Skyscraper City Forum banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Registered
1,070 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Met Breda was ik alweer toe aan nummer negen van Nederland. Ik werd onlangs geopereerd aan een liesbreuk. Na een paar weken rust achtte ik de tijd wel weer rijp om op de fiets te stappen. Gelukkig is het allemaal goed gegaan. :)

1:

2: Via de Bredaseweg in Tilburg richting Breda: ;)

3: De Gerardus Majella kerk en pastorie van Hulten:

4: Rond vliegbasis Gilze-Rijen:

5: Bij Dorst ben je al bijna in Breda:

6: Aangekomen in de bebouwde kom van Breda:

7: De tot nu toe afgelegde kilometers. Maar het centrum ligt nog wel op een paar kilometer afstand:

8: De A27 plus enkele flats:

9: Heerbaan:

10: De rivieren Mark en Aa of Weerijs komen samen in Breda. De naam Breda is afgeleid van 'Brede Aa'. Waar de Mark en Aa samenkomen wordt de Aa breder. Dit is trouwens de Mark:

11: De Eurotoren (72 meter) is de hoogste toren van Breda. Als je de Grote kerk tenminste niet meetelt: ;)

12: Aangekomen bij het Rat Verlegh Stadion:

13:

14:

15: Door de bouwwerkzaamheden aan het stadion was deze toevallig open:

16: Enkele spelers van NAC. Ze hadden deze dag een fotosessie:

17: De hockeyster en tv-babe Hélène Hendriks verzorgde enkele interviews:

18: Mannen aan het werk in het stadion:

19:

20: Jongens toch!: :eek:hno:

21: Oké, dan trekken we het weer gelijk. 1-1: ;)

22: Rondom de binnenstad liggen de singels. Ze geven nog aan waar de wallen uit de 16e eeuw liepen. Dit is de Tramsingel:

23: Karakteristiek voor Breda zijn de zogenaamde hofhuizen, zoals hier aan de Nieuwstraat. Hofhuizen waren de huizen van de leden van de hofhouding van de Nassaus en duidt anderzijds een wooncomplex aan dat bestaat uit enkele vleugels rond een binnenplaats of hof met een poort naar de straat:

24: Nog niet zo lang geleden werd de haven opnieuw uitgegraven en doorgetrokken tot hier aan de Markendaalseweg:

25: Ook 'De Marquant' is van recente datum:

26: Dit gedeelte van de Haven werd als eerste weer opgegraven:

27: Panden aan de Haven:

28: Het Spanjaardsgat dateert uit de 17e eeuw. Het is het laatste stuk vestigingsmuur wat er nog staat in Breda:

29:

30: Blik op de Grote kerk, dé blikvanger van Breda:

31: Academiesingel:

32: Stukje van het Kasteel van Breda:

33: Het centraal station:

34: Het perron:

35: Panden aan de Willemstraat, de aanloopstraat naar het station:

36: Hier nog een paar:

37:

38: Het Valkenbergpark is een oase van rust in de drukke binnenstad. Vroeger was het park trouwens de tuin van het Kasteel van Breda:

39: Standbeeld van Hercules:

40: Vijver met fontijn:

41:

42:

43: De 'Poort van Breda'. De Belgische architect Charles Vandenhove beoogde met het gebouw de oude verdedigingswerken (stadsmuur met torens) in herinnering te roepen. In 2001 koos de Bredase bevolking het gebouw uit als winnaar van de architectuurprijs:

44:

45: Het Kasteel van Breda (14e eeuw) behoort tot de Top 100 der Nederlandse UNESCO-monumenten. Sinds 1826 is de Koninklijke Militaire Academie erin gevestigd:

46: De gracht:

47:

48:

49: Pand op de hoek Reigerstraat/Grote Markt:

50:

51: Het stadhuis op de Grote Markt bestaat eigenlijk uit twee laat-middeleeuwse panden achter een 18e eeuwse gevel:

52:

53: De Onze Lieve Vrouwekerk, oftewel de Grote Kerk (15e eeuw) is vertegenwoordigster van de Brabantse gotiek, en 97 meter hoog:

54:

55:

56: Een van de vele terrassen op de Grote Markt:

57: Het winkelhart van Breda, hier met de Karrestraat:

58: En de Eindstraat. Op de achtergrond ook de St. Joostkapel:

59: Visserstraat:

60: Het huis 'De Drie Moren' aan de Visserstraat dateert nog van net na de stadsbrand van 1490:

61:

62: De Havermarkt, met op de achtergrond het huis 'Vogel Struys' uit 1665. In 1697 werd dit pand een refugium van het klooster St. Catharinadal in Oosterhout:

63: Vlakbij de Haven ligt de Vishal. Via de rivier de Mark werd vis, koren, wijn en bier aangevoerd naar de Haven. In mei 1940 werd mede door de oorlog de visafslag gesloten:

64: Het Huis van Brecht. Dit stenen hofhuis (14e eeuw) is het oudste van Breda:

65:

66: De Waalse kerk dateert uit de 15e eeuw. Oorspronkelijk was dit de Wendelinuskapel. Na een protestante verovering werd de kapel de katholieken/Begijnen afgenomen, en ingericht als Waalse kerk. De Spanjaard Spinola heroverde het gebouw weer, maar de protestanten zegevierden uiteindelijk toch... In deel 2 ga ik nog kijken in het Begijnhof:

67:

68:

69: De Grote kerk by night:

70:

71: Nog een laatste blik: :)

72: Het Spanjaardsgat by night:

73:

74: De terugtocht gaat weer langs Dorst:

75:

Dag 2

Grootste gemeenten Nederland:
1: Amsterdam (dag 1) (dag 2) 2: Rotterdam (dag 1) (dag 2) 3: Den Haag (dag 1) (dag 2) 4: Utrecht (dag 1) (dag 2) 5: Eindhoven (juli) (september) 6: Tilburg 7: Almere 8: Groningen (dag 1) (dag 2) 9: Breda (dag 1) (dag 2) 10: Nijmegen 11: Enschede 12: Apeldoorn 13: Haarlem 14: Arnhem 15: Zaanstad (dag 1) (dag 2) 16: Amersfoort 17: Haarlemmermeer (deel 1) (deel 2)

·
Registered
1,549 Posts
Hahaha lachen met je wraak op onze grafitti op G

Maar weer n geweldige serie over mijn stad zeg oei :)
Hulde Sins 1980

en niet reageren op die schurft want dies jaloers op BREDA.

·
They do it in the air
3,288 Posts
mooie serie :eek:kay:

Breda heeft gelukkig alles wat een stad moet hebben voor mij, inclusief historie/oude gebouwen en smalle straatjes waar je rustig kan wandelen.

Ook zijn er klein hofjes (o.a. schuin tegenover het Begijnhof) waar je eigenlijk eerst denkt, "mag ik hier wel in" (ook het Begijnhof geeft dat idee naar mijn mening), maar als er in loopt kom je een hele hoop rust tegen midden in een grote/drukke stad en soms wat kunst, vogelkooien en kan je rustig zitten/lopen en genieten zonder weg gestuurd te worden, dus het zal wel openbaar zijn of de mensen in Breda zijn zo gastvrij :lol:

1 - 14 of 14 Posts