SkyscraperCity banner
1 - 20 of 82 Posts

·
Registered
5,257 Posts
Discussion Starter · #1 ·
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=31202

Twente krijgt nieuwe luchthaven op terrein luchtmachtbasis

30-06-2009

ENSCHEDE - Twente krijgt een nieuwe, compacte luchthaven. Dat hebben de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het Rijk dinsdag (30 juni) bekendgemaakt. Volgens het samenwerkingsverband Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) biedt dit de beste kansen voor een economisch sterker en duurzamer Twente.

De VTM heeft een keuze gemaakt tussen een variant met of zonder luchthaven op het terrein van de in 2007 gesloten luchtmachtbasis. Er volgt nog een inspraakprocedure. Ook dienen de gemeente Enschede, provincie Overijssel en de Tweede Kamer besluiten te nemen.

Volgens een kosten-batenanalyse levert een compacte luchthaven, met een capaciteit van maximaal 1,2 miljoen passagiers per jaar, de grootste bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Het aantal extra banen wordt geschat op ruim 2700. Er komen verder bedrijven, woningen en groenvoorzieningen.

De luchthaven met aanverwante bedrijvigheid wordt aan de noordkant van het terrein bij de A1 geconcentreerd. De VTM verwacht dat vanaf 2011 vliegverkeer mogelijk is. Ten zuiden van de terminal en de landingsbaan wordt circa 130 hectare nieuw groen aangeplant. De ruim tweehonderd geplande woningen komen hoofdzakelijk in het zuidoosten van het plangebied.

Volgens wethouder Eric Helder van de gemeente Enschede valt het geluidsniveau in de woningen ruim binnen de gestelde normen. De luchthaven levert volgens de gemeente zelfs een derde minder geluidshinder op dan de voormalige militaire vliegbasis. Er komen geen nachtvluchten.

Een alternatief plan zonder luchthaven van de Stichting Alternatieven Vliegveld Twente (SAVT) valt in de ogen van VTM af. Vooral de werkgelegenheid en de economische versterking van het gebied gaven de doorslag voor het plan met luchthaven, aldus wethouder Helder.

De SAVT en milieuorganisaties zijn faliekant tegen de nieuwe luchthaven wegens de lange terugverdientijd en de gevolgen voor het milieu. Bovendien menen zij dat zorgfuncties en landschappelijk wonen meer rendement opleveren.
(c) ANP

==========================================================

Aangezien ik nog een stuk kon vinden over de Luchthaven Twente heb ik er hierbij maar een gemaakt.

Wat ik me nu afvraag is wat voor luchthaven dit gaat worden, of het model Eindhoven (ryanair, Wizzair), of toch meer de vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen, of misschien zelfs beide..

Laat hier weten hoe jij er over denkt!

·
Registered
57 Posts
Prachtig nieuws :banana:, zou kapitaalvernietiging zijn om de huidige landingsbaan te slopen. Het is broodnodig dat er weer eens een civiele luchthaven bij komt in Nederland, het zijn er al zo weinig....ook de locatie is top.

M.i. gewoon een normale luchthaven zoals Eindhoven van maken, het zou mooi zijn als Transavia, Ryanair, KLM en dergelijke daar voet aan grond zouden krijgen. Zakelijk verkeer en vrachtvervoer zou ook welkom zijn, zit behoorlijk wat potentie in....

·
Registered
34,675 Posts
^^ Met die luchthaven kan het regionale vliegverkeer nog verder worden verspreid, en de vlucht van Nederlandse reizigers naar Duitse luchthavens worden ingedamd. Dat is een uitstekend idee dat ik van harte ondersteun. :)

·
Registered
5,863 Posts
Nu maar hopen dat ze niet, zoals hier met Groningen Airport Eelde is gebeurt, in een ambtelijke maar vooral gerechtelijke molen terecht komen die 20 jaar voort kan duren zodat bv de baanverlenging er nog steeds niet is, hoewel alle partijen het willen en het geld er voor aanwezig is.

Bestond al wel een topic trouwens:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=902410

·
Error
5,783 Posts
Als ze er in eerste instantie goedkope vluchten laten vertrekken, kunnen ze de naar Duitsland gevluchte passagiers proberen terug te halen. Daarna kunnen ook de wat duurdere luchtvaartmaatschappijen een voet van de grond proberen te krijgen.

·
Registered
5,257 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Van luchtvaartnieuws:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Luchtvaartnieuws

Overheden willen nog steeds compacte luchthaven Twente

11-11-2009

ENSCHEDE - De plannen voor een compacte luchthaven Twente in een groene omgeving, staan nog steeds overeind. In totaal hebben zeshonderd particulieren, bedrijven of organisaties gebruik gemaakt van de mogelijkheid om op het voorstel te reageren. Die reacties hebben tot enkele aanvullingen en wijzingen geleid, maar vormen voor de lokale overheden geen aanleiding om van gedachten te veranderen.

