SkyscraperCity banner

21 - 40 of 40 Posts

·
Registered
5,987 Posts
Mooi nieuw parlementsgebouw!

Ik vertoef heel graag in de Oostkantons: mooie gezellige (en propere) stadjes, omringd door mooie natuur.

·
MP
9,748 Posts
trein

perfekt ;)

'k Zie net dat Eupen maar 61 km van Diepenbeek is, moet ik ooit eens werk van maken :eek:
't Zal je niet tegenvallen, het is een mooie streek.

De trein die vanuit Eupen vertrekt rijdt over een van de mooiste trajecten van België. Tussen Eupen en Luik trek je door de Ardennen en zie je rotsen, dalen, bossen, kleine dorpjes en stadjes. Dan heb je Luik, toch altijd wel een bijzonder zicht, met de bruggen en de hoogbouw aan de rivier en het bijzondere station. Van Luik rijdt de trein door naar Leuven, waar ook druk gebouwd wordt rond het spoor. Net voor Leuven heb je nog een mooi zicht op de abdij van Park. Dan door naar Brussel, en na Brussel nog de Vlaanders in, om uiteindelijk aan de kust uit te komen. Die ene trein doet dus alle gewesten en laat alle Belgische landschappen zien, van bergen tot vlaktes.

Tenminste, als die trein in de nieuwe dienstregeling behouden is :shifty:

·
Registered
1 Posts
Misschien interesseert het jullie: ik schreef een boek over de veelal onbekende geschiedenis van de Oostkantons, De laatste Belgen. Ik heb het onder meer over de onderhandelingen bij het Verdrag van Versailles, de 'verbelging', het mini-staatje Neutraal-Moresnet, WO II en de Belgische federalisering.

De laatste Belgen. Een geschiedenis van de Oostkantons, Selm Wenselaers, Meulenhoff/Manteau (2008)

Meer info: http://www.selmwenselaers.be

·
fly me to the moon...
242 Posts
Om geen gans nieuwe thread te moeten starten met mijn bescheiden aantal foto's, zal ik mijn foto's van een weekendje in de Oostkantons hier maar bij gooien :)

De reden voor het beperkt aantal foto's? Het regende! En nogal veel... ik was nat en koud. En had geen goesting om al te lang in de regen rond te rennen :)

De Kathedraal van Malmédy. Gebouwd laat 18de eeuws, met een sober en vrij streng uiterlijk.

Van binnenuit is de kathedraal erg klaar en doet ze groots aan. Er bleek ook een koepel te zijn die me van buitenuit niet eens opgevallen was.

Terug naar buiten, de regen in... in de straat tegenover de kathedraal vinden we enkele mooie herenhuizen en officiële gebouwen, met als eerste het stadhuis:

Van de gedenkplaat voor het stadhuis herinner ik me enkel nog dat de architect een frisse twintiger was.

Mijn favoriete gebouw bevond zich in de deelgemeente Bévercé. Het betreft een waterkrachtcentrale gebouwd in 1928. (Ons vakantiehuis was, naar ik vermoed, trouwens de oude directeurswoning, gebouwd op hetzelfde tijdstip vlak naast de centrale)

De centrale was jammergenoeg niet toegankelijk. Meer nog, ze was gewoon onbemand. De turbines draaiden op volle toeren, maar er was niemand te zien. Een grote foto in ons vakantiehuis van de binnenkant van de centrale toonde de drie turbines, met een vroeg art-déco industriëel interieur. Zag er zeer mooi uit.

Dankzij het "schitterende" had ik spijtig genoeg niet veel zin om nog veel meer foto's van deze mooie streek te nemen... Het zal voor een volgende keer zijn ;)

·
Registered
1,141 Posts
Politique

Pas de nouveau parlement pour les Germanophones
Belga

Mis en ligne le 22/12/2009

Ce montant est élevé pour des parlementaires à temps partiel dans une Communauté de 75.000 habitants.

Après de nombreuses protestations, la Communauté germanophone a renoncé à la construction d'un nouveau parlement qui aurait coûté 43 millions d'euros, rapporte mardi Het Belang van Limburg. En 2006, le président du parlement, Louis Siquet avait souligné que le bâtiment était trop petit. Il avait annoncé la construction d'un nouveau parlement, dans l'ancien sanatorium. Une étude chiffrait son coût à 11,5 millions d'euros. Après les élections de juin dernier, le coût a été relevé à 22,5 millions d'euros, avant d'être à nouveau revu à la hausse à 43 millions. L'ancien sanatorium contenait de l'amiante et on prévoyait également d'y permettre l'organisation de congrès.

