SkyscraperCity banner

1 - 20 of 21 Posts

·
MP
8,567 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Newcastle is een van die steden die allerhande "stedenbanden" is aangegaan. Zo heeft de stad een stedenband met ons eigen Groningen. Natuurlijk zeggen zulk soort stedenbanden niet veel over een stad, en de verschillen tussen Newcastle en Groningen zijn enorm, één ding hebben de steden wel gemeen: ze zijn allebei de titel "metropool van het noorden" waardig. Newcastle iets meer dan Groningen, het moet gezegd, maar Newcastle is dan ook het centrum van een enorm stedelijk gebied. Als je 's nachts door de bergen van Noord-Engeland leidt zie je altijd wel de oranjeroze gloed achter de bomen en toppen: het Noorderlicht van Newcastle.

Goed, Newcastle dus. Vaste bezoekers van dit fotoforum weten dat ik op vakantie ben geweest in Durham, een stad dichtbij Newcastle, en uiteraard heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt de bruggenstad te bezoeken. Ik vond het er geweldig.

In de fotoserie neem ik een wat lange aanloop: eerst de wat saaiere delen van de binnenstad, dan de interessante contrasten aldaar, dan centraal de oevers van de Tyne - voor onze forummers waarschijnlijk het interessantste deel - en dan nog de monding van deze rivier, een stuk oostelijker.

1.

We bereikten het stadscentrum per metro. Op eerste zicht toonde Newcastle grauw en 19e eeuws - het was bij het uitstappen ook danig winderig. Wel werden we in het Nederlands welkom geheten: een glinsterend bord in allerlei talen was ons kleine taalgebied niet vergeten. De metro was sowieso nogal polyglot: het station van Wallsend, waar we instapten, was geheel voorbereid op eventuele Romeinse bezoekers.

2.

De omgeving rond het metrostation was niet de meest uitnodigende, maar ach.

3.

4.

We kozen er voor de Grainger Street in te steken, die naar het stationsgebouw zou leiden. Grainger, de man naar wie de straat genoemd is, was voor Newcastle wat Hausmann was voor Parijs: hij legde in het centrum strenge 19e eeuwse boulevards aan zonder al te veel rekening te houden met de oorspronkelijke bebouwing.

In deze straat troffen we een sjieke winkelgalerij:

5.

Aan de overkant van de straat was een minder sjieke, maar wel gezelligere overdekte markt:

6.

Weer buiten troffen we dit atypische gebouwtje:

7.

Naar verluidt is het wel 19e eeuws, maar staat het er als herinnering aan een oud klooster dat ongeveer hier gestaan heeft. De meesten toeristen zullen het voorbijlopen, en eigenlijk is dat ook niet zo erg. Genoeg te zien in de stad!

8.

Bijna verloren tussen de hoge gebouwen uit later eeuwen staat er het bescheiden parochiekerkje van St. John.

9.

10.

11.

Achter het kerkje, weg van de boulevards, laat Newcastle zich van een andere kant zien.

12.

13.

Snel genoeg zijn daar de brede straten weer.

14.

We liepen naar het station, dat nog een mooie overkapping heeft.

15.

16.

Vanaf het stationsplein hadden we ook zicht op de kathedraal die de katholieken in de 19e eeuw voor zichzelf bouwden. 19e eeuws, maar schoon. Architect was Augustus Pugin, die ook meewerkte aan de Houses of Parliament en een van de voormannen was van de Engelse neogotiek.

17.

Rond de kathedraal waren er de typische straatjes en doorkijkjes.

18.

19.

We naderden de rand van het historische centrum, waar de oude stadsmuur contrasteerde met eigentijdse bouwijver, een Chinatown en een voetbalstadion. Of nu ja, "een" voetbalstadion... enfin, we kennen het allemaal.

20.

21.

Iets verder was er weer zo'n halfvergeten kerkje, omringd door geweldige contrasten. Helaas stond de zon op dat moment nogal prominent in mijn lens te schijnen, waardoor dit stukje stad net iets té schitterend werd voor een foto. Ik moet er nog maar eens terugkomen.

23.

Iets verder was er dan weer een rustig oud buurtje.

24.

Toch, in Newcastle zijn andere stijlen dominant...

25.

26.

27.

Ik denk dat ik wel zou kunnen houden van deze zo bruisende stad met al die gekke contrasten - ik blééf maar fotograferen.

28.

29.

We kwamen bij de oude Anglicaanse kathedraal, die vooral opviel door de bijzondere torenspits. Deze torenspits was nu eens níet 19e eeuws, maar staat er al sinds 1448. Eeuwenlang was deze malle toren het symbool van Newcastle - inmiddels heeft de stad andere symbolen.

30.

31.

De vooruitgang heeft in deze buurt nogal toegeslagen. Grote spoorbruggen werden over de stad aangelegd, en later volgden verkeersbruggen. Het kasteel waarnaar de stad vernoemd is wordt zo door een drukke spoorlijn van zijn voorburcht gescheiden.

32.

33.

34.

35.

