Skyscraper City Forum banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Checco24
1,388 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Avenida dos Aliados e arredores

Igreja dos Congregados

Largo dos Lóios

Praça D. João I

A antiga Brasileira

Edfício na Rua do Dr. A. E. Magalhães

Livraria Lello

Praça dos Leões

Chafariz no Jardim das Virtudes

Tribunal

Igreja e Torre dos Clérigos

Jardim da Cordoaria

Interior da Igreja

Casa Arte Nova na Rua de Cândido dos Reis, perto dos Clérigos

Sé e Pelourinho

Ribeira

old part

ayuntamiento:

pics from oporto second largest portuguese city, and the city of port wine:cheers:

burgo e torre semi marreca :D

4 do burgo :D

mais algumas onde se pode ver alguns edifícios importantes da avenida :D

bom sucesso a espreitar num dos "ramais" da avenida :D

chegando à rotunda, mais 3 do espaço envolvente à casa da música

2. Bom Sucesso

3. Avenida da Boavista

4. Rua Julio Dinís >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

5. Casa da Música

7. Antas

8. Lago

9. Bessa

para nao ficar tão pesado coloco aqui as restantes fotos

16. Foz >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

17. Metro do Porto

18. Aeroporto Francisco Sá Carneiro

19. Porto do Céu

Vou começar pela urbanização à beira mar, que estava bem calminha hoje. A última vez que fui lá foi no Verão e estava à pinha :D.

No inverno o mar enche-se de surfistas, aqui está um exemplar :D (no entanto a praia fica vazia como é lógico)

Bom urbanismo, bons prédios, vistas para o mar, perto da circunvalação e av.boavista.
É sem dúvida um belo lugar para se viver :D.

uma foto que não é de hoje :D Tirei-a no Verão >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> :)

Entrando um bocado na malha urbana, vou mostrar o centro, que é formado por ruas e avenidas todas em grelha,
e tem sempre bastante movimento na rua, faça chuva, faça sol :D

Um bocado mais para oeste, a CMunicipal (e a sua envolvente)

Esta rua não tem nada a ver com este sítio, mas só me lembrei de por agora. Fica muito próxima
da frente marítima
(ao lado esquerdo) e se se seguir em frente conduz-nos à zona das Docas, onde há a maior
concentração de marisqueiras da cidade. À hora das refeições as ruas que se seguem mais
à frente desta cheiram sempre a peixe grelhado! :D Mt típico. Mas pronto, não fui nessa direcção.

Voltando à zona da CMunicipal, quem segue para norte vai dar ao Porto de Leixões, e na avenida
que liga uma à outra tem alguns edifícos interessantes, antigos (toda essa avenida tem edificios antigos,
deve ser das zonas mais antigas da cidade). Mostro aqui dois, um palacete e a imponente Igreja de Matosinhos :D

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Ge denkt toch niet dat ik AL die foto's ga bekijken? Dit is trouwens serieuze spam, zo zouden we je stad al beu worden voor we er ooit geweest zijn. (en 't kan me niet schelen dat ge hier waarschijnlijk geen bal van verstaat)

·
Bike It!
22,249 Posts
Too many pictures in one thread.
But a very nice and beautiful city indeed!
It's on my to-visit-list.
I like the old town.
The modern parts are not so special, although I do like the 'Casa da Mùsica' and that 'torre semi marreca'
Nice (pre)metro.
Thanks for sharing.

·
Registered
3,222 Posts
Ge denkt toch niet dat ik AL die foto's ga bekijken? Dit is trouwens serieuze spam, zo zouden we je stad al beu worden voor we er ooit geweest zijn. (en 't kan me niet schelen dat ge hier waarschijnlijk geen bal van verstaat)
Slecht geslapen jong?:D

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Slecht geslapen jong?:D
Nee, maar ten eerste heeft mijn (allez t is nu even niet de mijne) pc al een paar minuten nodig eer deze thread geladen is.
En hij heeft deze thread ook in het Nederlandse en Duitse forum gezet, drie fora waar hij noch zijn fotoserie iets te maken mee heeft dus.
Gij gaat toch ook niet zomaar een serie van Brugge in het Russische, Libanese en Zuid-Afrikaanse forum zetten ;) Ge moogt is proberen daar een Belgisch stadje te tonen adhv 137 foto's hoor, maar k peis nie da ze daar content mee zullen zijn :)

Op het Nederlandse forum zet ik wel de series die ik hier ook plaats, maar daar kom ik doorgaans meer op dan hier in het Belgische deel (ondanks het hier de laatste tijd wel leuker wordt). En in het Duitse deel heb ik ook wat gezet, maar dat was dan ook een Duits stadje (Gronau).

