SkyscraperCity banner
1 - 20 of 32 Posts

·
Registered
500 Posts
Ik vind Nijmegen vaak overrated.

De historische waarde is door de vele naoorlogse bebouwing eigenlijk vrij laag. Het kan dus absoluut niet tippen aan echte historische steden zoals Maasticht of Den Bosch. Daarnaast is het winkelaanbod ronduit slecht met allerlei gangbare winkels missend. Ook de Waalkade vind ik maar een sombere uitstraling hebben met weinig inspirerende inrichting van de openbare ruimte een lelijke jaren 60/70 blokken. Ik zeg niet dat de stad helemaal niks is maar De publieke waardering is altijd erg hoog terwijl ik me altijd heb afgevraagd waarom eigenlijk....

·
Registered
1,096 Posts
Jaxx said:
Ik vind Nijmegen vaak overrated.

De historische waarde is door de vele naoorlogse bebouwing eigenlijk vrij laag. Het kan dus absoluut niet tippen aan echte historische steden zoals Maasticht of Den Bosch. Daarnaast is het winkelaanbod ronduit slecht met allerlei gangbare winkels missend. Ook de Waalkade vind ik maar een sombere uitstraling hebben met weinig inspirerende inrichting van de openbare ruimte een lelijke jaren 60/70 blokken. Ik zeg niet dat de stad helemaal niks is maar De publieke waardering is altijd erg hoog terwijl ik me altijd heb afgevraagd waarom eigenlijk....
Omdat de wijken rondom het centrum, zoals Bottendaal en Oost heerlijk zijn om doorheen te slenteren, vooral Bottendaal in de zomer, en die zijn wel allemaal 19e eeuws. Een andere reden is de natuurlijke setting verwacht ik, het ligt toch min of meer in de heuvels.

·
Registered
1,979 Posts
Erg mooie serie van absoluut een mooie stad. Zeker jammer dat veel historische bebouwing is verdwenen, maar de intimiteit is in de stad goed bewaard gebleven. En er zijn toch nog redelijk wat plekken te vinden waar je je terug in de tijd waant.

·
Bas
14,387 Posts
Wat mooi, Nijmegen.

Wat is dat toch een gezellige stad aan het worden, Nijmegen. Het feit, dat de Waal er langs stroomt, maakt alles nog levendiger. Maar wat staat het water toch hoog, dat geldt trouwens voor meerdere rivieren in Europa. Heb zojuist nog plaatjes gezien uit Bremen, waar afgelopen zondag een festivalterrein aan de Weser was ondergelopen. En ik zie nu dat Nijmegen dus ook moet oppassen, daar bij de Waalbrug liggen de vaste schepen wel heel erg hoog.

>>> Wat mij altijd opvalt bij Nederlandse fotografen: Bij het plaatje schieten van een rivier ( hier dus de Waal), wacht de fotograaf meestal even totdat er een binnenvaartschip passeert. Dat vult het plaatje mooi op, want alleen water maakt het zo doods. In Rotterdam lukt dat ook wel, daar is ook altijd scheepvaart. Maar wat mij nu zo opvalt aan Amerikaanse/Canadese plaatjes van rivieren op hun forums, ze kunnen eenvoudigweg nooit wachten totdat er een schip op de rivier verschijnt. Dat terwijl hun rivieren ook flink worden dungemalen door scheepsschroeven. Dus krijg je foto`s van Philly, Minneapolis en Pittsburgh met bevaarbare rivieren, maar zonder al te veel scheepjes erbij. Jammer. Ik zal dit verschil in GEDULD binnenkort ook eventjes melden in het US-forum, als daar weer iemand op een rivieroever zijn pics heeft gemaakt. Zal mij benieuwen hoe ze hierop reageren..... <<<

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Hmmm... Misschien toch maar eens een keertje naar Nijmegen. Ben er werkelijk nog nooit geweest. En afgaande op de foto's is dat best wel zonde.

Jammer dat 't weer een beetje tegen zat.

