SkyscraperCity banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Registered
519 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Uit de HC van 24/5/2005:

'Financiën weg van Voorhout'
door Casper Postmaa

DEN HAAG | De Haagse wethouder Bruins (VVD, binnenstad) wil dat het ministerie van Financiën vertrekt van het Korte Voorhout. De wethouder vindt dat op die plek, maar ook aan de overkant in de ambassade van de VS, functies moeten komen die het Korte Voorhout weer tot leven brengen.

De ambassade van de VS gaat verhuizen en het ministerie van Financiën neemt binnenkort het besluit over een dure renovatie. "Over sloop heb ik het nog niet. Het gaat er mij in de eerste plaats om de kansen te benutten die zich nu voordoen. Maar als je mij vraagt: vind je het ministerie van Financiën een mooi gebouw, dan zal ik daar geen ja op zeggen", aldus Bruins. Ook de Amerikaanse ambassade is 'hem niet aan het hart gebakken', zegt de wethouder. "Het Korte Voorhout is de poort van de Haagse binnenstad. Op het plein voor het Centraal Station komt een groot kantoor dat door Rem Koolhaas is ontworpen. Kijk je verder de Prinsessegracht af, dan kom je vanzelf bij dat sombere, in zichzelf gekeerde gebouw van Financiën. Ik droom ervan dat het een plek wordt waar ook na zes uur mensen komen, waar 's avonds in de gebouwen lichtjes branden. Iets meer reuring aan het Korte Voorhout zou heel goed zijn voor Den Haag."

Zowel de ambassade als het ministerie staat aan de vooravond van grote veranderingen. Met Amerika zijn onderhandelingen gaande over een verhuizing van de ambassade, terwijl het ministerie van Financiën in 2006 met een grootscheepse renovatie wil beginnen. "Wil ik iets bereiken", zegt Bruins, "dan moet ik dus nu iets doen. Als ze eenmaal met renoveren zijn begonnen, kunnen we weer vijftien jaar wachten."

Donderdag heeft Bruins een gesprek met zijn partijgenoot minister Zalm van Financiën. "In zo'n ontmoeting verwacht ik niet de definitieve doorbraak, dan moet je eerst nog even met elkaar knuffelen. Misschien is het de eerste stap", aldus Bruins

Goed Plan, nieuwbouw voor financien, Grotiustoren misschien? :)

·
HHF user
2,389 Posts
Ik heb zelf -tot 5 jaar geleden- op/binnen de bunker (minfin) gewerkt en het gebouw was eigenlijk toen al versleten, vooral aan de binnenzijde. Op zichzelf is het voor dit departement een prima gebouw: (zeer) sober en solide, maar ik ben het wel met de wethouder Bruins eens: "...Maar als je mij vraagt: vind je het ministerie van Financiën een mooi gebouw, dan zal ik daar geen ja op zeggen"... Eens: Grotiustoren (met de 12 verdiepingen er dan wel weer bovenop!) of wellicht de Monarch zou een prima alternatief zijn. Beide zijn relatief sober van ontwerp, staan in/bij het financiële hart van DH (o.a. NatNed, Aegon) en zijn qua grootte vermoed ik ook passend, er vanuit gaand dat er nog zo'n 2000 medewerkers op het kerndepartement Financiën werkzaam zijn.

·
Banned
7,712 Posts
Sommige beslissingen zijn zeer symbolisch; het volgende minfin zal weer sober zijn, en ook niet hoog denk ik. Dichtbij OV; waar bedrijven zitten doet niet ter zake. Elke schijn van verstrengeling zal voorkomen worden.

·
Registered
7,621 Posts
Het slopen van de ambassade zal lastig worden, want die is ontworpen door een bekende architect. Ik vind het trouwens geen mooi gebouw voor die locatie.

·
Registered
14,150 Posts
Met het (wellicht niet slechte) idee van de PvdA het aantal ministeries terug te brengen tot 6 of 7 (kern)departementen hoeft er helemaal niet over nieuwbouw te worden nagedacht. ;)
Financien zou volgens deze plannen geloof ik samengevoegd worden met sociale zaken, een ministerie waar toch al flink bezuinigd kan worden op personeel en beleid.

Het ministerie zie ik overigens eerder gesloopt worden dan de Amerikaanse ambassade. Over de Amerikaanse ambassade laten veel architecten en ook de (ex-)rijksbouwmeesters zich lovend uit.

34,877 Posts
Amerikaanse ambassade kan je inderdaad beter niet slopen, ontwerp van Marcel Breuer (zelfde als Bijenkorf Rotterdam). Het ontwerp is niet een topwerk van hem, maar toch, met een respectvolle renovatie is het zeker het behouden waard!

·
HHF user
2,389 Posts
eusebius said:
Sommige beslissingen zijn zeer symbolisch; het volgende minfin zal weer sober zijn, en ook niet hoog denk ik. Dichtbij OV; waar bedrijven zitten doet niet ter zake. Elke schijn van verstrengeling zal voorkomen worden.
Terecht dat belangenverstrengeling moet worden voorkomen. Maar dat valt hier wel mee, omdat bijv. tegenover Financiën jarenlang AXA was gevestigd en even verderop (Lange Houtstraat) Staal bankiers haar Haagse regiokantoor heeft. Als Balkenende 2 het recente advies opvolgt om o.a. het departement LNV op te heffen zou het LNV pand best aan Financiën worden overgedragen. Ook niet fraai, maar wel sober en massief...

·
HHF user
2,389 Posts
Uit de HC van gisteren:

" 'Eerst goed nadenken over Financiën'
DEN HAAG | Voordat Den Haag gaat roepen dat het ministerie van Financiën weg moet van het Korte Voorhout, moet het eerst goed onderzoeken wat het met die locatie wil. "Denk eerst na voordat je wat roept. Je moet toch weten welke functies je daar wilt hebben en wat het karakter moet zijn? Ga dat ontwerpend onderzoeken!".
Crouwel reageert daarmee op de poging van de Haagse wethouder Bruno Bruins (VVD, ruimtelijke ordening) om de kostbare renovatie van het ministerie van Financiën tegen te houden, omdat hij het gebouw lelijk vindt en de renovatie te duur. Liever zou Bruins op die plaats iets anders zien. Bruins kan nog niet zeggen wat hij daarbij precies op het oog heeft."

Ik voorspel het iedereen: dit gaat L A N G duren...

1 - 12 of 12 Posts