Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Registered
3,857 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vandaag was de opendag van de watertoren in Dokkum. Een gebouw van 37 meter hoog. 1 van de hoogste gebouwen in de Friese stad. Vorig jaar was ik ook bij de open dag, maar toen was het weer echt slecht.

Nu was het prachtig weer, en het was enorm druk! Zo druk zelfs dat we niet langer dan 15 minuten van het uitzicht mochten genieten omdat bij de ingang een lange rij stond. Ik denk dat er wel 400 tot 500 mensen zijn geweest. Je moest 45 minuten wachten tot je erin mocht... Vorig jaar kwam er bijna niemand, en kon je direct de toren binnenlopen.

Ooja, er zijn niet alleen foto's van de watertoren en het uitzicht, want het was mooi weer, dus ik dacht, laat ik maar ff wat meer leuks erop zetten. Geniet mee!

Uitzicht over de stad en omgeving. Vooraan een nieuwbouwcomplex.

Het ziekenhuis van Dokkum met een buurt ervoor. In de verte zie je een fabriek in Bergum, een dorp 30 km (?) verderop. Het is helaas niet goed te zien hoe groot de stad is, aangezien het erg groen is, en er veel laagbouw is.

Uitzicht op het stadscentrum. Links de grote kerk, rechts de koepel van het oude stadhuis.

Hiervoor kwam ik eigenlijk toch wel het meest! Een blik op de skyline van Leeuwarden. Dit heb ik nooit eerder gezien, en ik vond het erg mooi! De Achmea en Avero toren zijn erg goed te zien.

Stadscentrum met de 2 grote molens.

Ondanks de enorme drukte beneden bij de ingang, mochten er maar 30 mensen per keer naarboven omdat de trappen naarboven smal zijn. Er waren veel mensen met verrekijkers en cameras.

De 2 grote kerken in het centrum.

Dokkum verkeersrotonde met in de verte de skyline van Leeuwarden (in het midden en dan iets naar rechts).

Een booreiland op de Noordzee! Prachtig zicht, de Waddeneilanden liggen voor het booreiland!

Nu kun je Leeuwarden al wat beter zien. Lijkt zo dichtbij!

De "Watertoren buurt". Een vinex-stijl nieuwbouwwijkje.

Uitzicht over de stad.

Zie je die heuvels (duinen) in de verte? Dat zijn waddeneilanden. Ik weet niet welke, maar het is geweldig om dat te zien! Je kunt de Waddenzee ook een klein beetje zien.

Kijk, zo mooi.

Nu ga ik door met wat andere foto's van de stad. De molens op de bolwerken van het centrum. Er zijn ook alweer honderden bootje toeristen.

Recent nieuwbouwcomplex nabij het centrum. Best wel groot voor zo'n kleine stad. Hier mogen ze er meer van bouwen, maar helaas gaan bijna alleen bejaarden erin wonen.

Het oude centrum, vredig als altijd.

Vaag, maar kon het toch niet laten...

Het is toevallig ook het jaar van de molens, en Dokkum heeft er 2 mooie. Hier de kerk in hartje Dokkum met rechts de molen aan de rand van het centrum.

Complexen net buiten het centrum. De meeste bewoners zijn bejaarden of mensen die dicht bij het ziekenhuis wonen omdat ze zorg nodig hebben.

Een kijkje in het centrum. Best wel stedelijk toch?

Het was overduidelijk sluitingstijd anders was het niet zo rustig hier. De binnenstad, met de Hoogstraat (terp).

De gemeente wilde dit grote gemeentehuis er hebben, terwijl er enorm veel verzet was. Toch kwam het, en daarvoor zijn ook de nodige oude panden gesloopt. Ik gok op 10 tot 15 oude gebouwen...

De grote markt in Dokkum (krijgt metamorfose). Links huizen van 3/4 etages en de kerk steekt daar ver bovenuit.

Het oude stadhuis van Dokkum. Ik ben wel eens in die koepel geweest. Verder zie je de grote kerk.

De hoogste flat in de stad. Niet hoog, maar de gemeente wil geen hoogbouw omdat de oude skyline vanaf de rondweg goed zichtbaar moet blijven... Hoger dan dit zullen we denk ik ook niet krijgen, helaas. Maar daarvoor geeft de gemeente wel extra mogelijkheden voor opvulling van de stad met wat lagere complexen.

