SkyscraperCity banner

1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
4,093 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zo ver! We konden de Achmeatoren in. Samen met mijn vriendin en tientallen andere enthousiastelingen gingen we als een raket naar boven. Terwijl in de rest van Nederland de regen met bakken tegelijk uit de lucht viel, was het in het noorden prachtig weer! Het was meer dan de moeite waard, hopen voor Railway stick en co dat het over twee weken ook zulk weer is.

Nog even een paar feitjes:
De Achmeatoren is 114,6 meter hoog en telt 26 verdiepingen. (Het hoogste gebouw van Noordoost Nederland)
Men is in 1999 begonnen met de bouw, in 2001 werd het hoogste punt bereikt en in november 2002 is de toren geopend.
Naast de Achmeatoren staat de 77 meter hoge Averotoren die in 1991 is opgeleverd. Abe Bonnema was de architect van beide gebouwen. Er valt nog veel meer te vertellen maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden: Veel plezier en commentaar is altijd welkom!

De toren vanaf de Doelensteeg (uitgaansteeg van Leeuwarden)

De reus vanaf noordzijde, de nacht ervoor heeft het nog geregend en deze kant is nog niet helemaal droog.

We gaan de lucht in!

Nadat we werkelijk als een raket omhoog zijn gegaan:

Noordoostelijke kant met een woontorentje van 51 meter hoog

Binnenstad met op de achtergrond de flatwijk Bilgaard

Op de voorgrond de Harmonie

Schaduw

Kantoor gebouw van Vitens

De tweede toren van Leeuwarden, de Averotoren telt 18 verdiepingen en is 77 meter hoog.

Groene zee

Wijken ten zuiden van het station

Ook in Friesland hebben we fietsen

De nieuwste aanwinst. De hoogste woontoren (52 meter hoog) van het Zuiderplantagecomplex, zal binnenkort even een reportage over maken.

Terug op de grond:

Nog even omhoog kijken vanuit de pui, dit heb ik overigens al heel vaak gedaan.

De Averotoren vanaf straatniveau, leuk torentje toch?

Zo wordt je ontvangen als je vanaf het station komt.

Ik hoop dat jullie van de serie hebben genoten. Ik ben niet zo'n ervaren fotograaf, mijn vriendin heeft ook een aantal gemaakt, zij kan het beter. Zoals gezegd commentaar is altijd welkom. De mensen die over twee weken gaan: veel plezier.

·
Bas
13,618 Posts
Hartelijk dank voor de foto`s vanaf de Achmeatoren. Van mij hoeft dat niet meer, dat achter het glas vandaan fotograferen. Mocht ik ooit nog eens met het fototoestel daarboven belanden, is het wel op het dak. Vooral van de street-scenes beneden kun je amper een foto maken, door de weerspiegeling van dat glas.

Ik ga op 27 september a.s. naar boven en neem voor die keer een super-verrekijker mee, want ik wil ook wel eens weten of ik mijn huis kan zien. Toch wel raar, dat zo`n stadje als Leeuwarden zo`n knoepert in haar centrum heeft staan. En daar moeten wij als inwoners toch af en toe gebruik van maken, om te zien hoe het er allemaal bij ligt van boven af gezien.

·
Registered
3,832 Posts
Leuke serie, bekende uitzichten voor mij :)

Als iemand er nog op gaat binnenkort, kunnen jullie eens kijken of Dokkum ook te zien is (bij helder weer)? Ik zou wel 'ns een zoompje daarvan willen zien.

·
Bas
13,618 Posts
@ Sims: Ik neem voor de zekerheid verrekijker en fototoestel toch maar mee, volgende week zaterdag 27-09-08. Als ik Dokkum zie, zal ik een zoomplaat voor je maken, ik geloof dat ik de watertoren de vorige keer wel heb gezien. Ik maak in ieder geval een plaatje van de maquette van de toren onderin de hal bij het VVV. Zo, en nu maar hopen op helder weer. Ik ga met drie vrienden de Achmeatoren op, zodat ik mij ook zelf eens kan laten vereeuwigen `on top`:lol:.

Ik zal ook even bij één van de gidsen informeren bij wie ik moet zijn, als we nog een keertje het dak op kunnen. Dat fotografeert wat gemakkelijker.

·
Registered
1,070 Posts
Leuke serie! Er zitten een paar hele mooie foto's tussen. Het ziet er ook wel aantrekkelijk uit. Historie, hoogbouw en binnen een paar minuten zit je op het platteland en kom je helemaal niemand meer tegen. Denk ik zo? Jammer inderdaad van die spiegelingen. Om daar vanaf te komen, wil inzoomen weleens helpen. :)

·
Registered
4,093 Posts
Discussion Starter #11
^^Het is best goed toeven in Leeuwarden en omgeving, dat beginnen steeds meer mensen in te zien:

>We hebben hier schone lucht, misschien wel de schoonste lucht van Nederland.
>Geen files.
>Mooi historische binnenstad met veel kunst en cultuur.
>Mooie omgeving waar ondere andere de watersporters te kust en te keur gaan.
>Het voorzieningenniveau van Leeuwarden en omgeving is hoog (zelfs onze eigen "Stendenhogeschool, voormalig CHN, heeft universitaire opleidingen (zijn maar een paar, voor andere opleidingen ben je binnen een uur in Groningen).
>Het leven is relatief goedkoop.
>We hebben nog lekker veel rust en ruimte.

