SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 471 Posts

·
Registered
10,898 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Alright.. så det har länge funnits planer för vad som ska hända med Nyhamnen-- ett område mitt i centrala Malmö, norr om Centralen. Området har många fina gamla hus samt ett antal kontorshöghus från förra århundradet (Slagthuset är det senaste), men är i övrigt ganska dött och har länge känts som en "baksida" av innerstaden. Dock är läget det bästa möjliga, inklämt mellan vattnet på ena sidan och Malmös stadskärna på andra sidan.

För några år sedan presenterades ett Planprogram från Malmö Stad för området som innehöll liknande bebyggelse som Västra Hamnen, dvs. i huvudsak moderna bostäder i 5-6-våningshus. Dock skrotades detta planprogram förra året pga. det akuta behovet för massiv förtätning av Malmö tätort. En tävling för ny masterplan utlystes och vinnande bidrag står Kanozi för:

Senaste uppdateringen (2012-03-27):

Uppdaterad översiktsbild. De ser ut att ha kapat ett par av höghusen närmast Centralen-- men ändå allt som allt 9 höghus om jag räknat rätt:

Det högsta huset närmast Centralen blir ett 17-våningshus:

Jerntorget (förstår fortfarande inte riktigt vem det är som ska bygga påbyggnaden på stationshuset):

Glasvasen, första etappen med beräknad byggstart i början på 2013:

Bangårdsterassen - en sk. "biodukt":

Mer godis. Påminner om Oslos "Barcode"-projekt med en länga halvhöga hus:

Denna tråden lär väl inte vara alltför aktiv till en början men allt som rör Nyhamnen hamnar här.

·
Martin K
1,742 Posts
Har någon här någon uppfattning om vilka tidsramar som är aktuella här?

Å ena sidan skrotade ju Malmö Stad de tidigare planerna och började om. Å andra sidan är ju citytunneln snart klar och området runt blivande Jerntorget samt Carlsgatan har ju redan påbörjats. Färjelägets kontrakt går ju dessutom (fortfarande) ut nu om något år, så man kan ju hoppas att de fortsätter "smygstarten".

·
Registered
10,898 Posts
Discussion Starter · #7 ·
^^
Jag kan tänka mig att den första fasen, dvs. den runda byggnaden vid Jerntorget samt de fyra höghusen närmast Centralen och bangården är tänkta att komma igång ganska snart.

·
Registered
1,022 Posts
Mm, inne på samma spår som Staff, byggnaderna som är "färgsatta" längs bangården är de som är aktuella, övriga gråa höga byggnader i bakgrunden lär bara vara en vision.

·
Martin K
1,742 Posts
Ja, det är alltid en bra give away på sådana bilder :) Men de delar som inte är färglagda än, hur ser tidsperspektivet ut där? När färjeläget är borta om ett par år, är det rivstart som gäller då eller vill man vänta in VH ytterligare lite till? Spelar Hyllies framsteg någon roll här? Norra Sorgenfri?

·
Zug->für 'ne bessere welt
7,759 Posts
Jag gillar det väldigt mycket! :cheers:

Malmö ser ut att vara Sveriges framtid :)
Klart att det är så! :) Malmö och Göteborg samt Jönköping om Ostlänken byggs. Helt enkelt södra Sverige. Där sker det saker. Det är inte bara prat.

·
Registered
10,898 Posts
Discussion Starter · #11 ·
juxta,

Om man planerar att bygga så många höghus som på bilden så är nog planen väldigt långsiktig, kan jag tänka mig. Men inte mig emot-- det bäddar för större variation i arkitektur än om man smäller upp allt på en gång.

Vill se LRT under marken i Nyhamnen!

·
Zug->für 'ne bessere welt
7,759 Posts
juxta,

Om man planerar att bygga så många höghus som på bilden så är nog planen väldigt långsiktig, kan jag tänka mig. Men inte mig emot-- det bäddar för större variation i arkitektur än om man smäller upp allt på en gång.

Vill se LRT under marken i Nyhamnen!
Det är inte helt omöjligt att det blir så. Ni får då er första pré-métro-sträcka med kanske någon station (?).

·
Registered
279 Posts
Kommunen ska sätta igång arbetet med planprogram för området intill Centralen:

Grönt ljus för bostadsområde norr om Centralen

CENTRALEN. 350 bostäder kan få plats mellan Malmös nya Jerntorg och Carlsgatan

Det är området direkt norr om Centralstationen som ska bebyggas när Citytunneln står klar med nedgång strax utanför. Stadsbyggnadsnämnden har beslutat att göra ett planprogram som start på planeringen. Målet är att det ska bli en tät, blandad och dynamisk stadsmiljö med både privata och offentliga byggnader. Ett av arkitektkontoren som studerat möjligheterna, Kanozi, har föreslagit ett 25-våningshus.

Jerntorget är Jernhusens namn på den plats som bildats på norra sidan av den gamla stationsbyggnaden.

·
Martin K
1,742 Posts
Det är inte helt omöjligt att det blir så. Ni får då er första pré-métro-sträcka med kanske någon station (?).
Hela området är ju konstgjord mark s a s, utbyggd allteftersom. Jag kan inget i ämnet, är det möjligt att bygga tunnlar för LRT / tunnelbana med de förutsättningarna?

EDIT

Nu blev jag lite osäker här. Citytunnelns första hundra meter el så går väl just genom utbygd mark?

·
Martin K
1,742 Posts
Kommunen ska sätta igång arbetet med planprogram för området intill Centralen:
Det är ju suveränt om man skulle börja bygga strax efter Citytunneln är klar, även om jag kanske är lite optimistisk i min tolkning här. Speciellt att man verkar ha minst ett av höghusen med i den första etappen.

Jag är nyfiken på den där udda, mindre byggnaden rakt framför glashallen, och om den ingår i nämnda planprogram eller om den är fristående. Vad ska det vara för något och när är byggstart? Har lite förhoppningar på den, tror den kan bli ett lite udda inslag och ett lagom brott mot alla raka linjer i omgivningen.

1 - 20 of 471 Posts