SkyscraperCity banner
1 - 20 of 53 Posts

·
Stadjer (European)
2,323 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Arriva meldt in een persbericht dat ze 43 nieuwe lightrail treinstellen hebben besteld bij Stadler , een Zwitsers bedrijf die treinstellen bouwt. Het gaat om het type GTW articulated railcar.

Eindelijk worden die lawaaierige Wadlopers vervangen door nieuw materieel! :cheers:

De treinen gaan rijden op de lijnen:

Leeuwarden-Harlingen
Leeuwarden-Stavoren
Groningen-Leeuwarden
Groningen-Roodeschool
Groningen-Delfzijl
Groningen-Leer

Enkele plaatjes van het type lightrail:

·
Member member
1,685 Posts
Hoe zit het met de VMax en de acceleratie van deze dieseltrams? En wat voor zitplanken gaan ze er in monteren?

·
Bas
14,388 Posts
Dat werd tijd.

Zo regelmatig pakken we hier in Leeuwarden-Camminghaburen eens even de Wadloper om te shoppen in de stad Groningen. Dat gaat makkelijker dan er met de auto heen rijden. Ik hoop dat bij introduktie van een nieuw lightrail-type de reistijd ook kan worden teruggebracht van 45 naar 35 minuten. En vooral dat ze één maal per uur NIET stoppen bij zulke fluthaltes als Hurdegaryp, ZwaagwestEINDE, BUITENpost en Grijpskerk. Het spoor is toch deels dubbel, dus er kan flink worden doorgedieseld. Ik denk ook dat er een soort doorlopende dienstregeling komt tussen Wereldhaven Harlingen, Leeuwarden, Groningen en het Duitse Leer. Zoals het nu is, werkt het niet.
Maar het prachtig vormgegeven lightrail-materieel van Stadler loopt ook ergens in het Ruhrgebiet. Kan er haast niet op wachten, kom maar op met die treinen.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Stadler bouwt best aardige treinstellen, maar verheug je er niet teveel op erin te rijden: het comfort is niet geweldig. Hetzelfde geldt trouwens voor alle lichte regionale treinstellen van de concurrentie...

·
Registered
139 Posts
^...maar kan haast niet erger dan wat er nu rijdt. Ik vind de opgewaardeerde bussen die er nu rijden wel leuk uitzien, maar de comfort laat te wensen over. Ik heb redelijk lange benen en die kan ik er maar moeilijk in kwijt.

Op naar de nieuwe treinen! :happy:

·
Stadtaffe
2,731 Posts
in het persbericht hebben ze het over rode treinen.

ben benieuwd of ze inderdaad rood zijn, of dat ze worden gespoten in noordnedkleuren (zie de foto's in de post van nemo01)

in ieder geval goed nieuws dat je straks zonder overstappen van Leer naar Harlingen kan!

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
^...maar kan haast niet erger dan wat er nu rijdt. Ik vind de opgewaardeerde bussen die er nu rijden wel leuk uitzien, maar de comfort laat te wensen over. Ik heb redelijk lange benen en die kan ik er maar moeilijk in kwijt.
Wadlopers zijn niet al te comfortabel inderdaad, maar stel je echt niet teveel voor bij de nieuwe treinen. Over "opgewaardeerde bussen" gesproken: al die nieuwe lichte treinen zien er wel funky uit, maar dat zijn pas opgewaardeerde bussen... Die van Stadler zijn qua comfort trouwens nog de minst slechte. Moet je voor de gein eens in een Talent in Duitsland gaan zitten... plankjes met stof. Dan verlang je terug naar de Wadlopers!

Grappig dat mensen altijd verwachten (en ook bij hoog en laag blijven beweren) dat dat soort nieuwe treinen een verbetering voor de reiziger zijn, want dat zijn ze in de meeste gevallen niet, behalve dat ze er wat leuker uitzien. De reden dat ze aangeschaft worden is dat ze goedkoper zijn in de exploitatie en sneller kunnen optrekken en remmen, waardoor er meer stations aangedaan kunnen worden.

ben benieuwd of ze inderdaad rood zijn, of dat ze worden gespoten in noordnedkleuren (zie de foto's in de post van nemo01)
Ik vermoed zelf dat ze in Arriva-kleuren komen te rijden...

·
Your advertisement here?
6,815 Posts
Wadlopers zijn niet al te comfortabel inderdaad, maar stel je echt niet teveel voor bij de nieuwe treinen. Over "opgewaardeerde bussen" gesproken: al die nieuwe lichte treinen zien er wel funky uit, maar dat zijn pas opgewaardeerde bussen... Die van Stadler zijn qua comfort trouwens nog de minst slechte. Moet je voor de gein eens in een Talent in Duitsland gaan zitten... plankjes met stof. Dan verlang je terug naar de Wadlopers!
Grappig dat mensen altijd verwachten (en ook bij hoog en laag blijven beweren) dat dat soort nieuwe treinen een verbetering voor de reiziger zijn, want dat zijn ze in de meeste gevallen niet, behalve dat ze er wat leuker uitzien. De reden dat ze aangeschaft worden is dat ze goedkoper zijn in de exploitatie en sneller kunnen optrekken en remmen, waardoor er meer stations aangedaan kunnen worden.
Een verbetering van de reistijd is ook een verbetering...

·
Registered
139 Posts
Ik heb wel eens in zo’n GWT gezeten. Tenminste, als die trein tussen Enschede en Gronau ook van dat type is. Hij ziet er van buiten flitsend uit, al moet ik wel toegeven dat ik (toen ik er eenmaal in zat) het idee kreeg dat dat uiterlijk niet meer betrof dat een flitsende plastic kap op een standaard trein.

Maar het reed wel stukken comfortabeler dan zo’n wadloper, en ik kon er mijn benen goed in kwijt. Dat is echt wel anders in de wadlopers.

Wadloper interieur

(interieur GWT zie post Vertigo)

·
Stadjer (European)
2,323 Posts
Discussion Starter · #19 · (Edited)
De Wadlopers zijn ook al ver over datum, gaan vaak kapot, maken een ongelofelijke herrie met hun 20 jaar oude dieselmotoren, ze komen bijna nooit boven de 90km/u en trekken ongelofelijk langzaam op.

Ik heb toch echt het idee dat er alleen maar voordelen aan de nieuwe treinen zitten.

Stukje uit het dagblad:

De nieuwe treinen voldoen aan hoge eisen als het gaat om gebruiksgemak en reiscomfort. Zo is de vloerhoogte van de trein gelijk aan de perronhoogte. Alle brede deuren zijn voorzien van een automatisch werkende uitschuiftrede naar de perronrand. Dit maakt de trein voor rolstoelgebruikers en mindervaliden gemakkelijk toegankelijk.

Het interieur van de van airconditioning en grote ramen voorziene trein kent geen gesloten wanden. De deur naar de bestuurderscabine is van glas. Door de grotere rompbreedte (+ 20 centimeter) kent de trein extra brede gangpaden. De motor zit in een aparte afzonderlijke, luchtgeveerde en volledig geïsoleerde power car. In de reizigerscompartimenten dringt daardoor nauwelijks motorgeluid door. In het eersteklasgedeelte bevinden zich aansluitingen voor een laptop.

1 - 20 of 53 Posts