Skyscraper City Forum banner
21 - 40 of 147 Posts

·
Registered
244 Posts
Discussion Starter · #21 · (Edited)
en we gaan verder naar het noorden.

71.
Als er een stad is waar ik verliefd op ben geworden dan is het Valparaiso wel.
De haven op ruim 100kilometer afstand van Santiago wasin de 19e eeuw de motor van de Chileense economie. In het San Fransisco van Zuid Amerika hoorde je naast Spaans vooral Engels, Duits, Frans en was het de belangrijke tussenstop opweg naar de Amerikaanse Westkust.
Het noodlot sloeg toe met de grote aardbeving van 1906. Met ongekende schade tot gevolg. De komende jaren hadden de opening van het Panama kanaal en de uitvinding van synthetische kunstmest een vernietigende uitwerking op de eens zo bloeiende havenstad.
In de jaren 80 begon de stad(na de vlucht van de rijken naar Santiago) letterlijk in te storten en werd zo goed als dood verklaard.
Een paar politici hadden gelukkig wel door hoe waardevol Valpo was. Het congress van Chile werd verplaatst naar Valpo, een metro werd gebouwd en de stokoude gebouwen werden opgeknapt.In 2003 kwam het centrum op de werelderfgoedlijst en de stad werd gered van de ondergang.
Inmiddels is het een van de grootste trekpleisters van Chile. Gebouwd op de vele heuvels is het verbonden door honderden steegjes,straatjes en trappen. De kleurrijke gebouwen ideaal voor fotografen en kunstenaars, is ook wel te zien aan alle 'streetart' hier,wat zelfs aangemoedigd wordt. De trolleybussen die nog rijden zijn de oudste ter wereld. Elke keer als ik hier heen ga zijn er weer nieuwe restaurants en hotels geopend. Eigenlijk moet ik een aparte thread openen voor deze unieke stad....
Tevens is het de thuisbasis van de Chileense marine. Detail: De schepen zijn voornamelijk gekocht van Nederland.

100 IMG_0307 by Prologic1982, on Flickr

72.
En nog even een bezoek gebracht aan Paaseiland. Ontdekt door de Nederlander Roggeveen in 1722.

100_2873 by Prologic1982, on Flickr

73.
In stipje in de Pacific. Beheerd door Chile is het de meest afgelegen bewoonde plek op aarde. De cultuur heeft niets met Zuid Amerika te maken, de mensen zijn Polynesiërs en dragen dat ook uit.

100_2930 by Prologic1982, on Flickr

74.
Beroemd van de honderden enorme beelden. Sommige begraven door vulkaanuitbarstingen en aardverschuivingen.

100_2950 by Prologic1982, on Flickr

75.
Schitterende en vooral bijzondere plek

100_2987 by Prologic1982, on Flickr

76.
Op naar Peru. M'n vrienden kwamen me opzoeken in Lima. 53uur met de bus rechtstreeks van Santiago naar Lima. Het noorden van Chile ziet er vooral zo uit, heel veel woestijn...De Atacama is de droogste woestijn ter wereld.

100_3163 by Prologic1982, on Flickr

77.
Heb nu duidelijk het moderne en rijke zuiden van Zuid Amerika verlaten. Van hier tot Mexico is het meer het derde wereld beeld wat wij van Latijns Amerika hebben...
Het centrale plein in Lima. Eens de hoofdstad van het Spaans kolonionale rijk in Zuid Amerika. Een mooi historisch centrum, op een paar rijke wijken na is de rest precies zoals je verwacht dat een enorme stad eruit ziet in een arm land.

100_3179 by Prologic1982, on Flickr

78.
Cusco is dan weer de oude hoofdstad van het Incarijk. De huidige stad is gebouwd op de fundamenten van de voormalige hoofdstad. Hoe meer ik noordwaarts trok, hoe meer ik zag wat de Spanjaarden in de nieuwe wereld gesloopt hadden,(uit naam van de kerk) erg triest..

