Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 27 Posts

·
Registered
1,882 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Grensland Express verbindt de wereld van Hengelo met die van Bentheim
zondag 12 december 2010 | 17:55 | Laatst bijgewerkt op: zondag 12 december 2010 | 18:51

BAD BENTHEIM - De nieuwe treinverbinding tussen Hengelo en Bad Benthheim - met Oldenzaal als tussenstop - werd zondagmorgen officieel in gebruik genomen.
Ze verbindt het moderne, zakelijke centrum van Hengelo met de sprookjesachtige wereld van het kuuroord Bad Bentheim.

Het So ein tag, so wunderschön wie heute klonk al bij het uitrijden van het station Hengelo.
Een trein vol genodigden, spoorwegliefhebbers en dagjesmensen maakte de eerste feestelijke rit van de Grensland Express mee.

De lijn is in korte tijd met veel geld van Europa, de provincie Overijssel, de Regio Twente en de betrokken gemeenten tot stand gekomen.
Om bestaansrecht te bewijzen moet de verbinding, die door Syntus en de Bentheimer Eisenbahn wordt geëxploiteerd, de komende drie jaar gemiddeld 600 passagiers per dag vervoeren.
Zowel Nederlandse als Duitse instanties zijn optimistisch dat dat lukt. Al benadrukte Overijsselse gedeputeerde Job Klaassen, dat het van alle betrokkenen een permanente en creatieve inspanning zal vergen om genoeg toeristen, 'fun-shoppers', scholieren, werknemers en werkgevers de trein te laten nemen.

Als de lijn bij de evaluatie in 2013 een succes blijkt te zijn, overwegen de Duitsers de verbinding door te trekken naar Nordhorn en vandaar mogelijk zelfs naar Coevorden

·
Registered
1,882 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Na het succes van de treinverbinding Enschede - Münster en het zojuist geopende treinverbinding Hengelo - Bad Bentheim.
Wil de Regio Twente nu nog een stap verder. Een Duitse HSL-verbinding met Hengelo.

Ook is er sprake van een eventuele doortrekking van Münster naar Hengelo. Hengelo wordt en is nu het spoorknooppunt van Twente. Ook wel genoemd Twente Centraal.

·
Registered
1,882 Posts
Discussion Starter · #3 ·
De provinciale CDA en de lokale fracties in Overijssel steunen het initiatief van CDA-kamerlid Omtzigt om de Duitse Hogesnelheidlijn door te trekken tot Hengelo.

Enschedeër Omtzigt heeft minister Schultz van Infrastructuur gevraagd het doortrekken met haar Duitse collega te bespreken.
Dat heeft ze toegezegd. Ook burgemeester en wethouders van Hengelo en Gedeputeerde Staten van Overijssel willen dat de Duitse HSL wordt doorgetrokken.
Die HSL heeft al verbindingen naar Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken.

Zondag wordt de Grenslandexpress tussen Hengelo en Bad Bentheim geopend, waarmee ook Oldenzalers direct naar Duitsland kunnen.
Volgens het CDA is dat een goede stap in de richting van beter grensoverschrijdend openbaar vervoer.

Bron: RTV Oost
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=119103

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
^^ Over welke "Duitse HSL" hebben ze het?? :dunno:

Hengelo is al aangesloten op het Duitse IC-net, via de IC Amsterdam-Berlijn die elke 2 uur rijdt. Zo slecht is de verbinding dus niet. Misschien dat die verbinding ooit met ICE-treinstellen zal worden gereden, maar dat zie ik de komende jaren niet gebeuren aangezien de Berlijn-trein is ingepast in het Nederlandse IC-net.

Nog een andere IC- of verbinding of zelfs ergens een ICE uit Duitsland naar Hengelo doortrekken lijkt mij niet realistisch. De systeemgrens tussen Nederland en Duitsland ligt in Bad Bentheim, waardoor doorrijden naar Hengelo een lokwissel (zoals bij de IC's) of multicourante treinstellen (zoals de ICE's Amsterdam-Frankfurt) vereist. Dat maakt het complex, erg duur en dus niet makkelijk te realiseren. Het is ook niet zo dat ergens net over de grens allerlei IC- en ICE-treinseries eindigen...

Kortom, weer een politicus die een (onhaalbaar) luchtballonnetje voor de regionale achterban lanceert... :)

·
Registered
1,120 Posts
Bij 600 reizigers per dag is die lijn dus te rechtvaardigen. Is dat niet ontzettend weinig, een beetje streekbus die 2 maal per uur rijdt vervoert heel wat meer mensen, en dat is een stuk goedkoper neem ik aan.

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
En het zijn natuurlijk ook maar 18 treinen, dus 600 per dag is gemiddeld 33 reizigers per rit. Of dat gehaald gaat worden durf ik niet te zeggen. Zo'n verbinding heeft tijd nodig. Ik denk dat er ook redelijk wat binnenlandse reizigers zullen zijn tussen Hengelo en Oldenzaal, aangezien de trein goed aansluit op de intercities. De vraag is of je deze reizigers (volledig) moet meetellen of niet...

