SkyscraperCity banner

Een juweeltje!!!

1 - 20 of 45 Posts

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Naar mijn mening de mooiste kerk van het land!!

Achterkant

eigen foto's

Van mij krijgt ie een 9

Wat vinden jullie ervan?

·
heanig an
4,554 Posts
Ik vind kerken maar moeilijke gevallen. Ze zijn allemaal mooi, maar ook allemaal hetzelfde (niet te letterlijk opvatten). Als ik deze vergelijk met andere kerkdingen, heb ik wel eens mooiere gezien. Een beetje zand op de gevel stralen zou ook niet verkeerd zijn.

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Discussion Starter · #6 ·
^ Als je alle kerken hetzelfde vind dan zijn alle wolkenkrabbers ook hetzelfde
Deze kerk is juist best uniek in NL.

·
Registered
441 Posts
Voor Nederland zeker uniek. Daarbuiten is er wel meer Romaans te vinden, maar er zijn weinig voorbeelden die ik echt mooi vind. Meestal zijn de Romaanse kerken nogal klein, of nogal kaal afgewerkt. De enige die me te binnen schiet is die van Doornik, die is met zijn vijf torens ook wel meteen een stuk heftiger dan deze:

http://www.tournai.be/nl/officiel/index.php?page=24

Is deze kerk trouwens niet flink gerestaureerd door Cuypers. Ik dacht zelfs dat ze er voor die gelegenheid nog een torentje hadden bijgebouwd, want zo gingen die restauraties in de 19e eeuw.

Toch een 8. :)

Die muziektent is trouwens ook super, die dingen zijn ook zeldzaam.

·
heanig an
4,554 Posts
CborG said:
^ Als je alle kerken hetzelfde vind dan zijn alle wolkenkrabbers ook hetzelfde
Deze kerk is juist best uniek in NL.
Ze zijn voor mij net zo hetzelfde als alle Chinezen hetzelfde zijn. Ik heb er geen oog voor, en het interesseert me ook niet. Wolkenkrabbers zijn een heel ander verhaal. :)

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Heb respect voor de bejaarden onder de hoogbouw!;)

·
Registered
6,735 Posts
Ik vind hem wel zeer mooi .............heb hem daarom ook een 9.5 gegeven .....zo plaatje staat er niet bij ons in de stad .
Vind die van Breda ook beeldschoon .
En Winus schaam je :) ....dat je een kerk niet uit elkaar kunt houden !!!
Ik weet dat je het met een ;) bedoelde maar toch een kerk heeft wel iets .
En deze heeft dat zeker .

·
heanig an
4,554 Posts
Als ik me er voor zou schamen had ik deze uitspraken niet gedaan. ;)
Ik heb gewoon niet zoveel met kerken en het kerkelijke. Het is voor mij meer een decor-item, geen eye catcher. Enkele uitzonderingen daargelaten.

·
Registered
1,070 Posts
Winus said:
Ze zijn voor mij net zo hetzelfde als alle Chinezen hetzelfde zijn. Ik heb er geen oog voor, en het interesseert me ook niet. Wolkenkrabbers zijn een heel ander verhaal. :)
Je mening zal moeilijk te veranderen zijn denk ik. Maar als je het oude (de kerken) mooi vind, zul je het nieuwe (de wolkenkrabbers) nog meer gaan waarderen. En andersom natuurlijk ;) Denk daar maar eens over na. Het is prachtig om bijvoorbeeld een middeleeuwse kerktoren te zien, je in oude sferen te begeven, en tweehonderd meter verder weer een gigantische skyline van wolkenkrabbers te zien. Bij wijze van spreke dan. Zonder verleden geen toekomst ;)

Deze kerk in Roermond vind ik echt zeer mooi. Een 9,5 :)

·
Banned
6,813 Posts
Ja leuke kerk dit, het lijkt wel verlaten in een dorpje te liggen, zo rustig is het in de omgeving op de pics.

Een 8.5 van mij.

Hoe oud is dit kreng trouwens?

·
Henk
247 Posts
Is deze kerk trouwens niet flink gerestaureerd door Cuypers. Ik dacht zelfs dat ze er voor die gelegenheid nog een torentje hadden bijgebouwd, want zo gingen die restauraties in de 19e eeuw.

Deze kerk is inderdaad door Cuypers flink onderhanden genomen. Was Cuypers geen geboren Roermondenaar?
Maar het is en blijft een prachtige kerk.
Laten we het houden op een van de mooiste van Nederland.

Trouwens een goed voorbeel van een GAVE romaanse kerk staat in Oldenzaal.
De Plechelmus is een prachtige kerk, met o.a. de grootste klokkenkamer van Europa.:cheers: :cheers: :cheers: hier zijn ze in Boeskoolstad goed in.

1 - 20 of 45 Posts