SkyscraperCity banner

Rotterdam en de Olympische spelen...

1 - 20 of 427 Posts

·
Registered
20,607 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
ROTTERDAM MIKT OP OLYMPISCHE SPELEN 2028
Rotterdam wil de Olympische Spelen van 2028 organiseren. Dat maakte het college van burgemeester en wethouders dinsdag bekend. 'Tal van plannen die nu in ontwikkeling zijn, kunnen de aanzet zijn om die hoofdprijs binnen te halen. Deze week beslist het kabinet of Nederland zich kandidaat mag stellen voor het evenement. Ook Amsterdam heeft interesse.

NOC*NSF is al enkele jaren bezig met de voorbereidingen van een mogelijke kandidaatstelling. In 2016 wil de sportkoepel pas definitief beslissen of Nederland zich kandidaat stelt voor het grootste sportevenement ter wereld.

http://www.sport1.nl/Overige-sporten/Nieuws/184188-rotterdam-mikt-op-olympische-spelen-2028.html
Hoe denken jullie hierover? Adam wil zich er nog niet over uitlaten. Ik denk wel dat als de spelen al naar NL komen, Rdam wel de geschikte plek zou zijn, vanwege het grote aantal sportfaciliteiten dat in Rotterdam aanwezig is en het hele sportgebied wat er (hopelijk met ijsbaan) rond de bestaande en nieuwe Kuip gebouwd gaan worden de komende jaren. In Amsterdam is dat veel minder en zijn er geen plannen klaar en is er minder ruimte voor zoiets dergelijks.

Overigens hoorde ik dat Rotterdam samenwerking met Amsterdam en steden als Eindhoven en Utrecht vanwege sportfaciliteiten niet uitsluit. En ze zeggen dat ze ook geschikt zijn omdat ze al veel evenementen organiseren en ervaring hebben met grote sportevenementen. Zoals de tour en de marathon. (mooi overigens dat de tour komt!)

Wat vinden jullie hiervan? Sowieso, Olympische Spelen naar Nederland. Goed voornemen of Geldverspilling?

Zelf ben ik wel voorstander voor de Olympische spelen een keer in NL en dan zeker in Rotterdam, vanwege de faciliteiten en die nog in ontwikkeling zijn en het zou een enorme boost zijn voor de stad en de opknapwerkzaamheden in een stroomversnelling brengen, aangezien dan alles op en top moet zijn. Overigens denk ik dat de kosten wellicht mee kunnen vallen aangezien een hoop faciliteiten er al gewoon zijn. Ik denk dat het buiten de nieuwe kuip/olympisch stadion niet echt nodig is om een hoop bij te bouwen wat toch al niet in de planning staat.

·
Registered
6,070 Posts
Ik vind het goed dat Rotterdam Olympische ambities heeft.

Hoe denken jullie hierover? Adam wil zich er nog niet over uitlaten. Ik denk wel dat als de spelen al naar NL komen, Rdam wel de geschikte plek zou zijn, vanwege het grote aantal sportfaciliteiten dat in Rotterdam aanwezig is en het hele sportgebied wat er (hopelijk met ijsbaan) rond de bestaande en nieuwe Kuip gebouwd gaan worden de komende jaren. In Amsterdam is dat veel minder en zijn er geen plannen klaar en is er minder ruimte voor zoiets dergelijks.
Uhm, alsof Amsterdam niet veel sportfaciliteiten heeft? Waar Rotterdam het ene heeft, heeft Amsterdam weer andere dingen. Velodrome, Sloterparkbad, uitgebreide Bosbaan, etc. Maar goed veel boeien doet het niet, omdat er zoveel moet komen, dan de locatie van bestaande sportfaciliteiten niet veel uitmaakt. Wel het toekomstig gebruik na een Olympische Spelen.

Vergevorderde plannen voor forse uitbreidingen voor sportfaciliteiten heeft Amsterdam weinig. Het loopt op Rotterdam achter op het organiseren van grote sportevenementen. Plannen daarentegen voor mogelijke Olympische Spelen in Amsterdam die zijn in Amsterdam wel relatief ver. Niet voor niets is er bijvoorbeeld een 'Regisseur Olympische ambitie' in Amsterdam. Bij het Welkom Thuis evenement in het Olympisch Stadion probeerde men duidelijk al het volk warm te maken voor de OS in 2028.