De helft van de zeshonderd reacties is uit Duitsland gekomen, zo werd dinsdag (10 november) bekendgemaakt. Veel Duitsers in de grensstreek vrezen voor overlast als het tot een nieuwe luchthaven in Twente zou komen.

Eerder werd al duidelijk dat de luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) de heropening van het vliegveld in Oost-Nederland niet op prijs stelt. Volgens FMO zouden de economische belangen van de regio rond de Duitse luchthaven in het geding zijn. Nieuw onderzoek toont echter aan dat er voldoende speling is om de twee luchthavens in de Eurregio naast elkaar te kunnen exploiteren.

De huidige plannen voorzien in een kleine luchthaven in een groene omgeving. Jaarlijks zouden er tussen de 600.000 en 1,2 miljoen passagiers kunnen worden vervoerd. Het aantal van 1,2 miljoen geldt voor de lange termijn: mogelijk wordt dat pas in 2030 gehaald.

In december worden door de Enschedese gemeenteraad, de Provinciale Staten van Overijssel en het Rijk knopen doorgehakt over de plannen.

Van onze redactie

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=32702

·
Civieler
1,174 Posts
Ik hoop dat het gaat lukken! Als een deel van de mensen die nu vanaf Duitsland vliegen uitwijkt naar Twente, moet het zeker haalbaar zijn lijkt me. Ik ben wel benieuwd hoe ze de bereikbaarheid met het OV gaan regelen, want volgens mij moet dat vanaf de grond worden opgezet.

·
Henk
247 Posts
Ik hoop dat het gaat lukken! Als een deel van de mensen die nu vanaf Duitsland vliegen uitwijkt naar Twente, moet het zeker haalbaar zijn lijkt me. Ik ben wel benieuwd hoe ze de bereikbaarheid met het OV gaan regelen, want volgens mij moet dat vanaf de grond worden opgezet.

Laat nou net vandaag in de Twentsche Courant Tubantia staan dat op de internationale spoorlijn Hengelo-Oldenzaal-Bentheim weer lokale treinen gaan rijden.
De luchthaven ligt er naast. Met wat creativiteit moet daar wat van te maken zijn. En de stadsdienst lijn A vanaf Enschede centraal doortrekken naar de luchthaven is maar 2 kilometer verder rijden.
Waar een (politieke)wil is is een weg.

·
Registered
2,140 Posts
Prachtig nieuws :banana:, zou kapitaalvernietiging zijn om de huidige landingsbaan te slopen. Het is broodnodig dat er weer eens een civiele luchthaven bij komt in Nederland, het zijn er al zo weinig....
Is dat zo? Ik dacht juist dat wij een heel hoge hoeveelheid luchthavens hadden. Schiphol, Rotterdam, Lelystad, Eindhoven, ik vergeet er vast nog een paar... Hebben andere landen met een vergelijkbaar inwonertal/oppervlak er zoeel meer?

·
Registered
1,697 Posts
^^
Dat is niet waar.
Qua luchtvaart zijn wij eigenlijk een achterlijk en primitief land. Mede doordat de luchthaven die we hebben, (zoals bijv Rotterdam) nauwelijks worden gebruikt terwijl er wel veel vraag ernaar is.
In Duitsland zijn vele regionale luchthavens met eenzelfde hoeveelheid inwoners in het bedieningsbegied vaak 2 a 3 keer zo druk als de vergelijkbare Nederlandse luchthavens.
En dat komt vooral door politieke onwil en een totaal achterhaald beeld over de luchtvaart. Daarbij hebben klagers hier in Nederland 10000 keer meer rechten dan de stille burger die eigenlijk wel gewoon vanaf zijn of haar luchthaven in de buurt wil reizen. Een handjevol klagers kan miljoenen mensen hiermee benadelen.