100_3217 by Prologic1982, on Flickr

79.
Bizarre bouwkunst vlak buiten Cusco. Een van de meeste heiligste plekken voor de Inca's was Sacsayhuaman. Nog steeds weet men niet hoe het mogelijk was om zo passend te bouwen met blokken die soms tientallen tonnen wegen. Helaas moest het volk onderworpen worden. Alleen de fundamenten staan nog, de rest is vakkundig gesloopt door de Spanjaarden. Vooral als bouwmateriaal voor hun nieuwe stad Cusco.

100_3239 by Prologic1982, on Flickr

80.
En een fraai plein. Ik probeerde niet teveel na te denken over hoe dit tot stand kwam.

100_3265 by Prologic1982, on Flickr

81.
En ik liep de Inca-trail. Een van de beroemdste wandeltochten ter wereld is maanden van tevoren al volgeboekt. Regulatie door de regering. Erg goed, voordat het verziekt word door wildgroei, wat ik vooral zag in Azie.

100_3286 by Prologic1982, on Flickr

82.
Het pad leid naar Machu Pichu. De heilige stad die nooit ontdekt is door de Spanjaarden. Men gelooft dat er nog vele onontdekte steden liggen in de bergen.... Ik hoorde verhalen over oude inca boertjes die van deze locaties afweten. Blijft een mooie gedachte :)

100_3394 by Prologic1982, on Flickr

83.
Hoger en hoger de bergen in.

100_3438 by Prologic1982, on Flickr

84.
En hier doe je het voor. Na 3 dagen lopen kan je de zon zien opkomen door de zonnepoort. Elke dag bereiken de eerste zonnestralen Machu Pichu vanaf hier. Vandaar:Zonnepoort.

100_3555 by Prologic1982, on Flickr

85.
Het Titicaca-meer. Bij de grens met Bolivia. De beroemde drijvende rieteilanden zijn inmiddels een toeristenval geworden. Vrolijk verkleed vraagt men voor alles geld aan de toeristen.

100_3623 by Prologic1982, on Flickr

86.
Helaas. Grens dicht. Mijnwerkers blokkeerden de boel voor enkele dagen. We wachten rustig onze tijd af in het best leuke Puno.

100_3652 by Prologic1982, on Flickr

87.

100_3660 by Prologic1982, on Flickr

88.
Bolivia. Het armenhuis van Zuid Amerika. Schatrijk aan grondstoffen is het een van de rijkste gebieden op aarde. Door wanbeleid en corruptie is het nog steeds vergelijkbaar met de armste landen in Afrika.
Wekelijks geeft beroepsidioot Evo Morales speeches op tv die Chile de schuld geven van dit alles. Bolivia heeft z'n kustlijn verloren in een oorlog eind 19e eeuw en dit zou het probleem zijn van alles.
Hier word een Chileen gespeerd, zo houden we de anti-Chile gedachtes levend. Waar hebben we dat eerder gezien...

100_3670 by Prologic1982, on Flickr

89.
Train Cemetery. Vroeger vervoerden het grondstoffen naar de havens van Antofagasta(nu Chile). De mijnen raakten uitgeput en er was geen werk meer voor de treinen.

106_3695 by Prologic1982, on Flickr

90.
Salar de Uyuni. 's werelds grootste zoutvlakte. Erg bijzonder. In 3 dagen reis ik mee in een jeep over de hoogvlaktes van de Altiplano weer richting Chile.
Dit is genomen vanaf het Cactus-eiland in het midden van de zout zee.

106_3791 by Prologic1982, on Flickr

91.

106_3809 by Prologic1982, on Flickr

92.
Chile achter de bergen.

106_3886 by Prologic1982, on Flickr

93.
Deze dagen waren een van mijn hoogtepunten. De landschappen hier zijn niet te beschrijven. Vulkanische activiteit en de vele mineralen in de grond maken het tot een soort fantasie landschappen.

106_3919 by Prologic1982, on Flickr

94.
Sneeuw in de woestijn? Dit is op meer 5000 meter hoogte. De temperatuur zakte soms tot -15.

106_3967 by Prologic1982, on Flickr

95.
De komende paar maanden blijf ik op hoogte en zak ik niet onder de 2500meter.Heel erg vermoeiend tot slot. Blij toen ik de kust weer zag en normaal adem kon halen.