·
Registered
3,222 Posts
^^ Voor Brugge zouden ze nog een uitzondering durven maken op dat Russisch forum:D ;)
Nee, maar ik snap je punt wel. Het duurt hier ook wel ff eer de thread geladen is, en het is vooral lastig dat ondertussen uw schuifbalkje constant verspringt, waardoor ge eens niet kunt lezen wat er van reacties op staat...

·
Moderator
12,888 Posts
Als je de reacties wil lezen, kan je tijdens het laden van de pagina ook gewoon op 'stop' duwen, bovenaan in je werkbalk. De tekstberichten zijn meestal in amper een paar seconden geladen, dus die heb je dan al.

- - - - - - - -

I've been to Porto in February. I really liked it, but it looked a lot less clean than on your pictures. And there were quite a lot of empty buildings, standing in ruin in the centre of town.
I really loved the airport, btw.

If you're curious:

Porto on my flickr

·
Checco24
1,388 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Als je de reacties wil lezen, kan je tijdens het laden van de pagina ook gewoon op 'stop' duwen, bovenaan in je werkbalk. De tekstberichten zijn meestal in amper een paar seconden geladen, dus die heb je dan al.

- - - - - - - -

I've been to Porto in February. I really liked it, but it looked a lot less clean than on your pictures. And there were quite a lot of empty buildings, standing in ruin in the centre of town.
I really loved the airport, btw.

If you're curious:

Porto on my flickr
yes there are many parts of the city that are realy old, now they have a project to rebuilt all these districts, it will end in 2011, they want to put people living in these empty buldings... but areas like ribeira, foz, boavista, aliados, sta catarina, matosinhos etc, are fine in my opnion... if you would you like to know more about this project see www.portovivosru.pt

·
Moderator
12,888 Posts
Speciaal om ƒƒ te pesten zet ik mijn kiekjes ook eens rechtstreeks in de thread, kwestie van de laadtijd nog wat meer de hoogte in te jagen :angel:

Laten we beginnen bij de luchthaven: het is langs deze luchthaven dat ik in februari Portugal binnen- en buitenkwam. De foto's heb ik genomen toen ik weer vertrok, maar kwestie van een soort verhaallijn te hebben is het misschien leuker om ze in het begin te plaatsen:

1.

Het was met Ryanair (vanuit "Paris - Beauvais" naar Porto Francisco Sá Carneiro of zoiets)

2.

De trappen tussen de gewone terminal en de terminal voor lagekostenmaatschappijen. Het verschil is dat ge bij de goedkope variant zelf op de tarmac naar uw toestel moogt lopen.

3.

Dit vond ik wel een leuk element in de luchthaven. Een muur met alle bestemmingen erop. Brussel stond er ook tussen - Brussels Airlines vliegt ook op Porto.

4.

Buiten die deur kom je op een stuk straat. Er liggen twee straten boven elkaar - eentje voor de aankomsten en eentje voor de vertrekkende vluchten. De pilaren die dat viaduct dragen waren best mooi en nogal Calatrava-achtig, maar ik heb er helaas geen foto van. Ook handig: de "metro" van Porto stopt ook vlak voor de deur van de luchthaven.

5.

Porto, dus :)

6.

Dit is het bovenste dek van de fameuze brug over de Douro. Vergis u niet, dit is niet de brug van Eiffel, die ligt namelijk een beetje verderop en was bedoeld voor treinen (met slechts één spoor). Deze sporen zijn van de "Metro do Porto", eigenlijk een sneltram die overal een eigen bedding heeft en in de binnenstad ondergronds rijdt. Achter het zichtpunt ligt een tunnelingang. In de verte een lange laan met een tramvak in het midden. Het netwerk wordt bediend door zwarte gelede lagevloertrams.