Zelf ben ik wel voorstander voor de Olympische spelen een keer in NL en dan zeker in Rotterdam, vanwege de faciliteiten en die nog in ontwikkeling zijn en het zou een enorme boost zijn voor de stad en de opknapwerkzaamheden in een stroomversnelling brengen, aangezien dan alles op en top moet zijn. Overigens denk ik dat de kosten wellicht mee kunnen vallen aangezien een hoop faciliteiten er al gewoon zijn. Ik denk dat het buiten de nieuwe kuip/olympisch stadion niet echt nodig is om een hoop bij te bouwen wat toch al niet in de planning staat.
Ik denk dat het voor elk gebied een enorme boost zal zijn, waar de OS ook gehouden worden. Qua faciliteiten onderschat daarentegen de OS gigantisch.

Het schetsboek geeft een overzicht van de benodigde sportaccommodaties. Uit de eisen van het IOC gaat het hierbij in grote lijnen om (van wikipedia):

Accomodaties
  • een olympisch stadion met atletiekbaan (minstens 60.000 toeschouwers)
  • een grote olympische hal (vanaf 20.000 toeschouwers)
  • vier tot vijf grote hallen die voor meerdere sporten geschikt zijn (10.000 tot 20.000 toeschouwers)
  • minstens zeven kleinere stadions voor hockey, beachvolleybal, honkbal en de voorronden van het voetbal (15.000 tot 20.000 toeschouwers).
  • een olympisch zwembad (15.000-20.000 toeschouwers)
  • een wielerbaan (10.000 toeschouwers)
  • schietbanen (7.000 toeschouwers)
  • een tenniscomplex (10.000 toeschouwers)
  • faciliteiten voor wildwatervaren (5.000 toeschouwers)
  • faciliteiten voor roeien en kanoën (20.000 toeschouwers)
  • faciliteiten voor zeilen (10.000 toeschouwers)
  • faciliteiten voor de veel (groene) ruimte eisende buitensporten zoals cross country, zeilen en roeien (10.000 tot 30.000 toeschouwers).
In Nederland bestaan maar weinig sportaccommodaties die zonder aanpassingen aan dit soort eisen voldoen.

En dan hebben we het nog niet eens over aanvullende faciliteiten zoals hotels waarbij Amsterdam al veel te weinig van heeft voor een OS, laat staan Rotterdam.

·
Fight for progress!!!
1,399 Posts
Ik denk dat Rotterdam echt heel erg veel zal moeten bouwen ( hotels!)

En Amsterdam ook. Dus lijkt me het beter als de Randstad het organiseerd. Of we moeten als Nederland 1 stad aanwijzen en daar flink gaan bouwen.

·
Registered
20,607 Posts
Discussion Starter · #7 ·
ja, tuurlijk, zwolle in combinatie met het sprankelende Emmeloord en kampen! :banana:

Ik denk ook wel dat Als het komt een randstadsamenwerking het meest handig is, maar Rotterdam als leidende stad, zoals ze voorstellen lijkt me gezien de ontwikkelingen de komende jaren toch wel het meest logisch.

En wellicht dat wolkenkrabbers met hotels erin zo sneller van de grond komen en een vernieuwd hilton!

·
NL
3,393 Posts
combinatie Amsterdam/Rotterdam

of

Olympische Spelen: The Netherlands

geloof niet echt dat 1 stad het helemaal aan kan...

dus denk meer in samenwerking met..

·
Registered
34,656 Posts
Heel erg leuk en goed dat Rotterdam zich kandidaat stelt. Maar ik blijf denken dat onder de vlag van Amsterdam, met als nevenargument "100 jaar na 1928", we als Nederland het meeste kans maken op het organiseren van de OS-2028. Waarbij Rotterdam wel een grote rol zou kunnen spelen, maar Amsterdam lijkt mij het logische centrum voor een eventuele nieuwe Olympische Spelen in Nederland. ;)

·
Registered
3,157 Posts
@Wuppeltje. Wat ik in Amsterdam mis, is liefde voor de sport. In Rotterdam wil men zowiezo al top accomodaties voor zowat elke sport hebben. Dus daar is men al mee bezig, dat proces is al lang bezig. Door dit beleid staan zowat alle accomodaties er al voor een OS als er beslist moet worden, welke Nederlandse stad kandidaat mag zijn. In Rotterdam zijn er dan maar relatief weinig aanpassingen nodig.