106_3980 by Prologic1982, on Flickr

96.
Ooit een rood meer gezien?

106_3987 by Prologic1982, on Flickr

97.

106_4001 by Prologic1982, on Flickr

98.

106_4011 by Prologic1982, on Flickr

99.
De Dali-dessert. Het had inderdaad wel wat weg van een schilderij.

106_4023 by Prologic1982, on Flickr

100.
Blauwe meren,groene meren,witte meren,rode meren,roze meren,gele meren...

106_4029 by Prologic1982, on Flickr

101.
En dan ineens....een hutje.Of: corrupte grenspost. De overgang terug naar Chile. Binnen een half uur gaan we van geen weg,naar dubbelle wegen,vluchtstrook,vangrails, verlichting, pompstation.Het verschil tussen de 2 landen in opmerkelijk.

106_4038 by Prologic1982, on Flickr

102.
Populaire vakantie bestemming voor Chilenen is het woestijnstadje San Pedro de Atacama. Altijd zon en het koloniale stadje zelf is ook erg fraai. Ik vond de omgeving vooral mooi.

106_4064 by Prologic1982, on Flickr

103.
Weer even terug in Argentinie. Dit is de stad Salta in het noorden.

106_4098 by Prologic1982, on Flickr

104.
Auto gehuurd voor n paar dagen rondcruisen door de woestijn. De 7 colored mountain zie je vaak in reclames voor t noorden.

106_4154 by Prologic1982, on Flickr

105.
Vervallen woestijnstadjes. De natuur neemt het hier weer over.

106_4167 by Prologic1982, on Flickr

106.
Tegenwoordig zijn deze gebieden vooral bekend door de Dakar Rally die hier elk jaar gehouden wordt.

106_4175 by Prologic1982, on Flickr

107.
Na een erg lange dag bussen en lopen ben ik weer in Bolivia.
Op 4000m is Potosi een van de hoogst gelegen steden ter wereld. Een trap oplopen kost al moeite.
Links Cerro de Potosi. Een berg zo rijk aan zilver dat het van Potosi eind 17e eeuw een van de rijkste en grootste steden ter wereld maakte.

106_4227 by Prologic1982, on Flickr

108.
Miljoenen dwangarbeiders (Vooral Indianen en zwarte slaven) zouden sterven de komende eeuwen. Ruim 40.000 ton(!) zilver werd er uit de grond gehaald.Mede door deze berg kon het Spaanse rijk zich in stand houden.
Feitje van de dag: Het zilver dat de door Piet Hein gekaapte vloot vervoerde kwam hier vandaan.
Met gemengde gevoelens ga ik n dagje mee de mijn in.

106_4229 by Prologic1982, on Flickr

109.
Normaal ben ik zwaar tegen zulke menselijke dierentuinen. De mensen die mij meenamen zweerden dat al het geld dat ik betaalde(volgens mij was t 25 dollar) bij de mijners terecht kwam. Laten we het hopen....
De omstandigheden zijn afschuwelijk en de gemiddelde levensverwachting is 40 jaar. Temperaturen van 50 graden waren niet ongewoon.

106_4245 by Prologic1982, on Flickr

110.
Potosi zelf is erg mooi. Duidelijk te zien dat deze stad een zeer rijk verleden heeft.

106_4267 by Prologic1982, on Flickr

111.
Sucre. De officiele hoofdstad van Bolivia. Ook wel de Witte Stad genoemd. Schitterend architectuur is hier te vinden.

106_4276 by Prologic1982, on Flickr

112.
En het gekkenhuis La Paz.
Mij werd verteld dat pas als je je huis schilderd het als 'af' beschouwd wordt, en je belasting moet betalen. Vandaar de typerende rood bakstenen huisjes overal. Geen verf,geen geld!

106_4339 by Prologic1982, on Flickr

113.
Must do is de Death Road. Op de fiets zo hard mogelijk naar beneden.Uiteraard oppassen dat je niet over het randje valt..

106_4365 by Prologic1982, on Flickr

114.

