatfoto's van de omgeving van Upper East Side:

Met de Armoury:

172.

En nog wat houten huizen op Manhattan, ze bestaan nog:

173.

174.

De tuin van het mooie Cooper-Hewitt Museum:

175.

De bijna buur hiervan behoeft geen toelichting..:

176.

Aangekomen bij de Roosevelt Island Tramway. Openbaar vervoer door de lucht, naast de Queensboro Bridge:

177.

Weliswaar door een raam, maar heerlijke uitzichten!

178.

179.

180.

181.

182.

Ietwat treurig makend bandje onder de grond.

183.

Nog meer treurnis: Coney Island!! :)

184.

Dolle boel!

185.

186.

187.

Toegegeven, langzaam trok het open en werd het drukker. Toen ging het wel..

188.

189.

190.

191.

192.

193.

Op weg naar Governors Island een rondje parken gedaan rond de zuidelijke kop van Manhattan:

194.

De omgeving waar het allemaal begon ooit.

195.

Met de boot naar Governors Island dus.

196.

Met ook mooie uitzichten richting Brooklyn:

197.

198.

Het landingspunt:

199.

Met ook hier weer veel moois. Hoewel op de foto's niet echt te zien maar bijna alles is in slechte tot zeer slechte staat. Maar ze hebben een plan en alles komt goed! Ooit.

200.

201.

Het eiland heeft een enorme potentie die langzaamaan wordt verzilverd:

202.

203.

204.

Niet 1 skyline. Niet 2. Maar 3!! Maar ik kreeg er maar 2 op de foto. Links Newark, rechts NY. Onzichtbaar dus maar nog meer naar rechts lag de derde: Brooklyn.

205.

En die kon je ook goed zien.

206.

Ook daar: Castle Williams:

207.

En Fort Jay. Militair erfgoed uit allerlei tijden.

208.

's Avonds nog een keer naar Gantry Plaza State Park.

209.

210.

211.

Voor een laatste zonsondergang..

211.

Snif.

212.

Langzaam ging het licht uit..

213.

Nou dat was het!
Dank voor uw aandacht. :)

Registered
Het laatste blok en dan zijn jullie weer van me af!
Van je af? Dat kan uiteraard helemaal niet meer! Dit soort series geeft je hier uiteraard nu de "verplichting" er nog meer van te maken en die te plaatsen. ;) ;) ;)

Je foto's zijn i.i.g. erg fraai, ik heb ervan genoten. Dank daarvoor. :eek:kay:

1 - 20 of 24 Posts