[...]
http://www.lalibre.be/actu/belgique...nouveau-parlement-pour-les-germanophones.html

·
Registered
1,141 Posts
La Dernière Heure/Les Sports :
Les travaux ont débuté au Kerhweg (10/09/2010)

Le cercle germanophone qui dispose désormais de 20 jours ouvrables pour réaliser la construction de deux tribunes dont une de 70 m de long.

EUPEN Les travaux ont débuté vendredi matin au Kerhweg, le stade de l'AS Eupen, néo-promu, lanterne rouge en division I. Le but de l'opération est d'augmenter l'actuelle capacité du stade afin d'atteindre les 8000 places dont 5000 assises. Le club doit se mettre en conformité pour le 15 octobre prochain sous peine de se voir refuser les droits TV qui se montent à 800.000 euros.

[...]

·
Registered
5,987 Posts
Aangezien er geen forumonderdeel 'Ostbelgien' is, zal ik het hier maar zetten?

De Duitstalige Gemeenschap is momenteel bezig met de renovatie van een gebouw (een oud sanatorium) om er hun regionaal parlement in onder te brengen:

Neues DG-Parlament ähnelt einem Kreuzfahrtschiff – Fertigstellung verzögert sich
10. Juni 2013

Ursprünglich sollte das neue DG-Parlamentsgebäude im ehemaligen Sanatorium in Eupen Anfang September bezugsfertig sein. “Bauarbeiten zum neuen Parlamentssitz schreiten gut voran”, ist heute noch auf der Website des PDG unter der Rubrik “Neues Parlament” zu lesen. In Wirklichkeit aber hat der lange Winter die Bauplanungen stark beeinträchtigt.

Im Zuge der Renovierungsarbeiten erscheint das ehemalige Sanatorium noch imposanter als vorher. Wenn man unmittelbar vor dem Gebäude am Kehrweg steht und es genau betrachtet, hat man den Eindruck, als blicke man auf ein Kreuzfahrtschiff, das in einem großen Hafen angedockt hat. Und auch aus der Ferne hat das auf 16,65 Millionen Euro veranschlagte Bauwerk etwas von einem Ozeanriesen.

Ein Wettlauf gegen die Zeit
Es ist nicht sicher, dass bis zur offiziellen Einweihungsfeier am 23. Oktober alles fertig ist. “Wettlauf gegen die Zeit am Kehrweg”, titelte das Grenz-Echo, das sich bei Parlamentspräsident Alexander Miesen (PFF) nach dem Stand der Arbeiten erkundigte. “Es wird eng”, musste Miesen einräumen.

Der 23. Oktober wurde deshalb als Termin für die offizielle Einweihung gewählt, weil sich just an diesem Tag die Einsetzung des Rates der deutschen Kulturgemeinschaft (RdK) durch den damaligen Staatssekretär Willy Schyns (CSP) zum 40. Mal jährt. Offenbar ist den Volksvertretern sehr daran gelegen, Jubiläum und Einweihung zusammen zu feiern. Jedoch gibt Miesen zu bedenken: “Der 23. Oktober bleibt unser Ziel, aber ich kann nicht meine Hand dafür ins Feuer legen.” Möglicherweise werde es eine Art Zwischenlösung geben, so Miesen gegenüber dem Grenz-Echo.

Kommt König ein zweites Mal nach Eupen?
Wann die Abgeordneten vom Kaperberg zum Kehrweg umziehen werden, ist unklar. Kann gut sein, dass dies erst nach der offiziellen Einweihungsfeier der Fall sein wird. Und ob König Albert II. dabei sein wird, wenn das “Kreuzfahrtschiff DG-Parlament” vom Stapel geht, ist ebenfalls ungewiss. Noch hat das Staatsoberhaupt, das bereits am 18. Juli nach Eupen kommt, seine Präsenz bei der Einweihung des neuen Parlaments nicht bestätigt. (cre)

Informationen zum Stand der Bauarbeiten können auf der Website des Parlaments (www.dgparlament.be) in der Rubrik “Neues Parlament” eingesehen werden. Mit Hilfe der eigens dafür eingerichteten Webcam können dort die Bauarbeiten auch live verfolgt werden.
http://ostbelgiendirekt.be/neues-dg-parlament-kreuzfahrtschiff-fertigstellung-21119

·
Registered
12,409 Posts
Het huidige gebouw is ook niet mis:

Voor deze veredelde gemeenteraad moet je natuurlijk geen paleizen bouwen.