Op zich ook wel begrijpelijk dat de gemeente het onderstaande wil behouden. Als je rond de stad fietst, geeft dit toch wel een fijn gevoel. Paadjes met de stadsskyline, voor zover die er is.

Nog 1 keer de Leeuwarder skyline voor de freaks, moest maar even. Jullie mogen best pronken met die skyline, Leeuwardernaars (hoe heten die inwoners daar?)

De watertoren nog 1 keer.

Bedankt voor het kijken! Hopelijk vonden jullie de reeks plaatjes leuk. Graag zie ik leuke reacties.

·
Registered
1,367 Posts
Leuke serie van een mij volledig onbekende stad.
Het Waddeneiland is waarschijnlijk Ameland (dat ligt vanaf Dokkum het dichtst bij)

·
Registered
4,042 Posts
Leuke serie vanaf die minder mooie watertoren :) Dat nieuwbouwwijkje naast die watertoren vind ik best goed gelukt. Mooie gevelbekleding en lekker kleinschalig. Favo: derde van onderen

Hier even een korte toelichting bij de skyline:

·
-
3,632 Posts
Bizar dat de Waddeneilanden als heuvels aan de horizon liggen... Leuke serie trouwens, zo zien we nog eens wat!

853 Posts
Leuk pittoresk plaatsje dat Dokkum, maar kwa stedelijkheid is het net zoiets als Appingedam,Veghel of Ermelo.Niet echt dus.
Leuk dat je van 37 meter al zo ver kan kijken. Vaak zijn de uitzichten op circa 40 meter leuker dan echt heel hoog.Zie serie van Effes over Tilburg.

·
I (L) The Hague
941 Posts
Wouw, dit vind ik toch wel een topserie. Echt een leuk plaatsje, Dokkum. Ik ben er nog nooit geweest maar dit stimuleert mij wel zeker! Mijn complimenten!

·
Registered
4,042 Posts
^Dokkum is zeer zeker een bezoek waard. Wat mij betreft is het de mooiste van de Friese 11 steden (alhoewel ik Sloten ook erg mooi vind). Het centrum stadje is nog redelijk 'ongerept'. Het is een van de weinige plekken in Nederland waar je je nog een paar eeuwen terug waant, zonder al die toeristische opsmuk.

Jammer genoeg is de plaats met het openbaar vervoer niet zo goed bereikbaar. Een dagtochtje vanaf Breda is op die manier niet zo gemakkelijk. Maar mocht je nog een keer in de buurt zijn dan zal ik je een bezoek aan Dokkum zeker aanraden.

·
Registered
4,042 Posts
^Ik heb ze alle 11 bezocht en kan ze nu allemaal met elkaar vergelijken. Maar zoiets als 'de mooiste' blijft natuurlijk altijd subjectief. ;)

Sneek vind ik persoonlijk een van de mindere plaatsen. Op de waterpoort na is het plaatsje niet zo bijzonder. Het centrum is me veel te kaal en er zijn teveel ingrepen geweest in de jaren 80. Opvallend is wel dat Sneek vooral door mensen buiten Fryslân vaker als mooiste plek wordt gewaardeerd, in Fryslân zelf is de mening over deze plaats vaak iets minder positief.

·
Registered
3,857 Posts
Discussion Starter · #11 · (Edited)
@Ramses; Bedankt voor je toelichting met die foto! Ik wist trouwens echt niet dat Leeuwarden in die hoek ligt. Was voor mij even heel vaag om alles op een goede plek te zetten. Op Google Earth lijkt de richting van die stad heel anders als ik 't zo bekijk

@Alle mensen; Bedankt voor de leuke reacties. Elk jaar heeft Vitens zo'n open dag, dus wil je dit meemaken, dan wil ik volgend jaar wel een oproep hiervoor plaatsen op dit forum.

Op zich kun je hier wél gemakkelijk komen met het openbaar vervoer. Je kunt via de trein helemaal via Leeuwarden naar Veenwouden/Buitenpost gaan. Daar staat direct een bus die je naar de stad kan brengen, en ook terug. Ik ga regelmatig met de bus naar een treinstation om daar richting de Randstad of Groningen te gaan, en terug. Dat neemt echter wel enige tijd in beslag. Zeker 3 tot 4 uur vanuit Utrecht naar Dokkum bijv.

