SkyscraperCity banner

1 - 16 of 16 Posts

·
Registered
63 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
LEEUWARDEN - Leeuwarden bouwt de komende jaren een nieuwe westelijke invalsweg die de verkeersdruk op het zuiden van de stad moet verlichten. De gemeente verwacht dat de aanleg €44 miljoen tot €47 miljoen zal kosten. De weg, die grotendeels vierbaans zal zijn, komt langs de spoorlijn uit Sneek de stad in.

De nieuwe route zal grotendeels vier rijstroken hebben en bestaande straten volgen over het bedrijventerrein Leeuwarden-West. De kosten zitten vooral in de verbreding van de wegen en de aanleg van rotondes, verkeerslichten, een brug en een tunnel.

Wie nu vanuit Drachten of Heerenveen het westen van Leeuwarden per auto bezoekt, is geneigd de Drachtsterbrug of de Van Harinxmabrug te gebruiken. De beoogde nieuwe route om de stad heen zal straks sneller moeten zijn.

De gemeente hoopt dat het rijk en de provincie samen ruim €30 miljoen zullen bijdragen. De overige €14 miljoen moet ze zelf betalen. Hiervan is inmiddels €6,2 miljoen beschikbaar. De weg wordt stukje bij beetje aangelegd en moet voor 2012 klaar zijn.

Ik heb het even ingetekend op de kaart, dat wordt een behoorlijke ingreep zo te zien:

·
Registered
63 Posts
Discussion Starter #2
De nieuwe invalsweg maakt deel uit van het project ‘Haak om Leeuwarden’. De haak verbindt verschillende invalswegen met elkaar zodat de binnenring ontlast zal worden.

·
Registered
2 Posts
Mag ik even vervelend zijn? Je hebt op dat bovenste kaartje de invalsweg ingetekend naast het spoor richting harlingen, maar volgens het bericht komt ie naast het spoor richting Sneek te liggen en wordt de weg ook daar aan "de Haak" verbonden...

·
Registered
2,880 Posts
Volgens mij ook niet. Maar ik verwacht zelf dat die er in de toekomst wel komt. De invalsweg lijkt me inderdaad verkeerd ingetekend. De weg moet er wel komen. Zeker omdat hij al langs bestaand infrastructuur word aangelegd (de spoorweg ) is de schade aan de omgeving ook minder.

·
Registered
63 Posts
Discussion Starter #6
@ Cruel Intentions: och ja je hebt gelijk, de weg volgt de zuidelijke vertakking naar Sneek.

@ CborG: volgens mij is het niet meer de vraag of die er komt, maar wanneer. Minister en provincie hebben het geld al toegezegd. Er wordt nog wel gebakkeleid over de exacte ligging van de Haak.

·
Draaien maar !
32 Posts
Dan gaat wachtpost 3 er dus aan als ik het goed bereken. Het huisje is de laatste wachtpost uit het bouwjaar 1883 van de lijn Lw-Stv en is iets om te behouden en het is nog steeds voorzien van het originele geschilderde nummer 3 op de noordgevel. Nou het is weer fraai in ieder geval :bleep:

·
Registered
2,880 Posts
Oei...dan wordt het wel weer lastig...

Er moet toch minimaal rekening met dat huisje worden gehouden. Eventueel moet de weg dan even een klein bochtje maken.

·
Bas
13,614 Posts
Leeuwarden blijft verkeerstechnisch toch een puinhoop.

