SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Fagus Sylvatica
6,037 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Misschien zijn deze plaatjes wel eens eerder langs gekomen op t forum. Zo niet, dan heb je geluk! Ik kreeg de link van mn broer (zijn site).
Prachtige grootse ontwerpen, moderne kathadralen vanuit het communistische oogpunt. Op de een of andere manier druipt er bloed van de ontwerpen, en voel je dat het niet helemaal juist is.
Aan de andere kant: de mensen van toen, de ontwerpers. Ze hadden allen een ideaal, een droom te verwezelijken. Dit was hun Uthopia!
Misschien is het maar goed dat dit nooit over de ruggen van de burgers is gebouwd, misschien is het jammer. Vul maar in. Gelukkig hebben we in ieder geval de plaatjes nog :)

The building of the People's Соmmissariat of Heavy Industry, A. Vesoin, V, Vesnin, S. Lyaschenko. 1934

Palace of Soviets. O.Iofan, O.Gelfreikh, V.Schuko. Sculptor S.Merkulov. A Version of the approved project. 1934

The Hotel of the Moscow City Soviet ("Moskva"). L.Savelyev, C.Stapran. 1931

The Рalace of Technology. А.Samoylov, B.Yefomovich. 1933

The building of the People's Commissariat of Нeavy Industry. I.Fomin, P.Abrosimov, M.Minkus. 1934

De Rotterdam!!!

The building of the People's Commissariat of Нeavy Industry. А.Vesnin, V.Vesnin, S.Lyaschenko. Version. 1934

Residental building on Vosstaniya Square. V.Oltarzhevsky, I.Kuznetsov. 1947

Ga voor meer doldwaze en fantastische ontwerpen naar DEZE SITE

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Ongelooflijk! Wat een ontwerpen zijn dat, ze hadden wel utopische ideeën wat betreft bouwen. Sommige ontwerpen doen erg futuristisch aan. Er staat mij iets van bij dat de "The Hotel of the Moscow City Soviet" in een andere, hogere versie is gebouwd, maar ik kan mij vergissen.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Het blijft fascinerend/indrukwekkend deze gebouwen...
Ook zonde dat sommige nooit gebouwd zijn, vooral de laatste bijvoorbeeld!

·
Premium Member
12,963 Posts
Tsja...hoe onzekerder een regime is over de zekerheid van hun positie, hoe meer ze dat naar voren zullen laten komen in dit soort gebouwen. Dan gaan mensen vanzelfsprekend denken: 'wow, wat een enorme gebouwen! Degene die dat gebouwd heeft, moet wel heel erg machtig etc. etc. etc. zijn...'
Ben benieuwd of jullie ook zo euforisch zijn over de ontwerpen van Hitlers Germania, met een gebouw met een 300 meter hoge koepel, of een triomfboof waar de Arc de Triomphe 10 keer inpast...
Niet dat ik het nou lelijk vind; voor mij is dit ook wel indrukwekkend. Maar tegelijkertijd ook erg onmenselijk.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
@ Alargule... ik ben het helemaal met je eens... als je in Moskou op straat loopt voel je je al snel klein en nietig... precies wat men wilde! Het individu is onbelangrijk.

En de ontwerpen van Hitler ken ik ook...

Ja, en met de gedachten achter gebouwen deze gebouwen ben ik het niet altijd eens... maar fascinerend is het wel!

Voor dat palace of the Sovjets heeft trouwens een hele mooie kerk moeten wijken... een aantal jaar geleden is die weer herbouwd...

·
Registered
1,214 Posts
Alargule said:
Tsja...hoe onzekerder een regime is over de zekerheid van hun positie, hoe meer ze dat naar voren zullen laten komen in dit soort gebouwen. Dan gaan mensen vanzelfsprekend denken: 'wow, wat een enorme gebouwen! Degene die dat gebouwd heeft, moet wel heel erg machtig etc. etc. etc. zijn...'
Ben benieuwd of jullie ook zo euforisch zijn over de ontwerpen van Hitlers Germania, met een gebouw met een 300 meter hoge koepel, of een triomfboof waar de Arc de Triomphe 10 keer inpast...
Niet dat ik het nou lelijk vind; voor mij is dit ook wel indrukwekkend. Maar tegelijkertijd ook erg onmenselijk.
Dat geldt voor alle hoogbouw. Kapitalisme is net zo goed een vorm van dictatuur.