Je kunt ook vanuit Leeuwarden een bus nemen naar Dokkum. Dan doen honderden Dokkumers ook elke dag voor hun werk.

·
I (L) The Hague
941 Posts
Hmm.. ok. Maar om nou vanuit Breda een "dagje" naar Dokkum te gaan met het OV, kan ik beter een weekend gaan ;)

Binnekort, kan ik vanuit de Helihaven Breda met helinet naar Helihaven Leeuwarden gaan.. dan gaat alles een stukje sneller! :D

Maar... ook een stukje duurder.

·
Bas
14,544 Posts
Wow, té gek Sims! Hartelijk dank voor al deze o zo herkenbare plaatjes. Tja, Dokkum, ik :hug: houd van dat stadje, het is er zo normaal. Ik kom er graag en vaak, het is hier vandaan echt 20 minuten rijden. En ik vind het wel aardig om te zeggen, dat het best bewaarde geheim van Friesland hier net om de hoek ligt. Zelfs ik neem mijn bezoekers mee naar Dokkum, als ze Leeuwarden al hebben gezien, en al deze mensen zijn werkelijk verbaasd over het gegeven `dat zoiets bestaat`.....

Ik kijk graag nog terug naar die plekjes waar ook ik elk moment om de hoek kan komen. O ja, en als je op de ene zaterdag in Rotterdam bent en op de volgende zaterdag in Dokkum, heb je twee heerlijke uitersten bij elkaar. En dat maakt het leven zo waardevol, dat je dat soort dingen gewoon meemaakt.

O ja, @ Sims: Wij zijn Leeuwarders, ofwel Liwadders. Ramses, Galgelapper, Railway Stick, Ferdinand S., RdJ, Tony Montana, Edmontonian, Thuner, Hoogholland, René, Hoogfriesland, DunCan, Nemo01 en Jackal: Ha, tijd voor een HHF Fryslân-meeting? .....

·
Registered
3,857 Posts
Discussion Starter · #16 ·
@railway stick; Dankje wel voor je bericht. Je weet altijd leuke dingen te vertellen hahaha.

Over 'n meeting. Ik denk niet dat ik momenteel interesse heb daarvoor. M'n leeftijd is denk ik behoorlijk wat jaartjes jonger dan de gemiddelde forummer hier, dus ik ze mezelf niet tussen de 20+ forummers. Klinkt niet raar toch?

@Nout; Danku ^^

·
Registered
3,857 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Danku!

Op de eerste foto's zie je vooral bossen van bovenaf, maar als je echt ziet wat voor gebied het is, zul je allemaal weilanden zien. Dat valt op de foto's lang zoveel niet op bij o.a de eerste 2 foto's.

·
Bas
14,544 Posts
Hierboven wordt opgemerkt, dat Dokkum voor de meeste mensen uit West-Nederland te ver weg is. Maar ik doe toch ook altijd Rotterdam-op-één-dag?
Dokkum is voor mij niet te ver weg in ieder geval. Rotterdam ook niet.

Van mijn huis naar de Walddyk in Dokkum is 24,2 km, 20 minuten rijden.
Vanaf Weena 500 te Rotterdam naar de Walddyk in Dokkum is 229,3 km, 2 uur en 36 minuten rijden.

Ik heb voor de Walddyk gekozen, omdat je daar de auto gratis kwijt kunt, achter de Jumbo, bij Beldock Containerterminal. Loop je zo de stad in. :)

Dokkum heeft zelf 13.145 inwoners, en in het jaar 754 hebben ze daar in de buurt St. Bonifatius vermoord. Er is in Dokkum een Bonifatiusbron, en als je daar doorheen loopt, genezen al je kwalen en ziektes. Écht waar, in mijn omgeving zijn drie personen als door een wonder genezen, nadat ze daar waren geweest. Ik ben niet bijgelovig, maar toch zet me dit wel aan het denken. Duizenden bedevaartgangers bezoeken jaarlijks deze heilzame bron, het Lourdes van het Noorden. Dokkum, ook voor jou een reis waard?:lol:

·
Registered
3,857 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Walddyk, ken ik niet denk ik. Is dat 'n deel van de rondweg? De Dokkumer binnenstad was ooit het dichtsbevolkte gebied van Nederland, dat is een feitje wat bijna niemand weet.

1 - 20 of 24 Posts