Skyscraper City Forum banner
1 - 2 of 2 Posts

·
Registered
1,881 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gisteren de openingswedstrijd van het WK in Brazilie gekeken in het Olympiastadion Berlijn. Er stond tevens een rondleiding op het programma en daar had ik wel zin in. Hieronder twintig foto´s in telefoonkwaliteit, veel plezier bij het bekijken.

1. Aankomst per U Bahn.

2. Olympischer Platz.

3. Osttor.

4. Een stadion uit natuursteen in plaats van beton. Van dat materiaal hield men in de tijd dat dit stadion werd gebouwd. (1936)

5. Ingang

6. Een Torschußwand mag natuurlijk niet ontbreken.

7. De service en catering was ook vandaag weer erg goed in het Olympiastadion.

8. De schaal voor het olympisch vuur. Desgewenst wordt het vuur ook ontstoken tijdens een feestje. Kosten: 2x 10.000 euro. :crazy: Links en rechts de klok en de secondenmeter. Volgens de organisotoren 1936 direct verbonden met de tijdsmeting beneden, wat niet klopte.

9. Het Olympiastadion is voor ca. 240 mio gerenoveerd. De belangrijkste ingrepen waren een dak, de karakteristieke blauwe atletiekbaan die samen met het speelveld ca. 2,80 meter dieper is gelegd.

10. Nog even de ereloge. Op de enige stoel die precies in het midden staat zat Adolf. Nu is de middellijn van het speelveld anderhalve meter verschoven en ligt in het verlengde van de eerste stoelenrij rechts.

11. Ruimte voor grote persconferenties.

12. Een goed voorbeeld van dubbel ruimtegrebruik..

13. ..want eigenlijk dient de ruimte voor opwarmoefeningen van atleten bij slecht weer.

14. Ruimte voor de schrijvende pers.

15. Zicht vanaf het balkon met de vuurschaal. Het grote beeldscherm is ca. 140 sqm.

16. Maifeld met plaats voor ca. 300.000 mensen en Glockenturm.

17. Toch nog wat beton voor de liefhebber: een echte Le Corbusier flat als buurman.

18. De kleedkamers zijn veel spartaanser dan ik me had voorgesteld.

19. De kuip.

20. Tenslotte nog een spannende wedstrijd gezien. Jammer voor de Kroaten, volgens mij hadden ze meer verdiend.

·
Registered
34,807 Posts
Leuke serie sqm! :eek:kay: Van een prachtig stadion, dat moet gezegd worden.

Maar ondanks de dure renovatie + inpandige vernieuwbouw zie je ook nu al dat dit stadion (slechts 8 jaar na de WK in Duitsland) reeds weer (soms zeer stevig) verouderd is. Maar dat neemt van de charme en pracht niets weg. Ook al wordt Hertha BSC daardoor niet kampioen in de 1. Bundesliga. ;)

1 - 2 of 2 Posts