Denk ook aan OV, Hotels, etcetera. Rotterdam heeft de ruimte en de infrastructuur. Goed bereikbaar uit alle hoeken en een OV-netwerk dat door de gele Zuidvleugel gaat, het dichtsbevolkte en meestebevolkte gebied van Nederland.
Rotterdam werkt ook efficienter dan Amsterdam. Metrolijnen worden er kundiger aangelegd. Alles is efficienter, moderner en ruimer opgezet.
Kwa organisatie is Rotterdam vele malen prettiger om mee te werken als Amsterdam.

Zien sommige mensen niet hoe heel de Zuidvleugel dankzij de Rotterdamse metro 1 stad wordt.
Zien sommige mensen niet hoe goed bereikbaar Rotterdam-Zuidvleugel dadelijk is? 2 luchthavens, HSL-station, metro, trams, brede wegen, waterwegen met boten.
De naar een 24-uurs economie werkende stad.
De manier hoe steeds meer grote sportevenementen aan de stad worden verbonden.
De hele bouw van de sportinfrastructuur die allang aan de gang is.
De flinke ruimte die er nog is binnen de gemeentegrenzen voor flink meer hotels en sportaccomodaties en alles eigenlijk.
Het hele stadionpark project en de Waalhaven zijn uitstekend geschikt.
enz.

Rotterdam(Zuidvleugel) is dadelijk volledig geschikt om een OS te houden in 2028, zelfs in 2024 al.

Amsterdam kan ook, Wuppeltje, maar dan moeten ze niet de arrogante houding aannemen om het alleen daarvoor te doen, maar gewoon serieus echt de sport willen verbeteren.
Dit doet me sterk denken aan toen Amsterdam dacht dat de finale vanzelf in Amsterdam zou komen, zonder er ook maar even moeite voor te doen.
De prioriteiten liggen gewoon anders en sport is in Amsterdam maar een heel onbelangrijke bijzaak in de ogen van de bestuurders.

·
The only way is up
86,627 Posts
..
Ik denk dat het voor elk gebied een enorme boost zal zijn, waar de OS ook gehouden worden. Qua faciliteiten onderschat daarentegen de OS gigantisch.

Het schetsboek geeft een overzicht van de benodigde sportaccommodaties. Uit de eisen van het IOC gaat het hierbij in grote lijnen om (van wikipedia):

Accomodaties
  • een olympisch stadion met atletiekbaan (minstens 60.000 toeschouwers)
  • een grote olympische hal (vanaf 20.000 toeschouwers)
  • vier tot vijf grote hallen die voor meerdere sporten geschikt zijn (10.000 tot 20.000 toeschouwers)
  • minstens zeven kleinere stadions voor hockey, beachvolleybal, honkbal en de voorronden van het voetbal (15.000 tot 20.000 toeschouwers).
  • een olympisch zwembad (15.000-20.000 toeschouwers)
  • een wielerbaan (10.000 toeschouwers)
  • schietbanen (7.000 toeschouwers)
  • een tenniscomplex (10.000 toeschouwers)
  • faciliteiten voor wildwatervaren (5.000 toeschouwers)
  • faciliteiten voor roeien en kanoën (20.000 toeschouwers)
  • faciliteiten voor zeilen (10.000 toeschouwers)
  • faciliteiten voor de veel (groene) ruimte eisende buitensporten zoals cross country, zeilen en roeien (10.000 tot 30.000 toeschouwers).
In Nederland bestaan maar weinig sportaccommodaties die zonder aanpassingen aan dit soort eisen voldoen.

En dan hebben we het nog niet eens over aanvullende faciliteiten zoals hotels waarbij Amsterdam al veel te weinig van heeft voor een OS, laat staan Rotterdam.
Om de OS binnen te halen zal je veel nieuwbouw moeten doen en met spannende ontwerpen moeten komen.

Amsterdam is wel een bekende naam om de OS aan op te hangen en dan zou je het in de hele Randstad kunnen doen.