7.

Dit is een huizenrij die je ziet als je naast de brug kijkt. De binnenstad heeft veel van deze ietwat afgeleefde woningbouw. De rijkdom zit meer naar de rand, aan de rechte avenues, de Atlantische kust,... de binnenstad is eerder sjofel.

8.

Een ander zicht vanop dezelfde plek. De grote watermassa is de Douro, die een paar kilometer verderop in de Atlantische oceaan uitmondt. De kernstad van Porto ligt dus een beetje landinwaarts, hoewel de stad inmiddels rijkt tot aan de Atlantische kust zelf.

9.

Nog een paar kleurrijke gevels, nu op de Praça da Ribeira, een plein net naast de Douro.

10.

Langs de kades heb je veel zulke trapjes. Bij warm weer wordt er effectief gezwommen in de stroom. In de winter worden er op de kades gepofte kastanjes verkocht.

11.

Nog zo'n beeld van verval in de binnenstad. Dit is een oude cinema, of theater, ik weet het niet goed, die helemaal staat te verkommeren naast een groot plein waar een aantal winkelstraten op uitkomen. Best spijtig dat dit gebeurt - het is een fenomeen dat overal terugkeert.

Casa da Musica

Het is niet allemaal verval etc. in Porto, de stad is eigenlijk een groot contrast tussen oud en nieuw. Een van die nieuwe gezichten, naast de (supernette) sneltram en de blitze luchthaven heb je er ook de Casa da Musica, getekend door Rotterdammer Rem Koolhaas himself. Het gebouw ligt al een heel eind stappen van de binnenstad, en met die enorme hoogteverschillen in Porto betekent dat toch een fikse inspanning om er te geraken, zo te voet. De tram was ook een optie, maar het netwerk heeft maar twee lijnen, waarvan er één een halte heeft hier, maar de opstapplaatsen in de binnenstad zijn dun gezaaid en liggen allemaal op het hoger gelegen deel. Soit, de wandeling loonde wel de moeite:

De buitenkant kan ik jullie niet tonen, maar daar zijn er foto's in overvloed van te vinden.

12.

De inkom. Casa da Musica bestaat volledig uit beton, staal en glas.

13.

De ticketshop. Als er niet geconcerteerd wordt, kan je gewoon gratis binnen en het gebouw verkennen. We zijn er keihard in verdwaald. Na een tijdje was ik bang dat ik er niet meer uit zou geraken.
Wat ook wel plezant was: op het moment dat wij er waren, was er een maffe Portugese instrumentenbouwer demonstraties aan het geven van zijn instrumenten. Hij sprak wel geen woord niet-Portugees, maar er waren enthousiaste Portugese meiden die zomaar spontaan tolkten voor ons.

14.

Een donker hoekje...

15.

Best niet te veel drinken voor het bezoek...

16.

Trappen à volonté daarginds.

17.

Een ruimte naast de concertzaal. Een beetje later zijn we ook in de concertzaal zélf geraakt, maar het was puur op geluk. Oriëntatie in dit gebouw is schier onmogelijk. Opmerking: in dit gebouw is veel van dat 'golvend' glas gebruikt, dat we ook zullen terugzien bij het MAS in Antwerpen.

18.

Doorheen het gebouw zijn er een aantal ruimtes waar men kan zitten, uitkijken over de stad (voor zover het golvend glas het zicht niet vervormt), etc... Al die ruimtes zijn ongeveer even groot en zitten in alle hoeken van het gebouw. Ze zijn allemaal wel totaal anders ingericht, telkens met tegels. Hier een kleurrijk geometrisch patroon. Toen we weer buiten waren zag ik dat er helemaal vanboven ook een ruimte was met typisch Portugese Azulejos, waar ik - ondanks de urenlange zwerftocht - nooit ben geraakt.

Finale opmerking: Porto lijkt eigenlijk in een aantal opzichten wel wat op Antwerpen (geheel los te interpreteren van bovenstaande fotoreeks).

·
Bike It!
22,249 Posts
:applause:

Bedankt voor beeld, tekst en uitleg.
Het was het noodgedwongen alweer uploaden van Checco's stortvloed zeker waard.

1 - 11 of 11 Posts