Skyscraper City Forum banner
1 - 4 of 4 Posts

·
Registered
14,151 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Soms lees je wel eens nieuwe theorieen en feiten waardoor je nieuwe inzichten krijgt. Of iets over een politiek die toch anders in elkaar blijkt te zitten.
------------------------------------------------
Zuidplaspolder
Er wordt steeds gezegd dat Rotterdam niet zoveel zin meer heeft om te bouwen in de Zuidplaspolder omdat ze het landschap open wil laten.
De werkelijke reden blijkt echter een andere te zijn: Rotterdam wil niet nog meer middeninkomens verliezen.
Je kunt je natuurlijk afvragen of dit wel zo verstandig en menselijk is. Immers, niet iedereen wil in een stad wonen. De meeste middeninkomens willen in een wijk als Nesselande wonen, de wijk is niet voor niets zo'n succes. Het bedrijfsleven zal hier zeker ook naar kijken als ze Rotterdam wil kiezen als vestigingsplaats. Goede huisvesting voor personeel wordt zeker door buitenlandse bedrijven als een belangrijke factor gezien.

Teveel 1-gezinswoningen Eindhoven
In Eindhoven blijkt er in 2015 een enorm overschat aan 1-gezinswoningen te bestaan. Dit komt onder andere doordat er vandaag de dag verkeerd gebouwd wordt met het oog op de vergrijzing. Meer appartementen zijn nodig.

Bovenwoningen hebben een slecht imago bij Brabanders
In Brabant schijnen bovenwoningen, anders dan in de Randstad, geassocieerd te worden met het niet hebben van maatschappelijk succes. Vooral voor projectontwikkelaars die appartementen willen bouwen voor ouderen is dit een probleem.

·
Bas
14,552 Posts
Leeuwarden .... de gekste!

Wat betreft Ruimtelijke Ordening en Stedenbouw kun je over de regio Leeuwarden boeken vol schrijven. Zo krom als de woningmarkt hier is, en hoe men omgaat met de buitenruimte, is het nergens zo in Nederland. In Leeuwarden zijn drie stadswijken in aanbouw, ze slokken weilanden op. Tegelijkertijd wordt er in de stad binnen de ringweg zelf ook fors bijgebouwd, want ook daar willen mensen wonen. Gevolg is, dat de 500 inwoners, die deze stad jaarlijks erbij wil hebben, een zeer ruime woningkeuze hebben. Maar die zijn er amper te vinden, die bewoners, waar moet je ze nu vandaan halen als er niet veel extra werk bij komt?

De situatie is hier scheefgegroeid. Bouwen voor de leegstand, woningen die een jaar te koop staan, relatief lage huizenprijzen, mensen die in zeer grote huizen wonen (zoals ik), het kan allemaal in Leeuwarden. En ondertussen blijft men in de weilanden rond de stad maar doorrossen met de bulldozers, om meer ruimte voor nog meer huizen te maken, zodat de hypotheekboeren steeds vaker toverformules uit de kast moeten halen om mensen in die toch wel behoorlijk prijzige buitenoptrekjes te krijgen ( die dan toch nog relatief goedkoop zijn ten opzichte van de Randstad). Ach, vrijstaande woning met eigen aanlegplaats, het kan hier wèl voor slechts .... Eur 320.000,-

En anders zorgt de Gemeente Leeuwarden er zelf wel voor dat bewoners verplicht moeten verkassen, de doorstroom-oprot formule. Een triest voorbeeld: In de 70er jaren wijk Aldlân-Oost ( nabij gevangenis De Marwei) zijn 18 jaar geleden door de Gemeente stukjes openbaar groen éénmalig verkocht aan bewoners. Nu wordt er middels een schrijven bij 400 huishoudens weer datzelfde stukje grond opgeëist voor ..... je raad het al ..... openbaar groen. Iedereen dus tegels, coniferen e.d. eruit en schutting weer verplaatsen. Rare draaikonterij van die zelfde Gemeente-ambtenaren, alsof ze op problemen zitten te wachten om hun baan te garanderen. Veel bewoners hebben enkele jaren geleden daar een huis gekocht, waarbij ze nooit op de hoogte waren van zo`n transactie. De messen worden geslepen, de verantwoordelijke wethouder moet dit maar kunnen verantwoorden, maar ik denk dat ook hier weer velen zullen gaan verhuizen naar een nieuwbouw-wijk.:nuts:

O ja, nog even dit: Ik woon gelukkig in een andere wijk, maar voordat ik ooit nog een stukje openbaar groen erbij koop, bedenk ik me nog wel.....

·
Registered
1,041 Posts
In Eindhoven is momenteel een tekort aan eengezinswoningen, reizen de huizenprijzen de pan uit en staan er een aantal (hoge) bejaardenflats in de planning om op korte termijn gerealiseerd te worden... ik zie het probleem niet.

Dat straks die woningen misschien weer leeg staan is een gevolg van de problemen die er nu zijn. Je kan moeilijk flats gaan bouwen waar gezinnen met drie kinderen dan maar in moeten gaan zitten en straks kunnen blijven als ze 80 zijn.

34,937 Posts
Er wordt steeds gezegd dat Rotterdam niet zoveel zin meer heeft om te bouwen in de Zuidplaspolder omdat ze het landschap open wil laten.
De werkelijke reden blijkt echter een andere te zijn: Rotterdam wil niet nog meer middeninkomens verliezen.
Je kunt je natuurlijk afvragen of dit wel zo verstandig en menselijk is. Immers, niet iedereen wil in een stad wonen.
Dit is natuurlijk lariekoek van de bovenste plank, waar komt het vandaan?

Het is het verkeerd toepassen van kroegenwijsheid. Natuurlijk wil niet iedereen in een bovenwoning of een appartement wonen. Maar veel mensen willen wel in de stad wonen, alleen dan wel in een fatsoenlijke woning en niet tussen de aso's. Nesselande is namelijk ook stad, net zoveel stad als Nieuw Crooswijk. Net zoveel stad als Hillegersberg, net zoveel stad als Polder Zestienhoven. Rotterdam kiest ervoor om de komende zeg 20 jaar die aantrekkelijke grondgebonden woonmilieus vooral binnen de stad te bouwen dichter bij het centrum. Qua opzet zullen die wijken net zoveel of net zo min stad zijn als nesselande.

1 - 4 of 4 Posts