Geklets als dat NL het niet zou kunnen wil ik niet horen. ;)

·
Registered
6,039 Posts
Ze mogen het van mij maar een serieuze kans heeft Rotterdam niet. Dat Rotterdam de beste sportfaciliteiten zou hebben is in deze niet relevant.. Voor de duidelijkheid het lijstje van de zomerspelen:

1912 - Stockholm, Sweden
1920 - Antwerp, Belgium*
1924 - Paris, France
1928 - Amsterdam, Netherlands
1932 - Los Angeles, United States
1936 - Berlin, Germany
1948 - London, United Kingdom*
1952 - Helsinki, Finland
1956 - Melbourne, Australia
1960 - Rome, Italy
1964 - Tokyo, Japan
1968 - Mexico City, Mexico
1972 - Munich, West Germany (now Germany)
1976 - Montreal, Canada
1980 - Moscow, U.S.S.R. (now Russia)
1984 - Los Angeles, United States
1988 - Seoul, South Korea
1992 - Barcelona, Spain
1996 - Atlanta, United States
2000 - Sydney, Australia
2004 - Athens, Greece
2008 - Beijing, China

Een paar steden horen niet thuis in dat rijtje namelijk Antwerpen, Munchen en Atlanta. Antwerpen kreeg em omdat ze die bevolking toen der tijd zo zielig vonden, Munchen zal wel omdat er in Berlijn nog een muurtje stond en waarom Atlanta hem gekregen heeft geen idee.

·
robkaper.nl
5,971 Posts

Dat klopt, maar we hebben ook:

- nog negentien jaar de tijd,
- gebiedsontwikkelingen zoals Stadionpark welke prima passen bij de ambitie,
- diverse randgebieden met ruimte potentie zoals Ahoy (ABN AMRO tennis), de sportcluster links van de spoordriehoek, het CHIO complex, de roeibaan bij Nesselande, Hoek van Holland voor surfen
- de binnenstedelijke ruimte voor grote menigtes,
- veel ervaring met grote evenementen in de stad

Natuurlijk is dit groter dan de Euro 2000 finale, de marathon en Tourstart 2010, maar je moet ook durven een stap verder te zetten en dan blijven er niet veel evenementen over hoor. Het WK (die past met z'n 2018 dan ook mooi in de ladder naar boven) en misschien een F1 race. Dat laatste is één van de weinige sportevenementen die Rotterdam niet heeft kunnen binnen halen, dus ik vind het positief om ambitieus te blijven.

Voor de angst raadgever wordt moet je eerst even Rotterdam anno 2028 voorstellen met een hernieuwd Laurenskwartier met Markthal, vernieuwde Lijnbaan met Koopkubus, nieuw HSL-station en Central District, afgeronde Kop van Zuid, Stadionparkstad en Nieuwe Kuip, Kop van Feijenoord renovatie en tram Willemsbrug, Nieuw Crooswijk, derde metrolijn of zelfs een ring, ZoRo-lijn, ontwikkelingen in de Stadhavens, Tweede Maasvlakte en A4.

En dat zijn slechts de massieve ontwikkelingen die we nu al kennen, wie weet wat er tegen die tijd nog is bijgekomen, al dan niet vanwege het binnenhalen van de Spelen. De vraag is niet of Rotterdam de Spelen van 2009 kan organiseren, maar of het de Spelen van 2028 kan organiseren. Ik ben blij te zien dat de ambitie er is om die vraag met ja te beantwoorden. Doe er ook nog maar de EK finale van 2024 bij eigenlijk, dat is ook weer een mooie aanloop.

·
Moderator
15,249 Posts
Ze mogen het van mij maar een serieuze kans heeft Rotterdam niet. Dat Rotterdam de beste sportfaciliteiten zou hebben is in deze niet relevant.. Voor de duidelijkheid het lijstje van de zomerspelen:

1912 - Stockholm, Sweden
1920 - Antwerp, Belgium*
1924 - Paris, France
1928 - Amsterdam, Netherlands
1932 - Los Angeles, United States
1936 - Berlin, Germany
1948 - London, United Kingdom*
1952 - Helsinki, Finland
1956 - Melbourne, Australia
1960 - Rome, Italy
1964 - Tokyo, Japan
1968 - Mexico City, Mexico
1972 - Munich, West Germany (now Germany)
1976 - Montreal, Canada
1980 - Moscow, U.S.S.R. (now Russia)
1984 - Los Angeles, United States
1988 - Seoul, South Korea
1992 - Barcelona, Spain
1996 - Atlanta, United States
2000 - Sydney, Australia
2004 - Athens, Greece
2008 - Beijing, China

Een paar steden horen niet thuis in dat rijtje namelijk Antwerpen, Munchen en Atlanta. Antwerpen kreeg em omdat ze die bevolking toen der tijd zo zielig vonden, Munchen zal wel omdat er in Berlijn nog een muurtje stond en waarom Atlanta hem gekregen heeft geen idee.
Barcelona kreeg het vanwege de IOC voorzitter, Atalanta vanwege Coca Cola.
Dit is verder een lijstje waar Rotterdam 2028 prima in zou kunnen passen.

