Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Crooswijkert
5,796 Posts
Interessant. Ik ga zeker kijken :)

·
Uut Stad
1,229 Posts
Wat overdenkingen van mij bij de uitzending van Tegenlicht:

Zygmunt Bauman: identiteit wordt gevormd van roots (wortels) naar netwerk. Ik vind van roots naar routes logischer.
Frank Westerman: te fysisch deterministisch. Soms zelfs Blut en Boden, gelukkig spreekt hij wel vanuit het verleden.
Boektip wat betreft globalisatie: Globalisation of nothing (Ritzer). Met theorieën als glocal (the global local), grobal (the growing global (kapitalisme)), something (local) en nothing (global). Een voorbeeld van glocal-something: slow-movement (die in een volledige paradox natuurlijk wel een website hebben (the global local)).
Liesbeth van der Pol lijkt erg economisch en planologisch gericht. Daarnaast nogal top down (het creëren en plannen van een goede identiteit). Ze associeert slow met langzaam, afgelegen, rustig,.... Zowat volgens de rurale idylle.
vd Ploeg (Wageningen Universiteit) beschrijft het m.i. meer volgens de huidige theoretische opvattingen. Zeg maar een soort van plaatselijke (duurzame) verbondenheid. Hier heeft die boer het eigenlijk ook over.

Volgende week krimp en identiteit @ tegenlicht. Ben benieuwd na de toch behoorlijk zwakke optredens van Vd Pol en Westerman.

·
MP
10,367 Posts
Frank Westerman: te fysisch deterministisch. Soms zelfs Blut en Boden, gelukkig spreekt hij wel vanuit het verleden.
Westerman leek het vooral te doen om de "aardige theorie". Waar was ze natuurlijk niet. Mensen op de zandgronden zouden conservatief zijn, mensen op het veen zouden durfals zijn en mensen van de klei zouden heel klassenbewust zijn. Tja. De Nederlandse samenleving is opvallend egalitair, en toch wonen we veelal op klei. Zo kun je bij alles wel een tegenargument bedenken: falsificeer er maar op los! Toch had hij halverwege, misschien zonder het zelf te merken, wel een punt: op het veen wonen andere mensen dan op het zand, omdat ze er op een ander moment gekomen zijn en uit een heel andere regio bovendien. De tradities van die mensen, hun overlevering, hun vaders, grootvaders en overgrootvaders, díe zijn anders, en dat zou best nog wel eens merkbaar kunnen zijn in de "identiteit" van de veenmensen. Maar het blijft mistig, hoe dan ook.

1 - 8 of 8 Posts