106_4388 by Prologic1982, on Flickr

115.
Opweg via Copacabana terug naar Peru. Weer een staking.Deze keer indianen die de weg blokkeren. Zat niets anders op dan mn tas uit de bus te pakken en de laatste kilometers te gaan lopen.

106_4402 by Prologic1982, on Flickr

116.
Bolivia is een land in ontwikkeling...

106_4406 by Prologic1982, on Flickr

117.
Terug in Peru. Ik loop door de Colca Canyon. Ruim 2 keer zo diep als de Grand Canyon. 1 dag naar beneden opweg naar de groene oase onderin.Met zwembad,woohoo!

106_4441 by Prologic1982, on Flickr

118.
En de volgende de weer omhoog....een lelijke klim.

106_4445 by Prologic1982, on Flickr

119.
Maar niet minder mooi.

106_4466 by Prologic1982, on Flickr

120.
Richting de kust nog een dagje in Nasca geweest. In 45minuten kan je een rondje vliegen langs alle vreemde tekeningen.

106_4511 by Prologic1982, on Flickr

121.
Beroemde barbeque Cavia. Wij hadden vroeger Cavia's thuis en mijn zus vindt dit dus niet ok!
Ik vond er vooral weinig vlees aanzitten...

106_4532 by Prologic1982, on Flickr

122.
En zo belanden we alweer in Equador. Op de evenaar. Was vooral opweg naar Colombia.Vond Quito geen klap aan en de mensen onaardig.(Hoop dat anderen hier andere ervaringen mee hebben.)
Na 3 dagen pakte ik de bus voor de lange lange reis naar Colombia.

106_4534 by Prologic1982, on Flickr

123.
De rit was het waard.Het verhaal van deze 2 dagen verdiend een eigen boek, ik begon me af te vragen waar ik toch mee bezig was maar ik ben zonder kleerscheuren veilig aangekomen.
Colombia voldeed aan mijn verwachtingen als meest fantastische land van Zuid Amerika. Het land is schitterend,maar het zijn vooral de mensen die zo hartelijk zijn. Een van de liefste volken die ik ooit ontmoet heb. Interessant om te zien is nu dat ik dichter bij de Carribean kom de Spaanse geschiedenis van de landen ook ouder wordt. Vooral de koloniale steden en dorpen.

De miljoenenstad Bogota. Erg in trek bij stedenplanners hoorde ik. Dit is het resultaat als er geen toezicht meer is. Een 8miljoen mensen tellende megastad zonder normaal geplande infrastructuur. Er is een bus (Transmillenio) die op een eigen stuk weg rijd. Soort bovengronds metro netwerk.

106_4565 by Prologic1982, on Flickr

Verder is Bogota niet zo heel interresant voor de reiziger. Een paar leuke musea, wat oude gebouwen en dat was het wel. Voor het beroemde Colombiaanse nachtleven kan je overal wel terecht. Verder is het vooral koud en nat hier, de stad is gebouwd op 2600 meter hoogte.

124.
Medellin.Eind vorige eeuw de moordhoofdstad van de wereld. Nu een vrij hippe bestemming door de peperdure shoppingmalls en het pompende nachtleven. De beroemde cocaine is uiteraard nog steeds op elke straathoek vrij verkrijgbaar.

106_4572 by Prologic1982, on Flickr

125.
Glazen wolkenkrabbers, schitterende boulevards, dure winkels, nog duurdere autos en villas in de heuvels. Medellin lijkt een stad dat het goed doet. Dit is allemaal bekostigd met drugsgeld.Ongekend hoeveel macht de drugsbazen hier hadden. Met de beroemde Pablo Escobar voorop. Voor vele nog steeds een held. Ik schrijf me in voor de 'Pablo Escobar tour' inclusief ontmoeting met zn broer, dit vond ik zo bizar dat ik het wel moest doen.

Eerst langs z'n graf, met elke dag nog verse bloemen. Veel mensen komen nog steeds hier om hem te herdenken. Psychopaat of niet, hij heeft veel voor de armen gedaan.(In ruil voor macht)
Weetje: Populaire bezigheid voor veel (backpackende) cockheads. 'n lijntje nemen vanaf Pablo z'n graf.