Die voorlaatste is wel erg vet. Mogen ze van mij alsnog wel bouwen. Die architect was z'n tijd behoorlijk ver vooruit. :eek:

·
Fremdkörper
1,227 Posts
Sommige gebouwen zijn eigenlijk nog best aardig. Andere, zoals project nummer 2, ronduit verschrikkelijk.

Dit is eigenlijk niet eens zo'n vreemd project:

...want het lijkt best veel op dit:

te Minsk, Wit-Rusland.

·
Registered
1,214 Posts
Alargule said:
Ik heb dan ook niet gezegd dat dat niet zo is...;)
Das waar, maar je bracht het echt zo van 'dit soort hoogbouw is niet mooi te vinden omdat er veel menselijk leed aan ten grondslag ligt'. En tja, zo werkt het systeem nu eenmaal. Toen, en nu nog. Maar dat is inderdaad een andere discussie. Laten we nu maar even gewoon onder de indruk zijn van deze communistische megalomanie... ;)

·
Premium Member
12,963 Posts
Welja, zo zie je maar weer dat daar waar uitspraken worden gedaan, mensen vanzelf gaan interpreteren. Dat er veel menselijk leed aan ten grondslag ligt...tsja, ten tijde van deze ontwerpen moest het ergste sovjetregime onder Stalin nog beginnen. Aan wolkenkrabbers in NY kan net zo goed veel menselijk leed ten grondslag liggen; ligt natuurlijk ook aan je definitie van 'menselijk leed' (is Frans Bauer horen zingen te qualificeren als zodanig, bijvoorbeeld).
Ik wilde slechts aangeven waarom dit soort architectuur archetypisch is voor dit soort regimes. Alle interpretaties van mijn uitspraak zijn vanzelfsprekend in the eye of the beholder. Maar ja, ook dat is weer een heel andere discussie. ;)

G

·

^Daar zit een verhaal achter.

Dit zou gebouwd worden op de plek waar de kathedraal van 'Jezus Christus de Redder' ooit stond. Het goud van de daken was weggehaald en de kathedraal is toen opgeblazen. ('religie is het opium voor het volk en alle symbolen daarvan moesten daarom worden vernietigd). Toen er uiteindelijk begonnen was met de bouw bleek dat de grond niet geschikt was voor zo een gebouw omdat de grondwater daar te hoog stond. Er is toen besloten om daarvoor in de plaats een enorm zwembad te bouwen, hetgeen geschiedde.

Begin jaren 90 is besloten om het zwembad af te breken en het oude kathedraal weer te herbouwen... voila:

·
Premium Member
12,963 Posts
Maar je kunt er niet meer zwemmen, neem ik aan? ;)
Zou overigens wel een mooie bricolage van functies zijn geweest. En waarom niet? In Amsterdam is Paradiso ook in een voormalig Huis Gods gevestigd...

·
HHF user
2,388 Posts
Het eerste waaraan ik dacht bij het zien van deze -terecht zo genoemde- communistische megalomanie, was het boek '1984' van Orwell....Wat een ''Brave New World"... Nou, niet voor mij!

Overigens vind ik het juist wél een discussie die hier thuishoort, de discussie over de relatie tussen architectuur en politieke stromingen. Ik ben het zeer zeker niet eens met de stelling dat kapitalisme een vorm van dictatuur is. Niet alleen omdat kapitalisme sowieso geen staatsvorm is, maar vooral omdat de door 'het westen' gehanteerde kapitalisme in combinatie met de staatsvorm democratie, mensen wel degelijk in staat stelt 'megalomane' projecten te stoppen of minstens enorm te vertragen. Terecht of onterecht, de mogelijkheden zijn er en het is de vrije keuze van burgers om die mogelijkheden te benutten.

Ik hoef alleen maar te verwijzen naar de wettelijke instrumenten waarvan een groepje bewoners van de Haagse Zwarte Madonna zich kan bedienen om de bouw van een paar ministeries te traineren... Je kan het niet leuk vinden en ook hieraan zijn grenzen verbonden, maar je mag uiteindelijk blij zijn dat die mogelijkheden er zijn, want er kunnen momenten komen dat je daar zelf heel graag gebruik van zou willen maken. Burgers onder Stalin (alle hierboven genoemde gebouwen vallen in de periode dat Stalin aan de macht was en haar piek voor wat betreft het moorden van tientallen miljoenen bijna was bereikt (1937)) en Hitler hadden die keuze niet.

