Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 58 Posts

·
Administrator
30,149 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Zie hier de situatie. Er is sprake van een 2 x 1baansweg met gescheiden fietspaden een één zijstraat (rechts van de foto) met eenrichtingsverkeer dat uit die straat komt.

Situatie op ooghoogte. Op en om de kruising staan in totaal vijftien (verkeers)borden die de aandacht vragen, waarvan drie in de zijstraat (niet op de foto).

Oke, paaltje nummer 1: Staat midden op de kruising en bedoeld om de bestuurder uit de eenrichtingsstraat duidelijk te maken dat die naar rechts moet. Een blik op de verkeerssituatie leert dat het werkelijk niet handig is om op deze strook naar links te willen, maar goed, voor de debielen onder ons kan zo'n bordje handig wezen. Verdient eigenlijk een strafpunt vanwege de lompe plek. Nutteloze borden telling: 0.

Paal nummer 2: Staat naast paal nummer 1. Wie zo'n bord nodig heeft om te zien waar het fietspad ligt moet poep in z'n ogen hebben. Nutteloze borden telling: 1.

Paal nummer 3: U nadert een zebrapad. Bord lijkt bedoeld voor de mensen die strepenblind zijn. Voor die fietsers die niet doorhadden dat ze een verkeersweg gaan oversteken hangt er ook nog een bord. Nutteloze borden telling: 3.

Paal nummer 4: drie borden deze keer. Ook hier een speciaal bord voor de strepenblinden. Wat dat onderste bord, dat met die auto en de motorrijder daar doet, ik heb werkelijk geen idee. Wellicht handig voor diegenen die met de kinderwagen op de weg liepen dat ze weten dat ze er niet thuishoren. Dat je niet naar rechts mag en dus rechtdoor moet, oke, die is nuttig. Nutteloze borden telling: 5.

Paal nummer 5: wederom drie borden. Einde 30 bord is zinvol, maar dermate versleten dat die net zo makkelijk onzichtbaar is. Maar vooruit, we zullen 'm niet tellen. Wat dat wegversmallingsbord daar doet is mij een raadsel. Speciaal voor de fietsers die niet wisten dat ze zich op een fietspad bevinden wordt dat nog even duidelijk gemaakt. Nutteloze borden telling: 7.

Zelfde paal van een andere kant.

Paal nummer 6. Je mag er niet in (dat wisten we al bij paal 4), maar als je het toch doet dan mag je maar 30. Oh ja, en je mag nog veel meer niet volgens dat rechthoekige bord maar wie dat kan (en gaat) lezen krijgt krijgt een bonuspunt. Nutteloze borden telling: 10.

Paal nummer 7. Hier mag je niet fietsen zegt dat bord want ja, hoe kun je immers weten dat er aan de andere kant nog een fietspad ligt... Nutteloze borden telling: 11.

En tenslotte paal nummer 8: Voor de blinde fietser de mededeling dat er een fietspadversmalling aan zit te komen. Eindstand nutteloze borden telling: 12.

De verkeersborden die nog van enig nut zijn op deze kruising, zijn die borden die te maken hebben met de eenrichtingssituatie van de zijweg. Maar die kunnen vervangen worden door een dikke, naar de hoofdweg wijzende pijl op het wegdek van die zijstraat. De rest kan weg. Niet alleen kosten deze borden geld, ze zijn ontsierend en dermate talrijk aanwezig dat niemand er meer op let. Wellicht kan het grote Rotterdam een op bezoek gaan bij de Friese Oosterwolde. Daar zijn alle verkeersborden weggehaald na herinrichting en jawel, toch is het er veiliger geworden.

Trouwens, die grote paal in het midden van de eerste foto's is bedoeld voor de nieuwe beveiligingscamera's, zodat iedereen nu ook kan zien dat je in een ka-uu-teebuurt woont.

·
....okay?!?!?
1,990 Posts
Het is in Nederland inderdaad vaak overdreven hoeveel borden er worden neergezet, volegns mij alle met het idee: nu kan niemand ons tenminste aanklagen als ze worden overreden of iets dergelijks want we hebben het toch zeker 3 keer laten zien.
Ik denk dat mensen toch best zelf een beetje mogen nadenken, en hoe vaak kijk je nou naar die borden, als ik bij mezelf na ga kijk ik veel eerder naar de situatie op de weg etc. dan naar wat er op de bordjes staat, dus soms doe ik wel dingen die niet mogen maar die volgens mij echt onzin zijn.

·
Registered
214 Posts
Ondanks al die borden ontgaat de locals op Zuid het concept fietspad totaal (zie ook de laatste foto). De near misses met enge figuren verhogen de spanning van het over Zuid fietsen voor mij wel (geweldig met een soundtrack van een spannende film op de ipod). Het is ook wel complex allemaal, als je net uit een gesloten inrichting komt, of de infrastructuur van de Caraiben/sloppen van Caracas gewend bent.

·
Administrator
30,149 Posts
Discussion Starter · #5 ·
ALs je er op gaat letten (waarbij het me opvalt dat ik dus blijkbaar nooit op die borden let) dan staan er overal belachelijk veel. Er staat langs de rijnhaven oz. zelfs een bord dat waarschuwt tegen overstekende goederentreinen, terwijl die er al twintig jaar niet meer rijden.

·
Registered
14,151 Posts
Op het terrein van de bushalte van metrostation Spijkenisse Centrum zijn nu bordje verschenen met de tekst: "Passagiers verboden in te stappen". Soms komt een passagier op het laatste moment aanrennen terwijl de bus net vertrokken is. Meestal stopt een busschauffeur dan weer omdat de klant anders een uur moet wachten. Dat mag dus niet meer........ :eek:hno: :eek:hno: :eek:hno: Intappen mag alleen nog maar op de perrons, dus dan moet de bus weer achteruitrijden.

