SkyscraperCity banner
1 - 20 of 65 Posts

·
OV Hobbyist
117 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Volgens mij bestaat een form over nieuwe technologieën nog niet daar start ik hem nu omdat ik heb gelezen dat de medewerkers van de RET in Rotterdam allemaal tablets krijgen om de reizigers informatie te verbeteren.

Hierbij het nieuwsbericht:

Tablets verbeteren voorlichting in OV Rotterdam

600 medewerkers die het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET 'in het veld' heeft krijgen een tablet. Geen iPad, maar een Samsung Galaxy Tab 7.0 Plus.

De RET gebruikt de tablets om te beginnen voor informatievoorziening aan de klanten. De RET-medewerkers hebben met de tablet altijd de meest actuele reisinformatie bij de hand. En daarbij kunnen ze met plattegronden op het scherm reizigers die enigszins verloren op de perrons staan, makkelijk de weg wijzen.

Voor het hele bericht zie deze link: http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2012/28/tablets-verbeteren-voorlichting-in-ov-rotterdam

Wat vinden jullie van de nieuwe technologieën in het OV, praat mee en brand los.

·
Registered
443 Posts
Ik zat vandeweek in een Hermes-bus in Weert. Op de informatieschermen worden zelfs de aansluitingen op de NS-treinen aangegeven. Bij vertraging wordt dit ook vermeld. Vind ik best een goede ontwikkeling. Ik had dit dan ook nog nooit ergens gezien.

·
Registered
465 Posts
Beetje raar daar de Galaxy note een slagje kleiner is, in je broekzak past en je er makkelijker mee kan bellen dan de tablet. O, dus ze hebben ook een telefoon? Handig dat het weer in 1 apparaat kan. En zo komen we vanzelf wel weer op het punt dat men de ziektewet in kan wegens lichamelijke klachten, omdat je voor je werk te veel "zooi" moet mee dragen.

·
Enjoy your freedom!
7,585 Posts
Ik zat vandeweek in een Hermes-bus in Weert. Op de informatieschermen worden zelfs de aansluitingen op de NS-treinen aangegeven. Bij vertraging wordt dit ook vermeld. Vind ik best een goede ontwikkeling. Ik had dit dan ook nog nooit ergens gezien.
Je bent in mijn dorpje geweest :) Bussen van Hermes hebben inderdaad tamelijk goede infoschermen. Je hebt waarschijnlijk lijn 173 gehad richting Eindhoven. De enige lijn van Hermes die in Weert ligt. De rest is Veolia.

Dat alle medewerkers nu tablets moeten krijgen vind ik zwaar over the top. Een gemiddelde smartphone kan hetzelfde.

·
Registered
2,081 Posts
Je bent in mijn dorpje geweest :) Bussen van Hermes hebben inderdaad tamelijk goede infoschermen. Je hebt waarschijnlijk lijn 173 gehad richting Eindhoven. De enige lijn van Hermes die in Weert ligt. De rest is Veolia.

Dat alle medewerkers nu tablets moeten krijgen vind ik zwaar over the top. Een gemiddelde smartphone kan hetzelfde.
Vind ik niet, dat het over the top is. Een tablet is veel toegankelijker en je werkt er veel sneller mee. Zeker als het "even snel" moet. En het "even snel" is juist wat die medewerkers moeten doen met dat tablet.

Een smartphone kan het wel, maar het is en blijft priegelwerk. Met een tablet is dat priegelen eraf.

·
Registered
443 Posts

Klopt. Mijn zusje opgezocht in de Weerterbergen. Het centrum van Weert is nog best leuk trouwens. Ze zijn ook druk bezig met de openbare ruimte tussen het station en het centrum.

·
OV Hobbyist
117 Posts
Discussion Starter · #9 ·
In de Randstad komt 1 groot herkenbaar HOV-net. Deze heet het Randstadnet afgekort Rnet.

In omgevind Amsterdam rijdt het al. De komende jaren wordt het ook toegepast in Zuid-Holland.

Wat vinden jullie van dit systeem??

Lees hier meer over R-net.

·
Just another user
4,936 Posts
Beetje raar daar de Galaxy note een slagje kleiner is, in je broekzak past en je er makkelijker mee kan bellen dan de tablet. O, dus ze hebben ook een telefoon? Handig dat het weer in 1 apparaat kan. En zo komen we vanzelf wel weer op het punt dat men de ziektewet in kan wegens lichamelijke klachten, omdat je voor je werk te veel "zooi" moet mee dragen.
Een groot bedrijf kan ook bellen met de Galaxy Tab, daar heb je geen sim-kaart slot voor nodig. Er zijn bedrijven in Nederland met eigen GSM masten en 4-cijferige mobiele nummers, doe mij dan toch maar VOIP met een tabblad.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
@ Stoere91: wat de HHF'ers van R-net vinden kun je hier lezen.

Een nieuw kleurtje op een tram, bus of metro heeft overigens ook weinig met nieuwe technologieën te maken ;).

·
Registered
2,005 Posts
In de Randstad komt 1 groot herkenbaar HOV-net. Deze heet het Randstadnet afgekort Rnet.

In omgevind Amsterdam rijdt het al. De komende jaren wordt het ook toegepast in Zuid-Holland.

Wat vinden jullie van dit systeem??

Lees hier meer over R-net.
Klopt dit wordt ingevoerd in Leiden als vervanging voor de Rijngouwelijn.

Ook worden de busdiensten vanaf december in Leiden gereden door Arriva welke de aanbesteding heeft gewonnen.
In de bussen van Arriva komt ook wifi net zoals er in het bovenstaande filmpje wordt gesproken. Ik vraag me af of de bussen al worden uitgerust in R-net liverij.

·
Registered
1,710 Posts
Interessante ontwikkeling, bestond volgens mij een paar decennia geleden ook al maar kennelijk weer terug van weggeweest:

een bed-bus. Megabus heeft enkele maanden geleden in het Verenigd Koninkrijk een tiental bussen op de weg gebracht waar de stoelen omgebouwd kunnen worden tot complete bedden. Op die manier willen ze het reizen per bus in de nacht aantrekkelijker maken.

Megabus is onderdeel van Stagecoach en rijdt met honderden bussen over langeafstandsverbinding in Europa en de Verenigde Staten. In Nederland vertrekt 2x per dag een Megabus Amsterdam-Parijs (gemiddeld €15), en 2x Amsterdam -London (gemiddeld €19).

Zie onderstaande links voor meer info:
- Persbericht fabrikant Van Hool
- Website MegabusGold

Mogelijk kan een dergelijke bus ook interessant zijn als nachtbus Amsterdam-Parijs, als je vroeg in Parijs/Amsterdam wil zijn en nog enigszins wil slapen én een ho(s)telovernachting uit wil sparen.

1 - 20 of 65 Posts