Over de 'schoonheid' van de gebouwen hierboven: voor mij is er wel degelijk een onlosmakelijke band tussen een gebouw, de tijd waarin het is gebouwd, het doel wat men met het gebouw voor ogen had en het gedachtengoed van de opdrachtgever. Dus zijn alle hierboven getoonde gebouwen wat mij betreft om uit te kotsen (excusez), omdat ze staan voor een verschrikkelijk regime. De enige indruk die ze op mij maken is een ontstellende, onwerkelijke en onmenselijke.

Tot slot en ter overweging: zal er ook een thread komen waarbij de (nooit) gebouwde ontwerpen van Albert Speer worden getoond? En zouden de reacties dan net zo bedaard zijn als hierboven, ik citeer: "En tja, zo werkt het systeem nu eenmaal"? Ik hoop dat er dan wat meer historisch besef wordt getoond, dan hierboven toch maar weer het geval blijkt...

·
Premium Member
12,963 Posts
Bij deze dan. Een aantal plaatjes van de Grosse Halle met een koepel van 300m doorsnede, te verrijzen naast de Reichstag (ongeveer op de plek van het huidige Lehrter Bahnhof) en ontworpen door Albert Speer

:

·
Premium Member
12,963 Posts
Nou ja, die locatie klopt niet helemaal. Hier een overzichtsplaatje van Berlin, dat na de oorlog - uiteraard door de Nazi's gewonnen - zou moeten worden omgedoopt tot Germania. 'Helaas' ging het hele sprookje niet door, gelukkig bleef Berlijn (en de rest van de wereld) dit soort architectuur bespaard.

En als je nog een film wilt zien die de architectuur van Germania als achtergrond gebruikt, raad ik 'Fatherland' met onze eigen Rutger Hauer aan.

·
Premium Member
12,963 Posts
Tot slot nog de (voor of door, dat weet ik niet meer) Hitler ontworpen Triomfboog, waar de Arc de Triomphe zo'n tien keer in zou hebben gepast. Uiteraard ook te bouwen als onderdeel van Germania, op de enorme noord-zuidas waar ook de Grosse Halle aan moet verrijzen. Hitler is helemaal links te vinden.

Een schetsje:

·
HHF user
2,388 Posts
Alargule said:
En als je nog een film wilt zien die de architectuur van Germania als achtergrond gebruikt, raad ik 'Fatherland' met onze eigen Rutger Hauer aan.
Hmm, goeie tip. Je had ook Leni Riefenstahl kunnen noemen. Die heeft als tijdgenote van Adolf H. ook aardig wat plaatjes geschoten, waarbij (overigens wél gebouwde) Speer bouwsels als achtergrond dienden... En dat brengt me op de conclusie t.a.v. de NAZI architectuur: kouwe rillingen, van de meest diepe weerzin... :puke:

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
't Heeft wel iets fascinerends, dit soort foute architectuur. En of het nu de nazi-archictectuur van Albert Speer is, of de Stalinistische bouwstijlen uit Oost-Europa, altijd grijpt het terug op klassieke bouwstijlen, met koepels en zuilen enzo. Blijkbaar willen die landen maar al te graag naar ondermeer het Romeinse rijk verwijzen; de Stalinistische stijl nog iets minder dan de nazibouw; die Russische bouwstijlen hadden ook vaak iets van Amerikaanse wolkenkrabbers uit de jaren '30.

Trouwens wel typisch dat je dat soort neoklassieke bouwstijlen in wel meer megalomane landen ziet; denk bijv. ook aan het Capitool en het Witte Huis in Amerika. Gelukkig niet zo krankzinnig groot als die dingen uit dit draadje...

·
Premium Member
12,963 Posts
Tsja, die fascinatie voor de Romeinse bouwstijlen heeft natuurlijk een lange geschiedenis, die teruggaat tot de Renaissance. Als je ook kijkt naar de representatie van de Romeinen in de Europese geschiedschrijving sinds die tijd, zie je altijd kenmerken als moed, beschaving, masculiniteit, discipline etc. naar voren komen; niet toevallig ook kenmerken die te vinden zijn in veel moderne westerse beschavingen, of je nou naar Amerika, het Italië van Mussolini of het Derde Rijk kijkt. Deegelijke waarden zijn zelfs in meer 'gematigde' westerse samenlevingen nog in een bepaalde vorm sterk aanwezig - iedereen kan zelf wel wat voorbeelden bedenken. Geen wonder dat de archictectuur van de Romeinen dus zo'n appeal heeft in het westen.
Overigens vind ik de discussie over de relatie tussen architectuur en politiek (dus) zeer relevant, alleen dreigen dergelijke discussies vaak in welles/nietes of jijbakken uit te monden, vandaar...

1 - 20 of 21 Posts