SkyscraperCity banner
1 - 7 of 7 Posts

·
Kejje't hoore dan!?
205 Posts
Discussion Starter · #1 ·
24 mei: Debat over hoogbouw
Publicatiedatum: 13 mei 2005
De ruimte om te bouwen wordt in heel Nederland steeds kleiner. Ook Leiden heeft met ruimtegebrek te maken. De ruimte die er is moet daarom intensiever gebruikt worden. Eén vorm van intensief gebruik is hoogbouw. Om deze ontwikkeling te kunnen sturen, bereidt de gemeente een hoogbouwvisie voor.

BOUWEN EN WONEN - De gemeente wil graag met inwoners, deskundigen en belanghebbenden over dit onderwerp van gedachten wisselen. Daarom wordt er een stadsdebat georganiseerd.

Dit debat richt zich met name op de volgende vragen:

Wat is hoogbouw in de Leidse context? Hoe hoog mag in Leiden worden gebouwd?
Moeten we plekken in de stad aanwijzen waar we de hoogbouw concentreren?
Welke eisen moeten we stellen aan hoogbouw?
Stadsbouwmeester Donald Lambert presenteert een discussienota, waarna het debat plaatsvindt. Namens de gemeente is wethouder Ron Hillebrand aanwezig.

U bent van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn.

Het debat vindt plaats op dinsdag 24 mei om 20.00 uur, in het auditorium van Naturalis.

---

Ben jij toevallig 1 van die uitgenodigde deskundigen, Jan? Jij schijnt weleens dit soort presentaties af te lopen vanuit jouw functie. Ik hoop dat er die avond flink wat positieve geluiden te horen zijn. Ik ga overigens niet van iets heftigs uit: zoals het er nu naar uitziet, blijft 70 meter vooralsnog de hoogste grens en is hoogbouw slechts toegestaan op een aantal aangewezen locaties (rond de stations, wijkcentra en grotere invalswegen).

·
Administrator
30,094 Posts
^^ Leienaar: ik ben voor deze niet voor gevraagd om een verhaal te houden, en ik heb inmiddels zo vaak meegedaan aan zulke plaatselijke discussies dat ik ze niet meer in mijn eigen tijd ga bezoeken, want ik kan je op een blaadje meegeven wat eruit komt. Na wat gepraat van mensen die het 'best wel' mooi vinden, of beweren dat hoogbouw moet omdat de Leidsche grenzen vol zitten (waarschijnlijk het verhaal van de wethouder) en mensen die vinden dat Leiden haar specifieke karakter moet blijven behouden (whatever that may be) wordt de conclusie dat men in principe niet tegen hoogbouw is, men gezien de volle gemeentegrens ook wel moet, maar wel er zeer zorgvuldig mee omgaan gezien de specifieke Leidsche situatie (whatever that may be). Er zal uiteindelijk wel een of andere compromishoogte uit komen van tussen de 70 en de 100 meter voor een locatie ergens bij een grote verkeerskruising. Uiteindelijk zal blijken dat dit hele debat is opgetuigd ter legitimatie van één, hooguit twee concrete projecten. Dat 'whatever that may be' is overigens niet lullig bedoeld, maar elke stad vind zichzelf ergens wel een beetje aparter dan de andere, daarin zijn ze allemaal gelijk. Ik zal blij zijn als elke stad en dorp in Nederland haar eigen hoogbouwdebat en hoogbouwbeleid heeft uitgevonden. Het ergste hoogbouwdebat dat ik heb meegemaakt was in Nijmegen. Daar hadden ze zo'n 50 deskundigen uitgenodigd (veelal voor mij naamloze'couleur locale') om het eens even lekker over hoogbouw in de KAN te hebben. Ik ben nog steeds blij dat ik daar snel ben weggelopen.

·
arnhmember
1,490 Posts
Ja dat was tenminste gezellig. Het was daar een soort knutselcursus voor quasi interessant kijkende bebrilde mannen van regionale architectenbureaus. Nooooit meer wat gehoord van enig resultaat of wat eigenlijk dan ook.

Hoe het ook zei, ik hoop dat Leiden zich bijvoorbeeld niet verleid tot het doodreguleren van hoge bouwprojecten. Het is aardig om het aan te stippen en het er over te hebben en zo eventueel enthousiasme te creeeen. Wie weet.

·
Banned
7,712 Posts
Vloepkleedje said:
Ja dat was tenminste gezellig. Het was daar een soort knutselcursus voor quasi interessant kijkende bebrilde mannen van regionale architectenbureaus. Nooooit meer wat gehoord van enig resultaat of wat eigenlijk dan ook.

Hoe het ook zei, ik hoop dat Leiden zich bijvoorbeeld niet verleid tot het doodreguleren van hoge bouwprojecten. Het is aardig om het aan te stippen en het er over te hebben en zo eventueel enthousiasme te creeeen. Wie weet.
Wil je WK te A niet afzeiken? Dat doe ik al :carrot:

Ik zou eerst kijken wat technisch kan daar in het drasse Leidse land, dat overigens laatst in een animatiefilmpje binnen 2 uur na een 'overstroming' ondergelopen was!

·
Kejje't hoore dan!?
205 Posts
Discussion Starter · #6 ·
@Jan

Groot gelijk dat je dit soort locale "hoogbouw" bijeenkomsten inderdaad niet meer allemaal afloopt. Wat jij beschrijft is inderdaad wat ik ook als uitslag verwacht van die avond. Als ik niks te doen heb, ga ik nog wel even kijken denk ik. Ben wel benieuwd wat voor "deskundigen" ze gevonden hebben om het volk te overtuigen van het nut en noodzaak van hoogbouw.

@eusebius

Met die drassigheid valt het in het Leidsche land nog mee. Wij liggen net niet in de veenpolders, meer ernaast. Godzijdank niet, anders zakte alles net zo hard de grond in als in bijvoorbeeld Gouda of Alphen. Maar als er een overstroming komt, tsja, dan hebben we hier inderdaad ook wel redelijke kans op natte voeten (al zal het centrum nog wel meevallen, bedenk nog maar eens hoe Leiden ooit bevrijd werd in de 80-jarige oorlog).

·
Banned
7,712 Posts
Tja, nu al dat blik op de A4 en A44, als daar ooit een zeestroom op gaat werken :cry:
Leiden zou met Katwijk een visie moeten ontwikkelen. Sowieso zie ik liever stadsontwikkeling langs de Rijn dan langs A4&44. Nieuwe blokken van 4-8 hoog met uitschieters. Elk stadsdeel een sluisbrug met wolkenkrabber voor het uitzicht :happy:

1 - 7 of 7 Posts