SkyscraperCity banner
1 - 5 of 5 Posts

·
Registered
1,352 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Zondag 18 mei 2008

Er komt een nieuw museum bij het Museumplein. Een woordvoerder van de gemeente heeft een bericht hierover in NRC Handelsblad van zaterdag bevestigd.
Het museum moet komen op de plaats waar de gemeente eigenlijk het Nationaal Historisch Museum (NHM) wilde vestigen. Omdat het NHM naar Arnhem gaat, wil Amsterdam dat er in de panden aan de Gabriël Metsustraat nu een museum komt.
De gemeente praat met een aantal culturele en financiële instellingen over haar plannen. In de panden in de Gabriël Metsustraat zit nu nog het Instituut Collectie Nederland.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Het staat hier niet bij, maar ik geloof dat het de bedoeling is dat het een museum over Karel Appel gaat worden. Ben benieuwd naar de plannen. :)

·
Registered
3,174 Posts
Die panden van ICN (Instituut Collectie Nederland) lijken mij niet zo geschikt voor een museum. Ik ben er een paar keer binnen geweest en er zal wel dramatisch verbouwd moeten worden wil het geschikt zijn. Nu is het er ook redelijk uitgewoond, dus die verbouwing komt dan niet ongelegen.
Een van de panden (of beide?) was trouwens opgericht voor en gebruikt als huishoudschool, voor de meisjes uit de gegoede klasse meen ik. Volgens mij kwam het beroemde Wanné-kookboek (de bijbel van de Nederlandse keuken) er ook vandaan.

·
Registered
1,352 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Die ''kunst'' van Karel Appel kun je ook tentoonstellen in het Stedelijk Museum lijkt me.
Dan zie ik daar toch liever een museum met andere kunst.

Hoop ook dat ze het plein is grondig gaan renoveren want dat gras werkt nu eenmaal niet.
Met alle evenementen die er worden georganiseerd is het Museumplein beter af met duurzame bestrating,oogt mijn inziens ook stedelijker.
De vijver mag blijven want daar heeft iedereen alleen maar plezier van.

·
a hacked brain
837 Posts
Het Mauritshuis en Rembrandthuis zijn ook niet echt een handige musea dus dat ICN gebouw kan vast wel als zodanig dienst doen.. Vraag is alleen of het bezoekersaantal dan ook redelijk kan zijn.

1 - 5 of 5 Posts