Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Registered
4,260 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Niet alleen uit andere steden, nu ook uit eigen stad krijgt de Zuidas concurrentie:

Kroonenberg Groep herontwikkelt ABN Amro Rembrandtplein Amsterdam tot The Bank
Datum: 11-06-2008, Bron: PropertyNL

AMSTERDAM - Lesley Bamberger van de Kroonenberg Groep gaat met het project The Bank aan de Rembrandtplein in Amsterdam de concurrentie aan met de Zuidas. Hij denkt dat internationale financiële instellingen geïnteresseerd zijn in het project omdat de omgeving van The Bank aantrekkelijker is dan op de Zuidas. De vraaghuurprijs ligt met € 365 :nuts:eek:p hetzelfde niveau als op de Zuidas.

De investering in de herontwikkeling van het voormalige pand van ABN Amro ligt op circa € 120 mln. Het gebouw bestaat uit 40.000 m2. In de plint komt 6000 à 7000 m2 aan commerciële ruimtes, daarboven 25.000 m2 kantoorruimte.
De Kroonenberg Groep is onlangs met de marketing van het project begonnen. De focus op financiële instellingen als potentiële huurders is opmerkelijk aangezien banken als ABN Amro, Fortis en Kempen & Co de laatste jaren juist uit het centrum zijn vertrokken. Bamberger: ‘We zijn gaan kijken in Londen. Daar zitten de financiële instellingen ook in het centrum omdat de omgeving daar aantrekkelijker is dan buiten het centrum. Dat geldt ook voor Amsterdam. The Bank wordt een icoon in een gezellige, al bestaande omgeving.’
De commerciële ruimte zal worden ingevuld met retail en horeca. Bamberger: ‘Dat moeten internationale, vernieuwende concepten zijn.’ Het bestemmingsplan voorziet in dergelijke ruimtes. Per gebruiker zal worden gekeken of er andere vergunningen moeten komen.
Zoals gebruikelijk zal de Kroonenberg Groep het project zelf in de beleggingsportefeuille houden.

Ik ben benieuwd of dit plan haalbaar is, of dat dit een nieuwe periode van langdurige leegstand( nu al zo,n 5 jaar) gaat inhouden.

·
Registered
232 Posts
Wauw! Wel een geweldig plan zeg, ik begin mezelf ondertussen dood te ergeren aan de "vertoeristerisering" van de binnenstad en dit is echt een ommekeer.

·
Registered
6,075 Posts
Goed om te horen dat er een uitgewerkt plan voor is het voormalig kantoor. Vooral de transformatie naar een gesloten naar een open gebouw is belangrijk. Het gebouw stond hoog op mijn lijstje van gebouwen in Amsterdam die erg geschikt zouden zijn voor een nieuwe invulling van de bestemming. Overigens wordt Amsterdam Centrum (vaak ook delen van Oud-Zuid meegerekend) samen met de Omval en de Zuidas al lange tijd gezien als toplocatie in Amsterdam (volgens de laatste vastgoedbijlage van het Financiëel Dagblad staan deze 3 in de top 10 van Nederland).

Ik zie niet in wat de grote bijdrage is tegen de "vertoeristerisering", maar ik zie het wel als goede bijdrage om het Rembrandtsplein meer af te maken als plein, en zowel de Amstelstraat als de Utrechtsestraat een betere entree te geven.

·
Registered
232 Posts
Vertoeristisering is een verkeerd woord. Wat ik bedoel is dat steeds meer zakelijke functies uit de binnnenstad wegtrekken. Hierdoor zie je in het centrum alleen nog maar toeristen, studenten en wat bewoners. Vind ik jammer, een centrum moet een mix van functies hebben en een mix bezoekers aantrekken. Daar horen de mannen in pak zeker bij.

·
Registered
6,075 Posts
Ik vind het wel meevallen wat dat betreft. Ik zie meer een verschuiving op basis van oppervlaktes. De grote partijen zie ik meer naar de Zuidas gaan, terwijl erin het centrum meer ruimte vrij komt voor kleinere bedrijven. Tomtom en Ahold hebben allebei recentelijk hun intrek genomen in nieuwe kantoorruimtes. Ahold zit officiëel in Zeeburg, maar qua kantoorlocatie kan je het nog centrum noemen (net zoals delen van Oud-Zuid).

Als het gaat om verhouding van toeristen/bewoners/werkende mensen blijft het lastig, want het toerisme zit nogal opeengepakt. Maar daar heb ik hoe langer hoe meer een beter gevoel over qua aanpak. Men is bezig om het meer te spreiden. Ik denk dat over pakweg 5 jaar het oostelijk deel van de binnenstad aantrekkelijker is voor de gemiddelde toerist, de Pijp, maar ook andere buurten rondom het centrum. Op de langer termijn zal de Noord/Zuidlijn, Noord en de Zuidas ook bijdrage om de toeristen beter te verspreiden. Veel hotels zullen ook buiten het centrum moeten worden gebouwd, want het centrum kan maar 1.000 kamers bijmaken van de pakweg 10.000 die er bij moeten komen.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
@ Mokum: absoluut! De site van dit project geeft dan ook duidelijk aan dat het goed zaken doen is in het centrum, en niet op een sfeerloos industrieterrein. Ze maken de mensen ook duidelijk dat ook het centrum goed en snel bereikbaar is (al twijfel ik wel erg aan de tijden die ze berekend hebben). In ieder geval, dat wat dit schitterende project uit straalt zouden meer bedrijven uit moeten stralen.

·
Registered
34,784 Posts
^^ Mee eens. Ook al hoeft Amsterdam helemaal niet te klagen over de vele nieuwe ontwikkelingen die er gaande zijn, is deze ontwikkeling in het Centrum een hele goede. Herontwikkeling van bestaande gebouwen heeft zeker in dit deel van Amsterdam ook mijn voorkeur. De plannen zier er prachtig uit.

1 - 8 of 8 Posts