Een belangrijk voordeel van Rotterdam als olympic city voor de "Holland Games" is dat de stad internationaal geen controverses oproept. Iets wat met Den Haag (tribunalen) en Amsterdam (sex, drugs) wel een rol kan spelen.

Maar los van die kwestie, waarmee niet iedereen het mee eens zal zijn, is het gewoon erg goed dat Rotterdam de ambitie toont om zo'n groot evenement binnen te halen.

Lijstje:
2000 Finale EK
2006 Volvo Ocean Race
2010 WK Turnen en Tour de France
2018 Finale WK
2028 Olympische Spelen

Voeg daar nog een Championsleague en Euroleague finale aan toe, nog een keer de Volvo Ocean Race, misschien een F1 stadsrace of de start van Paris-Dakar en de stad heeft een prachtige trap naar het mega-evenement.

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Atlanta schijnt geweest te zijn omdat Coca-Cola (hoofdsponsor) daar zit.

Het is ook duidelijk dat Rotterdam zich niet kan meten met steden als Londen en Bejing, maar dat is ook helemaal niet het criterium. Maar aansluiting bij steden als Athene, Barcelona, Sydney en ja, ook Amsterdam, dat lijkt me een gezonde ambitie voor 2028.

Over de uitloop naar de rest van het land zou ik me weinig zorgen maken. Met de HSL, Randstadrail, Stedenbaan en dergelijken verspreiden mensen zich vanzelf wel. Dat gemak van de Randstad is simpel uit te baten.

Laat wie het wil zich nu maar melden en een proefbid uitwerken. Maar dan wel snel een binnenlandse keuze maken als er meerdere kandidaten zijn. Wat dat betreft is het interessant om te volgen wat het kabinet precies zegt en of Amsterdam doorzet.

·
Registered
6,070 Posts
@Rotterdam A. Bijna alle top accomodaties voor zowat elke sport die aan de OS voldoet? Heb je het lijstje wel eens bekeken? Geef maar eens aan wat waar op dit over pakweg 10 jaar zal zijn in Rotterdam. Dat zal nog maar verdomt weinig zijn. Hetzelfde geldt voor Amsterdam. Ik zie geen problemen wat betreft bouw daarvan.

Qua sportmentaliteit doet gemeente Rotterdam het beter, maar juist op dit vlak zie ik progressie in Amsterdam en verwacht ik nog het nodige. Je ziet langzamerhand een mentaliteitsverandering. Denk aan Giro start, kandidaatstelling van oa EK atletiek 2014, WK roeien 2014.

Amsterdam heeft Almere als troefkaart. Daar is voldoende ruimte, heeft men veel ambitie en zal naar alle waarschijnlijkheid veel willen doen bij een mogelijke OS.

Als het gaat om het aantal hotelbedden in Rotterdam is 5.933 (cijfers COS 2002) wel heel erg karig. Nu hoeft lang niet alles in Rotterdam en de regio te gebeuren, maar het is wel een flink obstakel dat een stuk minder groot is bij Amsterdam als je als hart wil fungeren van een OS.

Uiteindelijk maakt het in Nederland niet zoveel uit waar een mogelijke OS wordt gehouden als het qua infrastructuur maar goed bereikbaar is in Nederland. Enige is dat er verdomt goed rekening moet worden gehouden met hergebruik. Alles kan je bouwen (en dat zal ook moeten gebeuren voor een serieus bid), maar het heeft een goede bestemming na de OS nodig, anders is het gewoon kapitaalvernietiging.

Amsterdam zal gewoon doorzetten met de OS, ze hebben immers al de nodige miljoenen ('Regisseur Olympische ambitie' heeft een budget van 5 miljoen) uitgegeven voor een mogelijke OS 2028.

Mij lijkt het meest interessant om gewoon zowel Rotterdam als Amsterdam een bidvoorstel te laten doen. De beste mag het eerst proberen, de 2de mag voor 2032 gaan met de lering die uit de 2028 bid is gekomen.

