Skyscraper City Forum banner
1 - 16 of 16 Posts

·
Registered
6,375 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hier vond ik nog geen onderwerp over dus start ik maar deze draad op.

Welke ontwikkelingen staan er gepland voor Rotterdam op het vlak van OV in de toekomst ?
Tegenwoordig staat het CS nieuwe versie in de steigers doch hoe zit het met de verdere uitbouw van metro- en tramlijnen ?

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Niet bijster veel, eigenlijk. De meest concrete projecten die er zijn:

- TramPlus naar Ridderkerk. Aanvang bouw: 2010, als het polderen over het tracé een beetje opschiet.

- renovatie Hoekse Lijn naar lightrail/metro. Aanvang onbekend. De Calandlijn is bij Schiedam Centraal alvast voorbereid op deze toekomstige ontwikkeling, Blaak wordt geloof ik gezien als eindstation vanwege de aanwezigheid van een dubbelperron met drie sporen.

- Stedenbaan. Dit is een project om de frequentie van bestaande stoptreinen flink op te voeren, met verdichting en nieuwe stations langs bestaande infrastructuur ingepland. Dit is niet alleen voor Rotterdam maar voor de gehele Zuidvleugel, met als rode draad de trajecten Leiden-Dordrecht alsmede Rotterdam-Gouda. Aanvang onbekend. De NS zegt in ieder geval dat ze voorlopig denken dit te kunnen doen zonder het hele gebied te voorzien van vier sporen (Rotterdam-Gouda en Schiedam-Delft hebben dit nog niet) door op strategische plekken inhaalsporen te bouwen.

Wat minder concreet:

- nieuwe noord-zuid TramPlus verbinding over de Willemsbrug. Zal nog wel even duren omdat dat niet zo makkelijk is in te passen in de huidige infrastructuur.

- De ZoRolijn naar Zoetermeer als onderdeel van Randstadrail. Voorlopig komt er slechts een snelle busverbinding.

- Eventuele extra metrostations: Spijkenisse Dijkzone, Charloisse Poort en Waalhaven (de laatste als aftakking van de Erasmuslijn/Randstadrail).

Verder wordt in de vervoersplannen gesproken over een TramPlus tangent Zuidplein- Parkstad-Brainpark-Alexander over de derde stadsbrug. Maar dan zitten we ergens in 2030 of zo.

En dat was het wel zo'n beetje voorlopig geloof ik..

·
Registered
222 Posts
Twee mogelijke uitbreidingen waarvan nog maar heel weinig zeker over is...

Metro naar Gouda
Er is al diverse keren gesproken over een metro naar Gouda. Er zijn tot nu toe twee varianten aan bod gekomen. De eerste vanaf het punt waar de Randstadrailtunnel naar bovenkomt via de bestaande spoorlijn tot Gouda. Een andere variant is een verlenging van de Nesselande via de eventueel vol te bouwen Zuidplaspolder.
Aan deze lijn is nog niets officieels en eer dat er uberhaupt concrete plannen zullen zijn, is het waarschijnlijk 2020. Als de Zuidplas niet volgebouwd zal worden zal de Nesselandevariant zo vervallen denk ik.

Metro naar Scheveningen
Den Haag Centraal is er klaar voor, nu de plannen nog. Er is eventueel een mogelijkheid Randstadrail te verlengen naar Scheveningen. Deze uitbreiding is niet echt 'Rotterdam e.o.', maar toch wel belangrijk voor het Rotterdamse metronet, denk ik.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
ook ooit ergens gelezen:

Metro doortrekken naar Hellevoetsluis
De Erasmuslijn wordt misschien nog doorgetrokken van Spijkenisse naar Hellevoetsluis als deze stad (nu 39.000 inw.) verder groeit.

·
Moderator
47,420 Posts
^^
De RET bestaat nog, aangezien Randstadrail geen bedrijf is maar een project. De lijn van Den Haag naar Zoetermeer wordt geëxploiteerd door het Haagse HTM en de lijn van Den Haag naar Rotterdam wordt geëxploiteerd door de RET. De andere metro, tram en buslijnen in Rotterdam vallen niet onder de Randstadrail.

·
Registered
14,150 Posts
Eigenlijk had de hele RET niet meer mogen bestaan, zo'n slecht management hadden ze.
Nu gaat het beter, wordt er weer winst gemaakt en wordt ook de dienstregeling uitgebreid.

·
robkaper.nl
5,971 Posts
De RET is inmiddels aardig bezig volgens mij. Twee weken terug heb ik ze het volgende gemaild:

Als één van de eersten in Nederland gebruik ik een OV-chip kaart in Rotterdam (in 2005 reeds een testkaart ontvangen) maar ik zie nog steeds een aantal grote problemen met het systeem en dan met name met de oplaadpunten:

- de calibratie van de touchscreens is vrij slecht. Een knop indrukken resulteert vaak in het per ongeluk indrukken van de knop erboven, gebruikers moeten in feite knoppen aan de onderzijde indrukken om een goede keuze te maken.