Hier ligt dan de Tyne, de rivier waar Newcastle zijn welvaart grotendeels aan dankt. Grote bruggen zijn over de Tyne aangelegd, en het zijn vooral deze bruggen die nu het symbool van de stad zijn. Newcastle als bruggenstad - die titel slaat niet alleen op de skyline, maar ook op de betekenis van de stad als brug tussen Engeland en Schotland, en als stad van zovele contrasten en klassen.
Ook de échte bruggen lijken eeuwen te verbinden, culturen, ideologieën. Maar ze scheiden de stad soms ook, vooral daar waar ze dwars over oude buurten zijn gebouwd.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

De overkant is een stuk moderner. Glas en plantsoenen domineren hier het stadsbeeld. En nog een brug...

42.

43.

44.

45.

En zo kreeg Newcastle zijn nieuwe skyline - in tegenlicht.

46.

Langs de rivieroevers wisselen oud en nieuw elkaar af. Wat wel opvalt is dat alles groen moet ogen, er is gras, er zijn parkjes, en dat alles is gerestaureerd. Misschien wel iets te véél gerestaureerd...

47.

48.

49.

Gelukkig was aan de liefhebbers van ruïnes en industriële archeologie ook gedacht. In Ouseborn Valley, vroeger een van de vuilste industriegebieden van Engeland, hebben kunstenaars zich tussen de lege fabrieken gevestigd.

50.

51.

52.

In de verte een aardige toren:

53.

De Tyne stroomt na Newcastle zelf te hebben verlaten verder oostwaarts door een dichtbevolkt, stedelijk gebied met havens, woonwijken, al dan niet verlaten industriegebieden en soms een vergeten dorps- of stadscentrumpje.
Deze stenen wildernis zou ik nog wel eens op m'n gemak willen ontdekken. Nu doorkruisten we haar met de metro tot we bij de monding van de Tyne waren. Hier zit een "gat" in het metronetwerk: een tunnel onder de Tyne is er hier niet gebouwd. Er vaart een veerbootje waar je met je metrokaartje op mag.

54.

En zo zagen we, al varende, de monding van de Tyne. Eeuwenlang verlieten hier schepen de grote havens van Newcastle - en eeuwenlang zullen ze dat nog doen. Ik hoop er zeker terug te komen!

55.

·
Registered
3,832 Posts
Interessante serie. Op zich heeft Newcastle wel iets, maar het ziet er toch vrij kil en verpauperd uit. De nieuwe delen zijn netjes!

·
AstroNout
4,871 Posts
Heerlijke reeks van een voor mij bekende stad. Je hebt zeker de moeite genomen om vanuit goede posities foto's te schieten. Dat maakt deze serie voor mij speciaal. Nu zie ik Newcastle vanuit een iets ander perspectief ;).

·
MP
8,567 Posts
Discussion Starter #6
Ha, nu heb ik jouw fotoserie van Newcastle ook bekeken. Voor een deel zie ik daar natuurlijk bekende plekken, maar de straten ónder de bruggen, die de geweldigste foto's uit je serie opleverden, heb ik helaas niet betreden. Zoals je misschien hebt kunnen afleiden zijn we bij de kathedraal de spoorbrug opgegaan en daarna via de Milenniumbrug weer terug: dat ene stuk stad hebben we precies gemist. Reden te meer terug te komen!

·
Moderator
16,767 Posts
Nooit geweten dat Newcastle een metro had. Leuke serie!

·
AstroNout
4,871 Posts
@Plaas, leuk dat je de moeite hebt genomen om ook mijn reeks te bekijken. De bruggen over de Tyne die verder de stad in lopen, geven dat stuk stad idd wat extra's. Heerlijke stad, ik moet er maar weer eens heen :).

·
Bas
13,618 Posts
Hele mooie fotoserie. Newcastle, daar wil ik ook nog eens naar toe. Stad heeft wèl wat te bieden, zo te zien, en is eigenlijk ook wel gemakkelijk bereikbaar. Wat mij aan Newcastle zo opvalt, is het behoud van oude gebouwen en infrastruktuur. Waarom iets afbreken als het niet strikt noodzakelijk is? De sloopkogel gaat in Engeland/Schotland/Wales veel minder rond dan hier, zo lijkt het, en dat heeft zo zijn voordelen.

·
MP
8,567 Posts
Discussion Starter #12
En ziedaar, ik heb de foto's opnieuw geüpload en meteen maar 'n beetje opgelapt. Het waren oude foto's. Toen ik deze foto's maakte fotografeerde ik nog niet zo lang. Misschien fotografeer ik nu wel anders - maar of dat ook béter is? Ik ben over sommige plaatjes eigenlijk nog altijd best tevreden.

·
-
3,466 Posts

·
Registered
19,437 Posts
Ik heb deze serie nooit gezien en zie hem nu pas. Er zitten zo te zien wel wat leuke bruggetjes bij en aardige gebouwen, maar over het algemeen maakt deze stad op mij toch vooral een typisch Engelse grauwe indruk, niet echt mijn stijl.

·
Super Moderator
9,294 Posts
Newcastle, één keer geweest, interessante stad. Veel hoogteverschillen, dus dat was soms wel wat klauteren met bier in het lichaam.

·
MP
8,567 Posts
Discussion Starter #20
Het is inderdaad 'n fijne, afwisselende stad. Kleurrijk ook, tenzij vooroordelen je het zicht belemmeren.

@Newcastle Historian: I have been there only once, so I haven't made photos more recently. However, I hope to come back soon. :)

1 - 20 of 21 Posts