Oke paar minpuntjes hebben we ook: we hebben in Leeuwarden een aantal mindere wijken en er is wat minder werk te vinden dan in bijvoorbeeld de Randstad of de regio van Zwolle (ik noem maar wat).

·
Registered
4,042 Posts
Leuk, ik kan mijn huis ook weer eens vinden.

Ik ben benieuwd naar je fotorepo over de Zuiderplantage. Ga je daarin ook naar boven?

btw: je hebt twee keer dezelfde foto van de Averotoren geplaatst.

·
Bas
13,618 Posts
Bezoek Achmeatoren 27-09-08, 10.30 uur.

Het zicht zat niet echt mee, maar we zijn vandaag met een behoorlijke delegatie de Achmeatoren in geweest voor de jaarlijkse Meet&Greet bovenin de gelagkamer van Leeuwarden. En we hebben een primeur: Achmea is uit de toren, er zitten nu allemaal andere huurders in, waaronder Deloitte en Logica. Gelukkig zit het Fryske VVV er nog wel onderin, dat is een leuk plekje om te vertoeven vlak voordat je dan de lift (6 m / sec, zowel op en neer) in gaat. Ik heb 7 plaatjes gemaakt, ter aanvulling van Hoogfriesland`s serie, maar nogmaals, het was een heiïg zicht totaan de stadsrand. Dus geen Dokkum gezien deze keer, dat was jammer.

Allereerst een foto van het trappenhuis van de Achmea, 26 verdiepingen omlaag:

Ten tweede een impressie van Achmea`s bovenzaal, ook voor uw bruiloften en partijen:

De derde foto is van het Zaailand-eieren project, heeft ons EUR 200.000,- gekost, over geld verkwanselen gesproken:

En hier is dan de vierde plaat, van de Prins Hendrikstraat bijna recht omlaag:

De vijfde foto is van de eenzame parkeerder op het dak van de parkeergarage van Aegon :lol::

@ Ramses: Wij weten waar je huis woont, he he. Ik proberen in te zoomen, zat ik er nog flink naast, omdat ik niks op mijn camerascherm kon waarnemen:

En de laatste foto is er eentje van de Schoolstraat, waarover de Achmea in de ochtendzon haar schaduw werpt:

Eigenlijk konden we alleen aan de west-en noordzijde fotograferen, dat vanwege de felle zon. Ik heb wel de eerste contacten gelegd over hoe we een keertje met het HHF forum het dak op kunnen. Meer daarover later. En Hoogfriesland, bedankt voor de ruimte.

·
Bas
13,618 Posts
^^ Klopt, Sims. Je zag de teleurstelling bij iedereen vandaag dat Ameland, Dokkum, Drachten en Heerenveen niet zichtbaar waren. Maar ik ga binnenkort even informeren hoe wij met een kleine groep het dak op kunnen en dan proberen we dat hier op dit forum met zijn allen af te spreken.

Bij twee begeleiders bovenin de Achmeatoren scheen het Holland Hoogbouw Forum wel bekend te zijn en deze heren hebben vorig jaar ook naar onze serie gekeken. Vandaag weer over gehad en dan moet je op gegeven moment de juiste persoon te pakken krijgen om langs informele weg een keer het dak op te mogen.

·
Registered
4,093 Posts
Discussion Starter #17
Jammer dat het zo heiig was, twee weken geleden was het wel wat helderder.

Twee weken geleden scheen de zon ook flink, de zuidkant en oostkant was toen ook moeilijk te fotograferen. Als we een keer op het dak van de Achmeatoren kunnen ben ik ook van de partij!

·
Registered
4,042 Posts
In dat groene binnenhofje bij de Schoolstraat (laatste foto) heb ik wel een gebarbequed. Vanaf dat hofje heb je 's avonds een fantastisch uitzicht op de Achmea en Avero, daar lijken ze als ruimteschepen op te rijzen uit de laagbouw. Helaas ben ik daar nooit echt aan foto's maken toegekomen. :cheers:

En mijn huis zie ik niet op de betreffende foto Railway Stick, dat is er nog wel een eindje vanaf.

·
Bas
13,618 Posts
Vanaf maandag werk ik in Leeuwarden :laugh:, dus ga ik op de fiets daar heen (7 km). Ik kom dan elke middag langs de beide torens, dus ik zal binnenkort vragen hoe we met een bepaalde groep werkelijk geïnteresseerden een keer op een zaterdag het dak op kunnen. Via-via heb ik gehoord wie ik dan moet benaderen, dus ik ga het gewoon proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen, zo is het toch, niet waar?

Ik ben in Leeuwarden al drie keer in de Achmeatoren geweest, één keer in de Avèrotoren, twee keer op de Oldehove, één keer in de Bonifatiustoren, één keer op twaalf hoog in De Bird, maar toch is het Rotterdam waar ik de meeste torens heb bezocht!

@ Ramses: Ja, dat huis van jou, ik kon het niet vinden op mijn camera display. Achteraf had ik iets naar rechtsboven gemoeten, maar toen ik thuis kwam, zag het het verkeerde resultaat.

1 - 19 of 19 Posts