Ik vind het trouwens wel een beetje jammer dat het nieuwe parlement zich nu buiten de stad zal bevinden op een geïsoleerd plot, nauwelijks zichtbaar en toegankelijk van straat waardoor het onzichtbaar wordt in de stad. Dat Duitstalige Gemeenschapgedoe gaf Eupen, als klein provinciestadje, juist iets extra's.

·
Moderator
19,842 Posts
deredactie.be

Atlas van dialecten Duitstalige Gemeenschap

vr 21/02/2014 - 22:46 Luc De Roy

In Eupen is vanavond een atlas van de verschillende gesproken dialecten uit de Duitstalige Gemeenschap voorgesteld. De atlas is een samenwerking tussen de Gemeenschap en de universiteit van Luik.

De Duitstalige Gemeenschap werkt sinds 2011 aan het in kaart brengen van de dialecten in de negen Duitstalige gemeenten. De universiteit van Luik heeft daarvoor een vragenlijst opgesteld die bestemd is voor de mensen die dialect spreken.

"In totaal hebben we 1.700 antwoorden ontvangen op de vragenlijsten die rondgestuurd werden", zo zei Isabelle Weykmans, de minister van Cultuur van de Duitstalige Gemeenschap. "Ik ben verheugd dat zo'n breed publiek gevoelig is voor het behoud en de promotie van het dialect."

Uit de vragenlijsten bleek dat er grote verschillen zijn tussen de dialecten uit de verschillende gemeenten. "Zo hebben we bijvoorbeeld opgemerkt dat het woord "Lowenzahn", pissebed, op zo'n dertig verschillende manieren wordt gesschreven/uitgesproken. Dat geldt ook voor het woord "bonbon"", zei het ministerie van de Duitstalige Gemeenschap.​

·
Registered
5,987 Posts
Exit DG

Zeg niet meer Duitstalige gemeenschap, maar Ostbelgien
15-03-17, 21.07u - Bron: Belga

De nogal bureaucratisch aandoende benaming Duitstalige gemeenschap mag naar de prullenmand, voortaan presenteren de inwoners van de Duitstalige gemeenten in het uiterste oosten van ons land zich aan de buitenwereld als 'Ostbelgien' of Oost-België. De nieuwe merknaam werd vandaag voorgesteld in Sankt Vith.

Bedoeling is de regio een aantrekkelijker, efficiënter en duurzamer imago te geven. Volgens minister-president Olivier Paasch was de naamsverandering een noodzaak.

"De relatief lage geboortecijfers en de vergrijzing maken dat er niet genoeg mankracht meer is om de werknemers te vervangen die met pensioen gaan. We moeten dus een beroep doen op immigratie, voornamelijk uit de aangrenzende regio's. Bovendien zijn ook investeringen en de komst van bedrijven belangrijke factoren voor onze toekomst."

·
Registered
12,409 Posts
Åland heeft nog minder inwoners. Groenland trouwens ook. Dus in die zin valt het nog mee.

Oost-België vind ik trouwens een goede zet. Het positioneert de regio ook perfect, want de benaming Duitstalige Gemeenschap is compleet nietszeggend in het buitenland. Echter moet je dit eerder vergelijken met 'Federatie Wallonië-Brussel' als merknaam voor de Franse Gemeenschap. De officiële naam blijft dus Duitstalige Gemeenschap. Want om die naam te veranderen is een grondwetswijziging nodig.

·
Registered
3,103 Posts
Oost-België vind ik trouwens een goede zet. Het positioneert de regio ook perfect, want de benaming Duitstalige Gemeenschap is compleet nietszeggend in het buitenland. Echter moet je dit eerder vergelijken met 'Federatie Wallonië-Brussel' als merknaam voor de Franse Gemeenschap. De officiële naam blijft dus Duitstalige Gemeenschap. Want om die naam te veranderen is een grondwetswijziging nodig.
Het verwarrende is dat steden zoals Verviers, Stavelot, Malmedy, Spa en Limburg an der Weser alias Limbourg sur Vesdre ook beweren dat ze in Oost-België alias Belgique de l'Est liggen maar niet tot de Duitse Gemeenschap behoren. :hmm:

·
Registered
12,409 Posts
^^Niet verwarrender dan een stad als Eeklo dat ook in het westen van Vlaanderen ligt maar toch in Oost-Vlaanderen ligt. :cool:

Verwarrender is trouwens de benaming Oostkantons dat in se ook steden als Malmedy omvat. Duitstalige Gemeenschap had een specifiek grondgebied dat verschillend was van Oostkantons en Oost-België (dat geen vaststaand grondgebied had). Doordat de Duitstalige Gemeenschap de naam Oost-België nu consequent in haar communicatie zal gebruiken zal Oost-België vanzelf verengt en meer vereenzelvigd worden met de Duitstalige Gemeenschap.