·
Registered
210 Posts
Ik kan me van nijmegen herinneren dat er een gigantisch mooi plein was, maar de enige smet op dat plein was een enorm lelijke V&D. Als nijmegen niet was gebombardeer had het een van de meest oud-lijkende steden van nederland kunenn zijn

·
Registered
1,361 Posts
rbkamerik said:
Ik kan me van nijmegen herinneren dat er een gigantisch mooi plein was, maar de enige smet op dat plein was een enorm lelijke V&D. Als nijmegen niet was gebombardeer had het een van de meest oud-lijkende steden van nederland kunenn zijn
de Grote Markt bedoel je, te zien op foto's 19 en 26. De ene kant is erg mooi, andere kant is erg *kuch* LELIJK!:

zo was het gevelbeeld vóór het bombardement door de Amerikanen(!), V&D zat in het pand rechts:

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Jammer, die series zonder ook maar enige uitleg. Ik heb totaal geen idee wat ik nu gezien heb. Aardig commentaar zorgt er toch voor dat je een fotoserie beter 'beleeft', hoe vreemd dat dan ook klinkt.

Hoe dan ook, Nijmegen is een leuke stad, maar toch met meer nieuw cq. na-oorlogse bebouwing dan ik had gedacht. Favo: #18

·
Captain
3,356 Posts
+ Het feit dat Nijmegen een aantal niet mis te verstane evenementen herbergt.
Bon Jovi was er laatst en over 2 maanden zijn er natuurlijk weer de Internationale Vierdaagsefeesten.

·
Registered
6,649 Posts
Bibelo said:
zo was het gevelbeeld vóór het bombardement door de Amerikanen(!), V&D zat in het pand rechts:

Datzelfde en jammer dat misschien veel er zo over heen lezen .
Is het feit dat de steden Venlo, Nijmegen en Enschede ( arnhem weet ik zo niet ? ) .
Zijn gebombardeerd door de Geallieerden ( amerikanen die deze steden als "duitse" steden aanzagen ) .
En daardoor in 1 klap ons hele verleden weggooide .

Nijmegen staat bij mij hoger dan een stad als Maastricht .
En deze foto's die werkelijk mooi geschoten zijn, laten nog lang niet de aantrekking van Nijmegen als stad zien .
Nijmegen is na wat ik zo weet de oudste stad van Nederland .
En er zitten best wat panden tussen in de binnenstad die het aanzien niet waard zijn .
Maar een nog veel groter deel is het dat wel .
Ook de niveauverschillen tussen Nijmegen oud en nieuw ( waalkade ) zijn indrukwekkend .

Nijmegen is voor mij als stad hoger gewaardeerd dan steden als Maastricht en Groningen en dat heeft niks met overwaardering te maken .
Maar puur met belevingsgevoel .

·
Registered
500 Posts
Heeft dat er mee te maken dat de stad ook in het oosten ligt....? Ik vind Nijmegen dus niks aan, Arnhem is vele malen leuker, mooier, afwisselender en grootser....

·
Your advertisement here?
6,815 Posts
Heb laatst al heel even zonder camera rondgelopen in een mooi stukje van Nijmegen. Ik wist het al zeker, maar jouw foto's bevestigen wat ik al wist; ik kom echt nog een keertje terug.

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Een stad die mij persoonlijk tegenviel. Had er (te) hoge verwachtingen van. Wel leuk, gezellig en dergelijke, maar toch een beetje een tegenvaller.

Desondanks zit er een aatnal mooie foto's tussen, bijv 14, 15, 26 en 5.

·
hemelschraper
2,022 Posts
Mooie serie zeg!

Ik heb ooit de Nijmeegse Vierdaagse gelopen en toen viel me al op dat het een schitterende stad is. Bij het station zou best ruimte zijn voor wat leuke torens. Over torens gesproken; jammer dat zie die burcht niet herbouwen. Het is een mooie landmark.

Edit: #9 en 23

1 - 20 of 32 Posts