- ondanks dat de software bij een groot aantal automaten aangeeft dat creditcards geaccepteerd worden ben ik nog geen automaat tegengekomen waarbij ook daadwerkelijk via creditcard betaald kon worden.

- de lezer van de pinautomaat is enorm stroef en van slechte kwaliteit: 9 van de 10 keer wordt mijn pas niet geaccepteerd (geprobeerd op diverse stations: Oostplein, Blaak, Beurs, Eendrachtsplein, Spijkenisse).

- de pas moet (althans volgens de instructies) de gehele tijd in de automaat liggen, wat diefstalgevoelig is, terwijl de pas in feite maar tweemaal gescand hoeft te worden: vooraf (inlezen) en achteraf (wegschrijven).

Ik ben bang dat dit soort problemen tot grote ontevredenheid gaan leiden bij een verdere invoering van de OV-chipkaart.
Een paar dagen later kreeg ik een uitgebreid antwoord waarin alle punten beantwoord werden (ze zijn bezig met betere software voor de touchscreens, zoeken nog een goede creditcard-acceptatie partner en overwegen ze de oplaadmethode inderdaad te baseren op het Londense model).

Vandaag werd ik opgebeld met vragen over mijn PIN pas en heb ik op Blaak samen met de RET, de uitvoerder (ook verantwoordelijk voor Oyster) en iemand van de Postbank het e.e.a. getest met mijn PIN pas. Zo blijkt dat oudere pinpassen inderdaad slecht werken in de automaten (ook de NS automaten zijn gevoeliger) maar nieuwere kaarten (vanaf half januari) van de Postbank hebben een HD-magneetstrip welke wel goed werkt. Omdat ik een oudere kaart heb (i.i.g. van voor januari) krijg ik nu gratis van de Postbank een nieuwe opdat ik de resultaten daarvan kan delen.

Kennelijk worden opmerkingen serieus genomen (mits goed opgeschreven want met alleen "hij doet ut nie" kom je er niet natuurlijk). :)

·
Registered
63 Posts
Niet concreet maar wordt wel over gesproken:
TramPlus naar Vlaardingen centrum

Uit het AD 15-06-2007

Pleidooi voor TramPlus
VLAARDINGEN - Het Vlaardings college dringt er bij de Stadsregio Rotterdam op aan een nieuwe TramPlus-lijn aan te leggen van Schiedam via Vijfsluizen naar station Vlaardingen Centrum.
De Stadsregio stelt juist voor het nieuwe stuk te laten vallen. De lijn zou weinig toegevoegde waarde voor Vlaardingen hebben, denkt de Stadsregio.

Het Vlaardingse college zegt echter tegen het schrappen van de snelle verbinding bezwaren te hebben. Volgens burgemeester en wethouders zou de bereikbaarheid van Schiedam en Vlaardingen door de nieuwe lijn juist aanzienlijk worden vergroot. Het gaat dan vooral om het havengebied en Vijfsluizen.

Zo wordt er op het voormalige Shell-sportparkterrein een groot kantorencomplex gebouwd waar vijfduizend mensen in de toekomst zullen werken. Ook benadrukt Vlaardingen de grote betekenis van Norfolkline. De containervervoerder heeft al de intentie uitgesproken op termijn ook passagiersvervoer naar Vlaardingen te ontwikkelen. De cijfers waarmee de Stadsregio heeft gewerkt, zijn daarom niet meer actueel, voert het Vlaardings college aan. ,,Wij verzoeken dan ook dringend om deze TramPlus-verbinding in de progamma’s te handhaven,’’ staat in de brief.

In dezelfde brief spreekt het college ook haar teleurstelling uit over het op de lange baan schuiven van een nieuwe oeververbinding ten westen van Vlaardingen. In het vroegste geval volgt die verbinding pas in 2020. Maar mocht die nieuwe oeververbinding komen, dan wijst Vlaardingen in elk geval de Blankenburgtunnel af. Die tunnel zou via Rozenburg onder de Nieuwe Waterweg door dwars door de rustieke Zuidbuurt lopen. Onbespreekbaar, vindt Vlaardingen. Een tunnel op die plaats trekt meer verkeer aan, waardoor de A20 moet worden verdubbeld, denkt Vlaardingen, en dat zou dan weer leiden tot meer luchtvervuiling en lawaai-overlast. Meer ziet het college in de Oranjetunnel, ten westen van Maassluis.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
^hoe recent is dit plan? Volgens mij nog van vóór de RSR, aangezien de stations bij Rotterdam niet overeenkomen met de huidge RSR-stations.

·
Registered
7,652 Posts
De folder is van 2007, maar ik weet niet of je dit helemaal serieus moet nemen. Er zitten wel elementen in die kloppen met de huidige plannen, onder andere de tram van Delft via de Binckhorst en de verlenging richting Technopolis.

1 - 16 of 16 Posts