·
Registered
3,108 Posts
^^

"Belgique de l'Est" en français ce n'est pas très utilisé pour décrire cette région. Sauf dans un terme purement géographique et vague.

Il y a "Canton de l'Est" qui reprends les territoires rattachés après la première guerre mondiale = Communauté Germanophone (maintenant Ostbelgien) + Malmédy/Waimes.
"Neubelgien" étaient aussi un synonyme de "Cantons de l'Est", par opposition à la "Altbelgien" qui comprenait les communes belges traditionnellement de dialectes allemands mais qui appartenait déjà à la Belgique depuis 1830 = Plombières, Welkenraedt, Baelen.

Donc "Canton de l'Est" = Neubelgien = Communauté Germanophone/Ostbelgien + Malmédy&Waismes.

La Altbelgien n'a jamais rejoint la région de langue allemande mais offre des facilité linguistiques (uniquement en terme d’éducation et pas en terme d'administration, en allemand et néerlandais). Mais en français on ne parle pas des communes de Welkenraedt, Baelen et Plombières comme faisant partie des "Cantons de l'Est", parce que le terme renvoie à une référence historique et pas linguistique ou géographique.
On pourrait dire "Belgique de l'Est", "Wallonie Orientale" pour un terme géographique et plus large, mais je ne l'ai jamais entendu.

Pour moi seuls Malmédy et Waismes pourraient voir un problème dans cette nouvelle dénomination car ils font partie historiquement des "Cantons de l'Est" tout en étant majoritairement francophone et en se retrouvant donc exclu du terme Ostbelgien. Parce que actuellement, d'un point de vue touristique, toute la communauté germanophone + Malmédy/Waismes sont regroupées dans l'Agence du Tourisme des Cantons de l'Est (East Belgium Tourism Office, Die Tourismusagentur Ostbelgien, Toeristisch Agentschap
van de Oostkantons).

D'un point de vue plus large et toujours touristique, tout l'est de la province de Liège est regroupée sous la dénomination "Ardenne Bleue" (en référence aux nombreuses sources et cours d'eau:

·
critical urbanite
302 Posts
Karnoit legt het goed uit.
Wat het toeristisch gebied "Ardenne Bleue" betreft, is het ongelukkig dat dit niet strookt met de geografische realiteit : het omvat zowel Ardenne, Eifel als Hoge Venen.
Deze fout vinden we ook terug in Vlaanderen. langs de E40 zie je een toeristisch bord van het "meetjesland" staan, terwijl het eigenlijk het houtland of het kouter - en bulkenland moet zijn.

·
Moderator
19,842 Posts
gva.be

Eupen plant verbouwingen aan Kehrwegstadion

Vandaag om 19:09 | Bron: BELGA

Voetbalclub Eupen heeft vrijdag zijn plannen bekendgemaakt om het Kehrwegstadion te verbouwen. Op de clubwebsite nodigt Eupen bouwondernemingen uit om voorstellen in te dienen voor de geplande verbouwingen.

De Oostkantonners willen een gebouw van drie verdiepingen neerplanten naast de hoofdtribune. Daar bevinden zich momenteel verouderde kleedkamers voor de jeugd. In de plaats daarvan wil Eupen zes nieuwe kleedkamers bouwen en er ook de nieuwe kantoren voor het bestuur van de club plaatsen. Die bevinden zich momenteel elders en Eupen wil elke afdeling van de club op één centrale positie hebben om de onderlinge communicatie tussen alle werknemers te verbeteren. Het nieuwe gebouw zal ook voorzien worden van vergaderruimtes, die tijdens de wedstrijden omgevormd kunnen worden tot loges.

Eupen wil op 5 november alle voorstellen van de geïnteresseerde bouwbedrijven ontvangen hebben. Daarna zal een gedetailleerde planning opgemaakt worden met het verkozen bedrijf en moet ook nog voor een bouwvergunning gezorgd worden. Eupen mikt op de zomer van 2018 om de verbouwingen af te ronden.​

21 - 40 of 40 Posts