·
Henk
247 Posts
^^
Dat is niet waar.
Qua luchtvaart zijn wij eigenlijk een achterlijk en primitief land. Mede doordat de luchthaven die we hebben, (zoals bijv Rotterdam) nauwelijks worden gebruikt terwijl er wel veel vraag ernaar is.
In Duitsland zijn vele regionale luchthavens met eenzelfde hoeveelheid inwoners in het bedieningsbegied vaak 2 a 3 keer zo druk als de vergelijkbare Nederlandse luchthavens.
En dat komt vooral door politieke onwil en een totaal achterhaald beeld over de luchtvaart. Daarbij hebben klagers hier in Nederland 10000 keer meer rechten dan de stille burger die eigenlijk wel gewoon vanaf zijn of haar luchthaven in de buurt wil reizen. Een handjevol klagers kan miljoenen mensen hiermee benadelen.
Dat laatste over die klagers en de "stille burgers" is helemaal waar!
Zojuist hier weer een, dat moet gezegd worden, gelikte folder van een klaagclub door de post bezorgd gekregen. Hij ligt al bij het oud papier.
Vliegtuiglawaai zijn wij hier in Enschede en omstreken wel gewend. Wat denk je van F16 straaljagers die rondjes draaiden om de stad. Is natuurlijk al wel een paar jaar geleden, maar we zijn er zo weer aan gewend.
Niemand hoorde je toen ooit klagen, echt niemand.
En de luchthaven is door de jaren heen het behoud geweest van de daar aanwezige natuur. Toegegeven daar heeft het militaire karakter van zo'n vliegveld alles mee te maken, maar als er een economische ontwikkeling komt op het luchthaventerrein dan is er plenty ruimte zonder 1 boom te kappen.
De meerderheid is voor een doorstart.

·
Registered
189 Posts
^^ In het noorden van ons land houdt een kleine groep klagers al meer dan drie decennia de baanverlenging van Groningen Airport, Eelde dus, tegen met de ene na de andere procedure. Hopelijk is de doorstart van Twente sneller geregeld. De lengte van de startbaan in Twente is in ieder geval oké :)

·
Registered
2,398 Posts
Ik ga nu even een bekende caberatier napraten, maar ligt er niet een heel goed vliegveld in Munster Osnabruck? Zorg dat daarnaar toe de verbindingen goed worden iets waar de Duitse overheid voor openstaat en je hebt een intercontinentale luchthaven om de hoek. Dat lijkt me belangrijker voor de regio Twente

·
Registered
1,697 Posts
^^
Vaanf Munster vliegen ze niet Intercontinentaal.
Dat kan juist beter vanaf enschede ivm de lengte van de startbaan

·
GOES - NL
529 Posts
Herman Finkers tegen vliegveld Twente

^^
Voor degene die het niet gezien hebben, het gaat over Herman Finkers bij Pauw en Witteman, hier het fragment:

pauwenwitteman.vara.nl

In Enschede is groot verzet ontstaan tegen de komst van een burgerluchthaven bij de stad. De gemeente heeft plannen om op het terrein van voormalige militaire vliegbasis Twenthe een commerciële luchthaven voor burgervluchten te realiseren. Aanvankelijk had het plan weinig tegenstanders, want het project zou meer werkgelegenheid creëren voor de regio. In 2003 werd echter de Stichting Alternatieven Vliegveld Twente opgericht met als doel om tot een alternatief voor de burgerluchthaven te komen.

Cabaretier Herman Finkers is woordvoerder van de stichting. Volgens Finkers is het allesbehalve zeker dat het project werkgelegenheid zal opleveren en zal een groot stuk natuur verloren gaan. Daarnaast ligt vlak over de Duitse grens het vliegveld Münster-Osnabrück, wat de vraag oproept of er wel een markt is voor een Twentse burgerluchthaven. De gemeente blijft echter vasthouden aan het plan. Komende maand zullen Provinciale Staten, de gemeente Enschede en het Rijk beslissen over de gebiedsontwikkeling. Finkers acht de kans echter groot dat een definitief besluit tot volgend jaar op zich laat wachten.

·
Registered
1,819 Posts
Ik ben van mening dat de Twentse luchthaven op een ongunstige plek ligt met weinig uitbreidingsmogelijkheden. Het vliegveld ligt in een bosrijk natuurgebied tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal. Om wat bedrijvigheid aan te leggen, moet je heel wat bossen gaan kappen. Geef de huidige locatie terug aan de natuur, zodat je de natuurorganisaties ook niet meer aan je kont krijgt hangen.

Ik zie liever dat het het huidige complex met de grond gelijk wordt gemaakt en dat men een nieuwe start en-landingsbaan + hypermoderne terminal aanlegd naast de A1 of A35. En dat men de start en landingsbaan zo aanlegd dat men zo min mogelijk boven druk bevolkte gebieden vliegt.

Bedrijven zullen zich kunnen gaan vestigen rondom de nieuwe luchthaven mede vanwege de ruimte en de directe bereikbaarheid langs de snelweg.

Ik ben zeker voor een luchthaven in de regio, maar voor de doorgroei op de langere termijn acht ik de huidige locatie minder geschikt.