106_4582 by Prologic1982, on Flickr

126.
Langs het huis waar hij ondergedoken zat en later op het dak afgeschoten. Dit is het raam waardoor hij het dak op rende(voor degene die bekend is met het verhaal) Geen museum. Hier woont ook echt n gezinnetje. Voor n paar dollar mocht ik wel even binnen kijken. Sta je dan ineens, in zn puberdochter dr slaapkamertje...

106_4592 by Prologic1982, on Flickr

127.
En als afsluiter koffie drinken met Pablo's broer Roberto. Half blind en verlamd door n bombrief beantwoord deze vriendelijke man al je vragen. Vergis je niet, hij is mede verantwoordelijk voor duizenden doden en de burgeroorlog waarin Colombia zich bevond in de jaren 90. Heeft n paar jaar gezeten en woont nu in een van de voormalige safehouses van broer Pablo.

106_4595 by Prologic1982, on Flickr

128.
Weg uit de steden. Richting Manizales en de koffie regio.

106_4610 by Prologic1982, on Flickr

129.
De andes snijdt dwars door Colombia, door de hoogte is het zo warm nog niet op de meeste plekken en op de vele pieken ligt eeuwige sneeuw. Brrr

106_4633 by Prologic1982, on Flickr

130.
In de koffieregio. Ook de hoogste palmbomen ter wereld groeien hier. La Palma de Cera kan 70meter hoog worden.

106_4683 by Prologic1982, on Flickr

131.
Ik verbleef op n boerderij en dit was mijn uitzicht.

106_4728 by Prologic1982, on Flickr

132.
De meer zuidelijk gelegen stad Popayan heeft schitterende gebouwen. Toerisme in Colombia komt nu pas echt op gang, de meest geweldige plekken zijn onbekend bij het grote publiek.

106_4742 by Prologic1982, on Flickr

133.
Wekenlang buste ik overal naartoe in dit mooie land. Een van de fraaie koloniale stadjes rond San Gil.

106_4770 by Prologic1982, on Flickr

134.
Ik las dat er intresse is van mensen om op vakantie te gaan naar Colombia. Gewoon doen. Hoewel de politie en het leger overal is (loop je door n bos, kom je ineens 10 commando's tegen,raarrr.) is het land veilig om op eigen houtje doorheen te reizen. Iedereen wil je helpen en laten zien dat t Wel goed gaat in hun geliefde Colombia, want ze houden erg veel van hun land.

106_4794 by Prologic1982, on Flickr

Inmiddels is de zomer aangebroken en besluit ik in etappes weer terug te keren naar Patagonia en een schip te zoeken naar Antarctica. Dat in de volgende serie.
Bedankt voor t kijken, reacties zijn welkom :)

·
Breakdown
1,544 Posts
Man, wat vet! Prachtige foto's begeleid door leuke teksten. Ik kan alleen maar respect opbrengen voor het feit dat je het echt bent gaan doen. Ik hoop dat ik je voorbeeld ooit nog eens kan gaan volgen.

·
visit the world
8,185 Posts
Supervervolg!!! Wat zijn het ook stuk voor stuk geweldige landen met fascinerende landschappen en erg leuke steden! :cool: :eek:kay:

Sluit me bij elk van je commentaar bij de Peru foto's helemaal aan! :)

·
Enjoy your freedom!
7,616 Posts
Ik excuseer me bij voorbaat en wil zeker de andere fotografen op dit forum benadelen, deze fotothread is voor mij de mooiste die ik in heugenis op dit forum ben tegengekomen. Ongelooflijk, wat een pracht! :bow::bow::bow:

• Like
Reactions: Prologic

·
Registered
244 Posts
Discussion Starter · #28 ·
Ik excuseer me bij voorbaat en wil zeker de andere fotografen op dit forum benadelen, deze fotothread is voor mij de mooiste die ik in heugenis op dit forum ben tegengekomen. Ongelooflijk, wat een pracht! :bow::bow::bow:
:) Dankjewel. En dat met cameraatjes van 80dollar.
Er komt nog veul meer aan. Patagonia in de zomer is vooral erg mooi.

