Skyscraper City Forum banner
1 - 19 of 19 Posts

·
...
173 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Architecten Rem Koolhaas en Fernando Donis gaan alsnog een poging wagen hun ontwerp Dubai Renaissance gerealiseerd te krijgen. Vorig jaar legde het 300 meter hoge gebouw het af tegen de Dancing Towers (Zaha Hadid) om een prominente plek in Business Bay. Nu heeft Office for Metropolitan Architecture de Ras al Khor Wildlife Sanctuary (eveneens Dubai) op het oog.

artikel : http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=9648&iNTypeID=55

·
-
3,632 Posts
Geplukt van het artikel in de openingspost: Volgens hem [Koolhaas] staat Dubai voor de keuze om andere steden te volgen in de ‘gekke en zinloze race’ of de eerste geloofwaardige stad op architectonisch gebied in de twintigste eeuw te worden.

Behalve dat we in de eenentwintigste eeuw leven, snijdt zijn gelul geen hout:

34,936 Posts
Lijkt me geweldig, vooral op die plek. Als dit er komt wordt het zo mogelijk nog indrukwekkender dan Burj Dubai, wat een massa, 200 bij 300m ofzo.

·
The only way is up
87,243 Posts
Ik vind het maar een groot gedrocht. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat ding daar gaan bouwen.
Dat is pas planschade voor de bewoners eromheen Alleen 's nachts ziet het er beter uit door die lichten.
Potentieel is dat een 10 keer zo groot scherm als op de KPN toren.

·
Administrator
30,145 Posts
Het verhaal van Koolhaas begint onderhand te lijken op dat van de kleermaker van de keizer.

·
Bas
14,552 Posts
Goh, waar heb ik dat gebouw eerder gezien? Aan de East River in New York City? Aan het Weena te Rotterdam? Maar toch, je moet maar durven, om zoiets neer te zetten tussen al die slanke, hogere torens. Op zich wel afwisselend en gewaagd, ik vind zoiets prima. Al begin ik me wel af te vragen, of Dubai wel huurders kan vinden voor al die kantorruimte die ze opeens `uit de mouw schudden`.

·
Registered
9,385 Posts
Ik zou niet eens het lef hebben om zo'n blok in te zenden.

De winnaar heeft ten minste moeite gedaan,ziet er goed uit,ty Dubai addiction.

·
Registered Abuser
6,302 Posts
Nee, Zaha Hadid heeft een eigen bureau (en komt door de boot genomen met veel betere ontwerpen als Hoolkaas).

·
Fagus Sylvatica
6,062 Posts
^^ Mwah...Ik weet niet of beter het goede woord is. Meer spectaculai, dat zeker wel. Maar misschienzijn de gebouwen van Koolhaajuist weer stukken pretiger om inn te verblijven.. T is niet alleen de gevel die telt natuurlijk!

·
Registered
7,022 Posts
De naam van een Architect doet me niet meteen zoveel, ook niet als de naam OMA ( Koolhaas ) genoemd word.
Het gebouw zelf doet er veel meer toe, en vooral als het vernieuwend is.
Massa of geen massa maakt me eigenlijk ook niet uit, maar dit is nu niet echt mijn ding.
Het zou absoluut interessant staan, maar zo'n massa neemt veel te veel zicht weg, en juist dat zicht waardoor ik zo enorm.
En hierbij bedoel ik geen ruimtelijk zicht, in de zin van hoogbouw ontneemt me de horizon.
Maar juist de ruimtelijke diepte die normaal gesproken vierkante/ronde/slankere gebouwen creeeren.
Dit ontneemt het hele zicht aan de andere kant van het gebouw, en dat is wel heel erg zonder.

·
Moderator
47,485 Posts
Het ontwerp is wel een anti-statement. Aan de ene kant helaas of aan de andere kant gelukkig win je daar geen opdrachten mee. 'Helaas' omdat het wel heerlijk tegen de huidige stroom ingaat van steeds meer twisting, asymmetrische of 'hoe gekker hoe beter' torens. Niet dat er iets mis is met dit soort torens, maar meer is niet altijd beter. 'Gelukkig' omdat het natuurlijk een gedrocht is van hier tot Tokyo!

Koolhaas ziet de architectuur nog echt als 'contemporary art', waarbij ook het statement achter het kunstwerk meetelt en daarin is Koolhaas nog lekker dwars!

G

·
Nu de Zwarte Madonna wordt afgebroken en Carel Weeber zich formeel "ex-architect" noemt, lijkt de vacature van slechtste architect van Nederland vacant te zijn. Getuige het veelvoud van eenvormige, fantasieloze, lompe, skylinevervuilende en amper van elkaar te onderscheiden ontwerpen solliciteert RK serieus naar deze titel.

1 - 19 of 19 Posts