SkyscraperCity banner

1 - 10 of 10 Posts

·
However..
1,292 Posts
Discussion Starter #1
Begin 2006 is de Turkse gemeenschap in Roermond begonnen met het bouwen van de nieuwe Fatih Moskee. Op 18 oktober 2009 werd de moskee officieel geopend.

Info:

- 2 verdiepingen
- lokalen
- cafeteria
- keuken
- wasruimte
- jongerenzaal wat tevens ook gebruikt word als vergaderzaal

- koepelhoogte 18m
- minarethoogte 27m
- kosten € 2-2,5 miljoen, en is compleet bekostigd door de Turkse- gemeenschap, bedrijven en instellingen.

Buitenkant

1.

2.

3.

Ingang

4.

5.

6.

7.

Wasruimte

8.

De plaats van de gebedsoproeper

9.

Binnenkant moskee

10.

11.

12.

13.

14.

Minbar: minbar is het preekgestoelte in de moskee waar de imam zegeningen en de preek, de khutba, uitspreekt.

15.

Mihrab: mihrab is een gebedsnis in een muur in de moskee die de gebedsrichting, de qibla, aangeeft.

16.

17.

18.

19.

20.

Koepel en megalamp

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

·
MP
9,145 Posts
Mooi interieur, maar inderdaad jammer van die saaie buitenland.

Ben wel benieuwd hoe de islamitische architectuur zich in Nederland gaat ontwikkelen. Nu komt het nog wel erg neer op het kopiëren van Arabische voorbeelden, maar hopelijk ontwikkelt zich er een eigen steil.

De Westermoskee in Amsterdam was wat dat betreft natuurlijk wel een interessant ontwerp.

·
Mapmaker
2,321 Posts
Wat een lelijkheid! Ik heb mijn best gedaan om bij de tweede en derde keer kijken iets moois te vinden. Helaas!
Toppunt de verwarmingselementen op foto 5 en de buitengevel. Lijkt wel jaren 80 kalkzandsteen.

·
However..
1,292 Posts
Discussion Starter #7
Mooi interieur, maar inderdaad jammer van die saaie buitenland.

Ben wel benieuwd hoe de islamitische architectuur zich in Nederland gaat ontwikkelen. Nu komt het nog wel erg neer op het kopiëren van Arabische voorbeelden, maar hopelijk ontwikkelt zich er een eigen steil.

De Westermoskee in Amsterdam was wat dat betreft natuurlijk wel een interessant ontwerp.
Nou eigenlijk is de interieurstijl eerder Ottomaans, maar daar hoort Arabisch ook wel bij.

·
However..
1,292 Posts
Discussion Starter #8
Bruut lelijke industrieterrein stijl, met een vleugje middeleeuwen.
Wat een lelijkheid! Ik heb mijn best gedaan om bij de tweede en derde keer kijken iets moois te vinden. Helaas!
Toppunt de verwarmingselementen op foto 5 en de buitengevel. Lijkt wel jaren 80 kalkzandsteen.
Nou, doneer dan maar € 2 miljoen samen, doen we het anders..

·
Mapmaker
2,321 Posts
^^ Ik begrijp best wel dat het een centenkwestie is.. Maar komop! Spaar de minaret weg en het koepeldak. Geeft je de kans om iets mooiers neer te zetten.

·
MP
9,145 Posts
Of gewoon een andere kleur bakstenen? Met verschillende kleuren had je 't zeker al een stuk aanzienlijker kunnen maken.

Het koper van de koepel en de minaret zal natuurlijk in de toekomst wel groen worden, dat kleurt misschien al iets beter met wit. Toch, het had creatiever gekund.

1 - 10 of 10 Posts