Ja en dan zijn er weer plannen om het verkeer sneller Leeuwarden binnen te leiden, laat me niet lachen. Per vijf kilometer autorijden ben je sneller door Marrakech of Rotterdam dan door de Friesche Hoofdstad.... En nu dan dit plan weer, op de eerste tekening staat de weg ingepland achter de c1000/lidl aan de Snekertrekweg, over het terrein van Vos Logistics. Dat klopt niet, want men wil zoveel mogelijk van de oude Snekertrekweg en Marshallweg gebruik maken. Hoe men dan dit tracé wil verdubbelen qua aantal rijbanen, is mij een raadsel. En aan het andere uiteinde, bij het Van Harinxmakanaal, krijg je dan de onmogelijke situatie daar een brug aan te leggen naast het spoor.
Gelukkig heb ik met dit plan niks te maken, daar ik dagelijks een uitgaande forens ben tussen Camminghaburen (waar ik woon) en een dorp in Boarnsterhim (waar ik werk). Leeuwarden heeft vijf grote invalswegen en ik denk niet dat mensen, die vanuit de richtingen Amsterdam of Zwolle komen, 5 kilometer gaan omrijden om bijv. bij de Postbankgebouwen te komen. Dus via de nieuw voorgestelde route. Ik denk, dat het beter is dit nieuwe plan in de ijskast te zetten en de bestaande ontsluitingen te verbeteren. Verdubbeling van de Drachtsterbrug, fly-overs bij het Oostergoplein/Drachtsterplein, doortrekking Slauerhoffweg naar de Algraweg (Zuidtangent). Ach, en zo druk is het hier nou ook weer niet met die invalswegen, het probleem ligt immers bij die stakkers die zo nodig in een dorpje willen wonen en in de stad werken, die 50ooo filerijders zien maar hoe ze in Leeuwarden komen. En een ander probleem ligt verder in de wijken om het centrum heen, waar bewoners nooit een doorgaande route willen hebben, zoals bij de Pasteurweg en het Engelseplein. Daarom staat het verkeer IN de stad altijd vast. Men heeft hier als gemeentebestuur nooit enig verkeerstechnisch inzicht gehad. En dat zal ook met dit nieuwe plan niet veranderen. Zolang de ophaalbruggen in het Van Harinxmakanaal rustig tijdens de spitsuren openstaan om een zielig klein zeilbootje met opstaande mast door te laten, berusten wij in ons lot als wachtende automobilisten. Als daarover iemand klaagt bij de Gemeente, zeggen ze dat de bruggen van de Provincie zijn, ach ambtenaren, laat ze maar rustig verder (in)dutten. Er zijn ergere dingen op deze wereld. :bash:

·
Registered
1 Posts
Wachtpost 3 ??

Hij staat prachtig vermeld in de mooie folder van VROM.
Heb daa ook mijn dank voor uitgesproken, met de vraag waarom ze dit hebben vastgelegd op papier :).
Bewaren van "geschiedenis" maw laten zien wat straks verdwijnt ??

Het blijft afwachten:
Maar 1 ding is zeker, wachtpost 3 blijft staan!

Afz.
De trotse bewoner van wachtpost 3.

P.S.
Ben benieuwd of er na zolange stilte in dit forum nog reactie komt :lol:

Groet
Bram

·
Bas
13,614 Posts
Volgens mij is die invalsroute in de koelkast gezet. Prioriteit hebben nu de twee zuidelijke invalswegen vanuit Heerenveen en Drachten. De bruggen over het Van Harinxmakanaal worden vervangen door aquaducten. Komt mij veel beter uit. En blijft wachtpost 3 ook behouden.

·
Bas
13,614 Posts
Nee, de N 31 buigt dan gewoon als de Haak om Leeuwarden ten zuidwesten onder de stad door. Van Drachten naar Deinum, grofweg gezegd. Er komt wèl een vernieuwde toegangsweg via het Westelijke industrieterrein Schenkenschans richting binnenstad. Die ligt er nu ook al, maar dan wel met een kronkel, en die willen ze ondermeer eruit halen.

Maar ik denk dat het geld nu eerst wordt besteed aan een aquaduct in de Drachtsterweg, onder het drukbevaren Van Harinxmakanaal door. Want die situatie kan zo niet langer gehandhaafd blijven. En dan komt de Haak om Leeuwarden en de rest.

Je ziet hierboven dat het oude tracé van de N31 naar de A31 gewoon vervangen wordt door een nieuw tracé, de Haak om Leeuwarden. Zowel N- als A 31 gaan langs de stad, in beide situaties. Langs het spoor uit Sneek komt dan een vernieuwde invalsweg.
Tracé-keuze is ook bekend: Er is gekozen voor het rode middentracé. Prima. En inmiddels zijn bij Wirdum-Werpsterhoek de voorbereidingen al getroffen, er zit dus beweging in.

·
Registered
4,042 Posts
Prachtig gebied tussen Weidum en Leeuwarden. Helaas moet dit ook wijken voor de 'vooruitgang'. >(
Het is dat ik een hekel heb aan milieudefensie, anders zou ik me bij hun protesten aansluiten.

1 - 16 of 16 Posts