Er is inderdaad een criterium voor nieuwe stations (de exacte hoogte fluctueert een beetje in diverse berichten), maar eigenlijk is dat natuurlijk redelijk simplistisch. Voor een nieuw station aan een drukke spoorlijn in een grootstedelijk gebied is 1000 reizigers een lachertje, maar op het platteland is 1000 instappers een behoorlijk aantal. In Sauwerd wonen niet eens zoveel mensen en Roodeschool heeft bijvoorbeeld ook slechts 1300 inwoners. :)

De nieuwe GrenslandExpress zou eigenlijk moeten doorrijden naar Nordhorn. Als trein Hengelo-Bad Bentheim-Nordhorn heeft deze zeker toegevoegde waarde. Nordhorn heeft 53.000 inwoners en is de één-na-grootste stad van Duitsland zonder treinverbinding.

·
Annoying member
6,978 Posts
Bij 600 reizigers per dag is die lijn dus te rechtvaardigen. Is dat niet ontzettend weinig, een beetje streekbus die 2 maal per uur rijdt vervoert heel wat meer mensen, en dat is een stuk goedkoper neem ik aan.
Een bus trekt een stuk minder reizigers dan een trein, kijk maar naar Enschede-Gronau. Daar reed een zo goed als lege bus en de trein daar overtreft alle verwachtingen.

Een bus is gewoon laagwaardig pauper-vervoer. Doorgaans.

·
Moderator
47,991 Posts
De DB is voornemen om al de getrokken IC en EC treinen te vervangen door treinstellen onder de werknaam ICx, het gaat daarbij om treinstellen met een max. snelheid van 230 - 250 km/u met een mogelijk maximum van 280 km/u. Deze moeten tussen 2015 en 2025 worden geleverd. De bestelling zou echter in juni dit gedaan worden, maar die is toen uitgesteld omdat de DB niet tevreden was over de prijs en de kwaliteit van de aangeboden treinen. In november zou voor de tweede keer een beslissing worden genomen maar het is heel erg stil gebleven. Ondanks dit zal er wel een punt komen dat de huidige IC treinen worden vervangen door treinen die als hogesnelheidstrein te classificeren zijn, dan krijgt Twente zonder dat ze er enige invloed op hebben gehad een aansluiting op het HSL net.

·
Registered
1,001 Posts
^^ Over welke "Duitse HSL" hebben ze het?? :dunno:
Het is algemeen bekend dat politici geen verstand hebben van treinen en het verschil niet snappen tussen een HSL en een HST. Ze bedoelen in dit geval natuurlijk het laatste: ze willen graag dat er een ICE tussen Twente een Duitsland gaat rijden. Waarbij ze voor het gemak even vergeten dat dit op normaal spoor vrij weinig meerwaarde biedt ten opzichte van de huidige IC.
^^ De infrastructuur is natuurlijk al aanwezig... Volgens mij is het criterium voor een nieuw station 1.000 in/uitstappers per dag.
Dat is een criterium dat NS gebruikt voor nieuwe stations aan het Hoofdrailnet (voor minder willen ze geen extra station gaan bedienen). Dat is in dit geval dus niet relevant.

Vergeet ook niet dat deze nieuwe verbindig mogelijk is gemaakt door allerlei subsidies. Als deze lijn succesvol blijkt wil dat nog niet zeggen dat het ook rendabel is.

·
Annoying member
6,978 Posts
Het is algemeen bekend dat politici geen verstand hebben van treinen en het verschil niet snappen tussen een HSL en een HST. Ze bedoelen in dit geval natuurlijk het laatste: ze willen graag dat er een ICE tussen Twente een Duitsland gaat rijden. Waarbij ze voor het gemak even vergeten dat dit op normaal spoor vrij weinig meerwaarde biedt ten opzichte van de huidige IC.
Prestige. Zo'n ICE ziet er natuurlijk wel erg mooi uit.

·
Registered
3,735 Posts
Ik hoop dat de IC Schiphol-Berlijn gewoon deel blijft uitmaken van het Nederlandse intercitynet. Ik stap altijd in deze trein op Amersfoort en drink daar een biertje in de BordBistro :D

Sowieso hebben die Duitsers het goed voor mekaar met een BordBistro in elke IC!

·
Registered
1,120 Posts
Го́голь;69018619 said:
Ik hoop dat de IC Schiphol-Berlijn gewoon deel blijft uitmaken van het Nederlandse intercitynet. Ik stap altijd in deze trein op Amersfoort en drink daar een biertje in de BordBistro :D

Sowieso hebben die Duitsers het goed voor mekaar met een BordBistro in elke IC!
Dat is de reden dat ik in Arnhem altijd op de ICE overstap op weg naar A'dam, de bar!

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
^^ Hahaha... :lol:

Als er ooit een ICE komt te rijden, dan zal ie Apeldoorn waarschijnlijk voorbij rijden, net zoals de Berlijn-IC vroeger ook deed. Ik dacht dat Almelo ook werd overgeslagen. Nadat de Duitse IC in de binnenlandse dienst werd ingebed ging deze natuurlijk wel op alle IC-stations op de route stoppen.

·
Registered
35,075 Posts
De Stentor:
CDA pleit voor aanhaken Apeldoorn op Duitse hogesnelheidstrein ICE

,,Met Hengelo als internationale hub kan Amsterdam via Apeldoorn aangesloten worden op het ICE-netwerk,'' aldus CDA-raadslid Peter Buijserd.
Zoals de tekst geschreven is lijkt het net alsof het "dorpje Amsterdam" via de uiterst belangrijke stad Apeldoorn een verbinding zou kunnen krijgen naar de geweldig belangrijke Europese logistieke draaischijf Hengelo. ;)

Zie hier een leuk staaltje van woordkeuze in de gemeentelijke politiek, in dit geval die van Apeldoorn. :lol:

1 - 20 of 27 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.