Skyscraper City Forum banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Registered
1,555 Posts
Discussion Starter · #1 ·
bron: AD.nl

Kunstwerk verrijst op oorsprong stad
Door YVONNE KEUNEN
ROTTERDAM - Eerst stonden er enkel krijtstrepen vanaf Station Blaak tot aan de bibliotheek.
Daarna werden de meterslange lijnen overgetrokken met zwarte verfrollers. Voorbijgangers zullen zich misschien afvragen wat tussen de oranje pionnen en de roodwitte linten op de Rotterdamse Binnenrotte gebeurt. En dat is ook precies de bedoeling: dat vanaf straatniveau niet is te zien wat op het grijze plaveisel ontstaat.

Studenten van de Willem de Kooning Academie zijn sinds woensdag druk bezig met het aanbrengen van Oorsprong Rotterdam, een graffiti-kunstwerk van maar liefst 3500 vierkante meter. Bedenkers zijn de Rotterdamse multimedia-kunstenaar Luuk Bode en producent Mothership, dat op 14 mei naam maakte met de verlichting van de brandgrens.

De driedimensionale straattekening beeldt de ontstaansgeschiedenis van de Maasstad uit. Ofwel, een draaikolk waarin hoogbouw, haven, vlammen en water rondwervelen naar de oorspong van Rotterdam: de dam in de Rotte, tegenwoordig Binnenrotte geheten.

De graffiti lijkt nu nog wat donker, maar het zal uiteindelijk een kleurrijk geheel worden. Om dat voor elkaar te krijgen wordt passanten vanaf maandag verzocht de met zwart aangebrachte vakken in te kleuren, zodat het een werk wordt van Rotterdammers zelf.

In het kader van Oorsprong Rotterdam verrijst op de Binnenrotte ook een flinke uitkijktoren van steigermateriaal. Wie wil zien wat het werk voorstelt, kan daarin klauteren. Rondom de trap wordt informatie gegeven over de geschiedenis van Rotterdam.

Oorsprong Rotterdam maakt onderdeel uit van het stadsprogramma van Rotterdam 2007 City of Architecture. Daarin wordt de stad door een andere bril bekeken.

Andere onderdelen van het stadsprogramma zijn de bloemensculptuur Brandende/Bloeiende Stad op het Schouwburgplein, een kunstlandschap in de voetgangersbuis van de Maastunnel, dansvoorstellingen in de Van Nelle Ontwerpfabriek en theaterfietstochten langs markante plekken in de stad.

·
Helder
2,689 Posts
Voorbijgangers zullen zich misschien afvragen wat tussen de oranje pionnen en de roodwitte linten op de Rotterdamse Binnenrotte gebeurt.
Dat dacht deze voorbijganger inderdaad ook. Maar nu weet ik het. Bedankt!

·
Bas
14,528 Posts
Maar dat is toch normaal de plek waar de vis, brood&banket en aardappelen-groente en fruit worden verkocht op de Zaterdagmarkt? Dus ben ik daar op een zaterdagochtend, zie ik er niks van. Ik wil het wèl zien, of hebben ze deze plek speciaal voor deze tekening tijdelijk vrij gemaakt van de marktkraampjes?

·
Bas
14,528 Posts
Zo te zien is de zaterdagmarkt een beetje opgeschoven. Er zit na een week wel aardig schot in de kleurtjes, maar zijn de schoolkinderen al vrij? Die zouden natuurlijk in hun vakantie ook kunnen meehelpen met inkleuren.
Als `ie af is, kom ik een keer kijken. Lijkt me heel erg leuk, tis net Nijmegen vanaf de Valkhof, maar dan iets anders.

1 - 14 of 14 Posts