Oftewel: Connexxion mag nog geeneens klantvriendelijk zijn.

·
Registered
14,151 Posts
^^
Bij metrostation Kralingse Zoom liggen zelfs fietspaddrempels....
Ik zie het nog gebeuren dat ook fietsen een kentkenbord krijgen en er flitspalen komen te staan.

·
pazfoto.nl
867 Posts
^ In Zuidelijk Afrika kom je vaker van zulke 'rare' borden tegen.
erg lache.

@JAn
Paal 3 vind ik niet echt nutteloos, zeker als het donker is zie je die dooie zebra's niet op de grond liggen als automobilist zijnde.

·
POTTEN
280 Posts
Er staan overal in Nederland veel te veel borden. Ze maken het straatbeeld er vaak niet mooier op en kosten ook nog eens bakken met geld. Maar volgens mij worden er in steeds meer gemeentes gekeken naar het verwijderen van overbodige borden. Dat mogen ze mij trouwens ook met lantaarnpalen doen.

·
Bas
14,555 Posts
Prachtige borden. Hier zijn een heleboel nutteloze ambtenaren mandagen mee bezig geweest om ze te verzinnen en ook nog van ons zuur uitgegeven belastinggeld. Ik ken de situatie ter plekke, Jan. Ben er wel eens rustig langsgereden, was inderdaad bijna stapvoets. Het viel mij ooit al op, dat in de Dorpsweg (Wielewaalstraat?) op Zuid, eindje verder, op een kruising ooit vier flitspalen stonden (!) Ja, daar waren ze toen ook heel erg doorgeschoten.

Gelukkig woon ik in een gebied met weinig verkeersborden, maar het zijn er nog teveel. In Duitsland hebben ze onlangs becijferd, dat een deel wel weg kon. Tegelijk de Bild er bovenop met een scala aan nutteloze borden. Doet het goed bij de lezers.

Mooiste voorbeeld is het Apeldoorns Kanaal, in 1972 afgesloten voor de scheepvaart. Veel later is er voor de A50 richting Zwolle ten noorden van Apeldoorn een lage brug in het Kanaal gelegd. Even verderop is nog steeds een ophaalbrug. Tot ver in de jaren negentig brandden daar de rode bruglichten. Terwijl er toch echt geen schip meer langs kwam, want aan weerszijden van deze brug liggen verderop overal dammen.....(!)
Het bordje `ophaalbrug` zal er nog wel staan, je weet immers nooit of ze `m nog eens ophalen.....:lol:

·
Hoogvlieger
1,793 Posts
Paal 3 "zebrapad" dit is wettelijk verplicht, het 1 (zebrapad) mag niet zonder de ander (het bord dat dit aangeeft)
Dat geldt ook voor het andere bord aan paal 3. Haaientanden mogen meestal (op een paar uitzonderingen na) niet geplaatst worden zonder het bord aan paal 3.

Toch staat er nog een hoop onzinnige bebording op dit kruispunt. Uit eigen ervaring kan ik melden dat dit soort situaties vaak voortkomt uit commissies van "Bezorgde Bewoners" of soortgelijke clubs die niks beters te doen hebben. Als je dan als gemeente een petitie krijgt met 438 handtekeningen voor een verkeersbord kun je OF een paar tientjes uitgeven om dan maar zo'n bord te plaatsen (al is het overbodig) OF alle bezwaren afwijzen (438 brieven) en vervolgens nog een eeuwigdurende discussie aangaan met de Verontruste Ouders. Om van het gez*** af te zijn laat je die overbodige borden dus maar plaatsen.

Edit: Zie deze website voor een mooi overzicht van alle verkeersborden en de bijbehorende voorschriften.

·
Registered
413 Posts
Volgens mij worden verkeersborden in Rotterdam soms nog verkeerd toegepast ook. Veel voorkomende situatie:

begin van de straat:

eind van de straat:

Als je de straat inrijdt, verwacht je dus geen tegenliggers. Motoren en andere tweewielers mogen de straat echter van beide kanten inrijden dus sta je soms alsnog voor verrassingen. Duidelijk zou zijn als er gewoon borden "verboden in te rijden" worden geplaatst:

Die enkele motorrijder moet dan ook maar omrijden.

·
* H I G H *
1,538 Posts
Heb ooit eens een vaag bord gezien waarop 4 keer een verschillende richting richting Antwerpen werd aangegeven. Kan 'm helaas niet vinden. Gelukkig hebben we de andere foto's nog:

·
kejje nagaan!
5,063 Posts
Vorig jaar zomer had een lolbroek met een spuitbus dit gedaan bij de Heinekenbrouwerij in Amsterdam...

Zo'n bord past wel goed bij het Zuidafrikaanse bord van Doveling...:D

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
@Roland: die situatie zie je in Amsterdam ook heel veel. Het wordt volgens mij inderdaad gedaan zodat motoren, fietsers, etc. er wel in kunnen rijden. Correcter zou volgens mij inderdaad dat laatste bord zijn, evt. met onderbord "uitgezonderd fietsers" o.i.d.

G

·
Gisteren op het nieuws werd bericht over een Zeeuws dorpje, waar de wethouder als proef voor 1 jaar alle verkeersborden heeft laten weghalen.

·
Urbanist
3,289 Posts
Misschien niet allemaal nutteloos, maar wel krom.

1 - 20 of 58 Posts