Dank voor alle reacties. Drijfveer om verder te gaan met door m'n foto archief heen te ploegen.

·
Ad crumenam
6,400 Posts
Fantastische foto's en heerlijke reportage! Blijf ons verlekkeren met dit soort materiaal! :)

Colombia en Ecuador staan inmiddels heel hoog op mijn lijstje genoteerd. Peru stond er al.

·
Enjoy your freedom!
7,616 Posts
:) Dankjewel. En dat met cameraatjes van 80dollar.
Er komt nog veul meer aan. Patagonia in de zomer is vooral erg mooi.

Dank voor alle reacties. Drijfveer om verder te gaan met door m'n foto archief heen te ploegen.
Je ziet wel eens mensen met camera's rondlopen van tig-duizend euro en er maar half werk mee kunnen leveren, je ziet ook mensen met goedkopere camera's prachtig werk leveren. Jij bent daar het levende voorbeeld van :)

·
Derp?
2,197 Posts
Jezus wat een trip zeg, echt fenomenaal!!! :eek: :bow: En erg fraaie foto's ook!
Dit ga ik zeker volgen!

Misschien een beetje een ongepaste vraag (je hoeft dus ook niet te antwoorden), maar hoe heb je deze reis bekostigd? Want dit moet toch wel een klein kapitaaltje hebben gekost! Heb je op spaargeld geteerd, of heb je ook her en der gewerkt om het saldo wat aan te vullen?

·
Registered
244 Posts
Discussion Starter · #34 ·
Jezus wat een trip zeg, echt fenomenaal!!! :eek: :bow: En erg fraaie foto's ook!
Dit ga ik zeker volgen!

Misschien een beetje een ongepaste vraag (je hoeft dus ook niet te antwoorden), maar hoe heb je deze reis bekostigd? Want dit moet toch wel een klein kapitaaltje hebben gekost! Heb je op spaargeld geteerd, of heb je ook her en der gewerkt om het saldo wat aan te vullen?
Ik had wel een aardig bedrag gespaard in al die jaren en heb niet gewerkt onderweg.Als je bereid bent om niet zo luxe te leven kan je heel ver komen, zowel thuis als op reis.
Ik kan me flink ergeren aan mensen die ik spreek in n hostel en me vertellen dat ze heulemaal geen geld meer hebben, dus hebben ze maar geen bezoek gebracht aan dat prachtige park, niet dat museum bezocht of oude wijk bekeken,want geen geld voor transport en entreekaartje. Goed, het is maar waar je intresses liggen,maar waarom zijn het Altijd dezelfde mensen die zich elke dag klem drinken (met gelijkgestemden) in de lokale kroeg en vervolgens gaan klagen dat ze geen geld hebben? Zeg dan gewoon dat je hier bent om goedkoop te feesten (en daar is helemaal niets mis mee uiteraard) dan te klagen over geld in Bolivia( 1dollar voor n maaltijd, 3 dollar voor n bed, 2dollar voor n busreis van 5uur) terwijl je je neus 4 nachten per week volstopt met coke.(Overigens ook niet duur in Bolivia)

Door de jaren heen leer je wel goedkoper en efficienter te leven. Het is verbazingwekkend hoe weinig je eigenlijk nodig heb, ik leef nu al 2 jaar uit m'n rugtas met dezelfde spullen, en heb nog nooit het idee gehad dat ik iets miste.

·
Registered
244 Posts
Discussion Starter · #35 · (Edited)

·
Registered
244 Posts
Discussion Starter · #37 ·
Cool filmpje. Zie net je tekeningen ook, geweldig kan je zo geld mee verdienen volgens mij. Wat een geduld zit daar in... Met die teken skills kan je zo bij een architect aan de slag. :)
Dank je. Bump die thread gerust weer omhoog :) Ik maakte die tekeningen vooral ter ontspanning.Heb er weining aan gedaan de laatse jaren. Hou het een beetje als een backup-plan, vele mensen hebben me al gevraagd om kopies of om er wat mee te doen, misschien als ik eindelijk weer ergens stabiel woon :)

21 - 40 of 147 Posts