SkyscraperCity banner
1 - 7 of 7 Posts

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Discussion Starter · #1 ·
DELFZIJL - De ontwerpen van het nieuwe stadshart van Delfzijl zijn uitgelekt. De Ontwikkelingsmaatschappij Delfzijl (OMD) had de plannen woensdagavond willen presenteren in cultureel centrum De Molenberg, maar de gemeente heeft de schetsen dinsdag al op haar website gezet.

De architectenbureaus Next Architects in Amsterdam, Landlab in Arnhem en Karres en Brands in Hilversum hebben alledrie een ontwerp gemaakt voor het nieuwe centrum van de havenstad. De inwoners van Delfzijl mogen bepalen welk ontwerp zij het mooist vinden. Half juni wordt de knoop doorgehakt.

Het eerste deel van het nieuwe stadshart moet in 2009, voor Delfsail, klaar zijn.
Bron: RTVnoord

Centrumplannen Delfzijl

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Niemand die een beetje meeleeft met wat er in Delfzijl gaat gebeuren? :D

·
Registered
3,851 Posts
Ik heb ze alle 3 bekeken, maar wel erg onhandig op die website om het zo per pagina te doen. Kan me niet echt plaatsen in hoe het gaat worden, en hoe het al was...

·
The only way is up
86,646 Posts
Heb eigenlijk geen idee hoe de binnenstad er nu uit ziet. Als ik de plannen zo zie vooral oud (als ze daarop aansluiten).
Ik heb geen voorkeur. Ontwerp 3 is voor mij erg vaag al lijkt er wel veel openbare ruimte te komen.

·
Bas
14,397 Posts
Ontwerp 3 lijkt mij het beste, want dan wordt de binnenstad verlengd richting Eemshotel en mogelijke flaneerboulevard. Wat Harlingen heeft (levendigheid!), mist Delfzijl. Namelijk dat je bijvoorbeeld eerst de stad bekijkt, of dat je er wat winkelt, en vervolgens nog even een kijkje neemt richting zee.

Ik vind Delfzijl niet echt een plaats om enthousiast van te worden. Met die loodsen van Wagenborg en het dempen van de oorspronkelijke haveningang, en ook nog met het afdammen van het Damsterdiep, is alle maritieme leven weggetrokken uit de binnenstad. Maar goed, met plan drie richting zee lijkt het alsnog een beetje in de goede richting te gaan met Delfzijl. Ik hoop het.

·
Derp?
2,192 Posts
Heb eigenlijk geen idee hoe de binnenstad er nu uit ziet.
Laten we het zo stellen: zelfs al laat je er een vrachtwagen vol explosieven tot ontploffing komen, gaat de binnenstad er nog op vooruit.

Welke ik de beste/mooiste vind weet ik niet (zou eerst wat meer gedetailleerde plannen willen zien), maar grachten geven een binnenstad altijd een flinke boost. Het is in ieder geval goed te weten dat die steenpuist genaamd Delfzijl eens een goede make-over krijgt - dat heeft de stad ook wel verdiend.

·
Hoogbouw terrorist
2,880 Posts
^^ Dat ben ik met je eens. Delfzijl is toch best een stad die veel voor de Nederlandse economie betekend met zijn petrochemische industrie (denk ook aan de toekomstige investering van +/- 1,5 miljard).

De stad heeft op dit moment een groot imago probleem (deels terecht!). Daar kan deze upgrade van het centrum hopelijk een positieve bijdrage aan leveren.

Mijn voorkeur gaat uit naar het ontwerp van Karres en Brands. Vooral het terugbrengen van de singel, het aanplanten van veel groen en het zoeken van nieuwe parkeermogelijkheden (parkeergarage?) en het beschikbare asfalt herplanten met groen zijn grote pluspunten.

1 - 7 of 7 Posts