Rood= huidige locatie Geel= alternatieve locatie

Concurrenten

Münster Osnabrück Airport (afstand vanuit Twente 80km)
Voor Europese vakantievluchten is het ideaal om vanuit deze luchthaven te vliegen. Het is een uur rijden en haast geen wachttijden. Het is een moderne terminal met alle gemakken voorzien.

Düsseldorf Airport (Afstand vanuit Twente 120km)
Voor intercontinentale vluchten kun je al terecht in Dusseldorf. De reisafstand is vergelijkbaar als die van Schiphol. De voordelen zijn goedkoop parkeren, parkeren voor de deur, kortere wachttijden en minder luchthavenbelasting.

Welcome at Twente Airport

·
Registered
1,197 Posts
Ik wist niet dat Twente Airport zo armoedig eruit zag. Mijn school uit de jaren 70 is mooier.

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
Ik zie liever dat het het huidige complex met de grond gelijk wordt gemaakt en dat men een nieuwe start en-landingsbaan + hypermoderne terminal aanlegd naast de A1 of A35.
Dat is kapitaalvernietiging. Een luchthaven aanleggen is peperduur. Denk maar eens aan hoeveel grondwerk er moet worden verricht voordat je überhaupt kan beginnen met een landingsbaan en platform, nog los van alle apparatuur, milieuregels en ruimtelijke procedures. Een andere locatie is imho "out of the question".

Enschede Airport zou misschien kunnen dienen voor vakantievluchten en enkele low-cost vluchten, een beetje vergelijkbaar met Eindhoven. Alleen het grote nadeel is dat Twente geen militaire vliegbasis meer is waardoor je niet meer op defensie kan meeliften voor wat betreft faciliteiten. Dat lijkt mij een enorme kostenpost, zeker in de aanloopfase. Ik betwijfel daardoor of het project haalbaar is.

·
Civieler
1,174 Posts
Uit TC Tubantia:
Twijfels bij D66 over aankoop van grond voor luchthaven
zondag 22 november 2009 | 19:02 | Laatst bijgewerkt op: maandag 23 november 2009 | 14:33

Tekstgrootte

Foto: Christian van der Meij/DTCT

ENSCHEDE - D66 in Enschede zet vraagtekens bij het akkoord tussen het rijk, provincie Overijssel en de gemeente Enschede over de verkoop van grond van de vliegbasis Twenthe. Volgens de democraten presenteert het college van B en W de deal als een 'succes op weg naar de realisatie van een private luchthaven'.

Maar, D66 twijfelt of dat zo is. Want, dat het rijk de grond nu wil verkopen en niet langer wil deelnemen in de gezamelijke grondexploitatie kan ook betekenen dat het rijk niet langer ontwikkelaar wil zijn in dit 'risicovolle project'. "Zijn bij het rijk de twijfels over de haalbaarheid van een gebiedsontwikkeling met een luchthaven inmiddels ook toegenomen", vraagt fractievoorzitter Evert Westerbeek zich af? Gemeente en provincie betalen het rijk, zoals gemeld, 29,8 miljoen euro voor het terrein van 482 hectare.

De democraten stellen dat gemeente, provincie en rijk eerder de voorkeur uitspraken voor de structuurvisie met luchthaven. Westerbeek: "Door het vertrek van het rijk uit het gezamelijke grondbedrijf, draaien de gemeente en provincie de komende twintig jaar op voor de risico's."

De Enschedese raad beslist volgende maand over de toekomst van de voormalige militaire vliegbasis. Als de raad de huidige plannen accepteert, zal de gemeente Oldenzaal 'zo goed als zeker' een bezwaarprocedure beginnen.

De Oldenzaalse wethouder Ben Hudepohl vindt de geluidscontouren voor het nieuwe burgervliegveld veel te ruim. Die moet worden verkleind van 10,6 vierkante kilometer vanuit het hart van de vliegbasis tot 7 vierkante kilometer. Als dat niet gebeurt kunnen er volgens hem geen belangrijke woningbouwprojecten in de wijk Zuid-Berghuizen van de grond komen.
Nog een interessant bericht van RTV Oost van juli vorig jaar:

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt of het mogelijk is om militaire activiteiten van Vliegbasis Eindhoven te verplaatsen naar luchthaven Twente. Het gaat onder meer om de transporteenheid die bevoorradingsvluchten uitvoert naar Uruzgan. Het is één van de scenario's die het ministerie bekijkt om Schiphol te ontlasten. Kamerleden van regeringspartij CDA hebben dat bevestigd.
Het filmpje dat erbij hoort: http://www.tvoost.nl/media/default.aspx?video=136939&news=86691&AspxAutoDetectCookieSupport=1

1 - 20 of 82 Posts