·
Registered
10,822 Posts
@Wuppeltje. Wat ik in Amsterdam mis, is liefde voor de sport.
hoe bedoel je. je struikelt in amsterdam over de NOC/NSF-polo volkswagentjes. Amsterdam Hockeyd op dames en heren niveau in de wereldtop. de jaap eden baan in onder schaatsers de meest geliefde, de 6-daagse leeft. Nereus en Okeaonos roeien bij de wereltop, op de bosbaan worden belangrijke internationale wedstrijden gehouden, de Amsterdam Atronauts zijn baskettbal kampioen, amsterdamse amateurvoetbalclubs floreren. hetzefde geldt voor de athletiek.

het wordt hier inderdaad minder door de politiek gesponsord, maar dat is ook gewoon niet nodig.

·
Registered
34,656 Posts
Voeg daar nog een Championsleague en Euroleague finale aan toe,....
Hiervoor moet de Nieuwe Kuip wel af zijn. De huidige is te klein en bij lange na niet meer voldoende geoutilleerd om dergelijke finales te houden. Na 2000 zijn de eisen die aan stadions gesteld worden naar extreem veel hoger niveau gegaan. Met pijn en moeite zou volgens mij de ArenA nog net de finale van het Euroleague toernooi kunnen organiseren, maar ook die moet naar de huidige maatstaven alweer verbouwd worden. Daarvoor zijn er in Amsterdam-ZO ook plannen.

Maar goed, die Kuip gaat er in elk geval komen. Het stadion voor de OS wordt denk ik in Amsterdam gebouwd, en daar heb ik geen problemen mee. ;)

·
Registered
3,157 Posts
@bhtj. Het is niet nodig? Het is wel nodig. Elke sportvereniging hoort een goede top accomodatie te hebben als je in elke sport top wilt zijn en vooral blijven.

@Wuppeltje.
Ahoy, multisporthal waar de Korfbalfinale, ABN AMRO Tennis toernooi en nog veel andere sporten, meestal finales plaatsvinden. Goed modern Honkbalstadion. Het redelijk nieuwe Hockeystadion wordt uitgebreid. De sporthal naast de Kuip en de nieuwe net in aanbouwzijnde ernaast. Dat paardengedoestadion. Er komt een sportijsbaan naast de Kuip. Nieuwe Kuip(Die éénmalig kan worden omgebouwd voor OS doeleinden) en allerlei sporthallen en accomodaties staan er in de planning. Dus voor Volleybal, Basketbal, Handbal, enz. Er staat ook een groot sportzwembad in de planning, maar of in het stadionpark komt, is niet duidelijk

Dit in combinatie met de grote sportevenementen die hier worden gehouden, zoals de Rotterdam Marathon, Wielersport zoals de NK-wielrennen die hier een aantal keer is gehouden.
Mijn punt is. Het bouwen van nieuwe sportaccomodaties voor elke sport staat zowiezo in de planning.

Door dit allemaal zijn er tegen die tijd dan niet zoveel aanpassingen nodig om een OS te kunnen organiseren.
Vergeet ook de Waalhaven niet en het gebied ernaast. Er zal enorm veel ruimte binnen de gemeente grenzen zelf komen.

Is de Kralingseplas groot genoeg en geschikt voor een roeievenement?

Hier de link, voor het stadionparkgebied.
http://www.rotterdam.nl/smartsite2213138.dws
Click vooral het hele grote PDF-bestand aan van 26MB.
Gebiedsvisie Stadionpark, de Rotterdamse inzet.

Click ook op deze meest schitterende panorama van de Zuidvleugel ooit.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=896546

Kijk naar deze bijna al afzijnde metro netwerk en in 2024 of 2028 loopt het door de gehele Zuidvlleugel waarschijnlijk.

Direkt en indirekt bewijs, dat Rotterdam echt wel een OS aankan.

·
Registered
5,750 Posts
^^
Ik denk dat je de trampluslijnen naar Barendrecht en Ridderkerk er ook wel in mee mag nemen. Daarnaast waren er toch ook 'luchtballonnetje' om de metro door te trekken richting Gouda? Vandaar kan je dan met lightrail naar Leiden. :)

En de nieuwe metrolijn die ze gaan bouwen staat er ook nog niet vermeld op het plaatje, terwijl dit plan behoorlijk concreet is.

1 - 20 of 427 Posts