SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 31 Posts

·
Fagus Sylvatica
6,203 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Al jaren wordt er gesproken over de Grote markt in Groningen. In de oorlog werd deze middeleeuwse markt voor meer dan de helft verwoest. In de jaren 50 en 60 kwam daar nieuwbouw voor terug die door velen word gezien als lelijk, onpraktich en ongezellig.

Even een overzicht van hoe het was, hoe het is, en hoe het kan worden!!!

Grote markt voor de oorlog

Grote markt 1945. De volledige noord en oost wand van de markt werd door de gealieerden aan puin geschoten.

Wat er voor terug kwam.....Vindicat, 1954 (later ingebouwd)

De Plannen

De NIEUWE MARKT!! Deze moet komen achter het huidige Vindicat gebouw (met de HOOGHOUDT letters). Daar zit op dit moment een grote parkeergarage.

De nieuwe Grote markt oost zijde!

Over een paar maanden mogen de inwoners van de stad Groningen zich uitspreken over het plan. Eerder werd een grootstedelijk plan voor de markt Noordzijde (V&D) afgewezen door de stadjers. Nu maar hopen dat het deze keer WEL [email protected] Ziet er super uit! En wie wil er nu niet een nieuw marktplein in zijn stad???

Voor meer info: http://www.grotemarktberaad.nl/

·
Fagus Sylvatica
6,203 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Oja....Belangrijk om er bij te zeggen: Dit zijn impressies van hoe het plan er in grote lijnen uit gaat zien. De architectuur zal deels in klasieke stijl zijn, maar moet nog volledig worden ontworpen als er voor de plannen word gestemd! Wel staat vast dat de grote markt kleiner wordt (de gebouwen worden een meter of 5 naar voren geschoven, net als voor de oorlog) en er komt een nieuw plein met daarop een huis voor geschiedenis en een museum. Deze moet worden ontworpen door een architect die wereldwijd hoog staat aangeschreven!!!! (ik zeg: OMA !!!)

·
Stadtaffe
2,740 Posts
leuke schetsen, maar ze zeggen helemaal nix. de plannen voor de grote markt oostzijde zitten nog in pre-schets-fase, maar omdat een groot aantal mensen niet over een abstract plan kan of wil stemmen zijn ze nu met deze vage dingen naar buiten gekomen. de kans dat het er uit gaat zien als op deze plaatjes is dan ook 0. het hele idee is om deze keer voordat er (dure) schetsen, laat staan ontwerpen, worden gemaakt een ja of een nee te krijgen.

maargoed, als dit een aantal mensen bij het referendum over de streep gaat trekken, dan vind ik alles best. en tof dat HOOGHOUDT blijft staan :D

·
Fagus Sylvatica
6,203 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Het scholtenhuis moeten ze herbouwen! Dat was echt de parel van de markt! Prachtig herenhuis van de rijkste en bekendste familie van de stad: Scholtens. In de oorlog gebruikt als SS hoofdkwartier en ook volledig aan gort geschoten in de oorlog. Na de oorlog was er nog even sprake van herbouw van alle panden maar door gebrek aan geld ging het niet door.

·
Urban Lurker
342 Posts
Begrijp ik 't goed dat de oostzijde min of meer als poort fungeerd voor het (redelijk kleine) Nieuwe Markt pleintje erachter waar dan dat nieuwe cultuurgebouw verrijst?

Het zou handiger zijn geweest van de ontwikkelaars om een luchtfoto te monteren met hun voorstel; maar goed da's mijn gezwijmel. :p

Ik kan alleen niet zeggen dat ik echt warm wordt van dit voorstel.

·
Registered
12 Posts
Als het Scholtenhuis dat gebouw is aan de rechterkant van de eerste twee foto's mogen ze dat van mij herbouwen!!

Persoonlijk stoor ik mij trouwens meer aan de noordzijde van de GM. Dat gebouw van ABN-AMRO is echt verschrikkelijk misplaatst, iets klassieks of juist van glas zou daar perfect staan...

Ik herinner mij trouwens de eerste keer dat ik de Grote Markt op liep (vanaf de kant van de Vismarkt) als de dag van gisteren. Ik vond het echt een verschrikkelijk lelijk plein, maar goed toen zag ik de twee mooie zijden natuurlijk niet

En een nieuw pleintje is natuurlijk altijd beter dan een parkeergarage, dus het lijkt me sterk dat daar tegen wordt gestemd mits er vervangende parkeervoorzieningen worden gebouwd (liefst ondergronds zoals het Guyot plein)

·
Your advertisement here?
6,948 Posts
Dat Scholtenhuis gaan ze nooit herbouwen. In de oorlog was het inderdaad het SS hoofdkantoor, waardoor het al gauw de bijnaam 'Poort van de hel' kreeg. Menig oude Groningen zal omdraaien in zijn graf als deze herbouwd word.
Wat betreft de 'sfeerbeelden', wat gewaagders mag ook wel van mij!

·
Hoogbouw terrorist
2,887 Posts
De Grote Markt lijkt wel lekker knus te worden als we de schetsen moeten geloven :) Mijn stem hebben ze

·
marruc
29 Posts
De grote markt was nog veel mooier vroeger, jammer dat alles gebombardeerd is....... maar ja...... er is nog zo veel moois in groningen...
Nog een pleintje zal groningen goed doen, net als in maastricht, allemaal terrasjes her en der, dat mis ik hier toch wel.... moet de gemeente natuurlijk wel meer horeca vergunningen gaan uitdelen en niet zo zeikerig gaan doen over de terrassen en rotan enzo...

·
Hoogbouw terrorist
2,887 Posts
Wel jammer dat de Martini Toren wat meer wegvalt op het plein. Nu kun je hem vanaf elk punt op het plein helemaal zien. Straks moet je echt op het plein staan om onze trots te kunnen aanschouwen. Maar desondanks vind ik het een mooi plan om de markt te verkleinen.

Ik vraag me alleen af waar alle mensen straks moeten staan als FC Groningen over een paar jaar het kampioenschap viert van de HCE ;)

·
marruc
29 Posts

Zo was de noordzijde van de grote markt vroeger.... ik was al even een tijdje op zoek naar dit plaatje... maar gevonden...
Het was toch heerlijk geweest als dit er allemaal nog had gestaan ipv die lelijke v&d enzo... ik las ergens dat groningen de allure had van antwerpen vroeger... wauw

1 - 20 of 31 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.