Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 21 Posts

·
MikeyMike
305 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ben op 2e paasdag eens een kijkje wezen nemen bij Paleis het Loo en aangrenzend paleis bos/park. Ik vond het bijzonder fraai en perfect onderhouden, daar kunnen ze in Frankrijk nog wat van leren!

1. Koninklijke stallen

2.

3.

4. De voorkant van het Paleis

5.

6. Zo was het dus vroeger...

7. En zo is het nu!

8. Hollandse glorie!

9. Tuintje

10. Details

11.

12. De achterkant

13. Mooie beelden

14. Jammer dat het basin leeg was

15.

16. Mooie dramatische luchten

17.

18. Collonade

19. Boompje

20.

21.

22.

23.

24.

25. De haag, zodat de koningin niet bruin kon worden, maar wel een wandeling kon maken....tsja

26.

27.

28.

29.

30.

31. De koninklijke stallen

32. Ook de koetsen en later de auto's werden hier opgeslagen

33. Terug in de tijd

34.

35.

36.

37. De staltoren vanuit het paleis park/bos

38. Het oude Loo

39. Koninklijke waterval :)

40. En tot slot het theehuis...

·
MikeyMike
305 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Het is staatseigendom, en fungeert sinds midden jaren '80 als rijksmuseum, na een 7 jarig durende renovatie gehad te hebben. De siertuin is stapsgewijs in ere herstelt, en eigenlijk nog steeds niet helemaal af. Ik heb al verschillende paleizen zoals deze gezien (versailles, vaux de la vicomte, schonbrunn etc), maar nog geen een zo perfect onderhouden gezien als deze. Echt een aanrader om eens te bekijken!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Wow, dat ziet er piekfijn uit! Het is goed dat we ook in Nederland dit soort plekjes hebben, erg mooi.

·
My train goes everywhere!
2,783 Posts
Erg mooi... doordat het kleinschaliger is als Versailles spreekt dit mij veel meer aan. Ziet er goed onderhouden uit...

·
a hacked brain
837 Posts
Het is op zich heel bijzonder dat je het dak op mocht.. in 2006 is dat voor het eerst. Voorheen was dat alleen voor belangrijke gasten weggelegd. Hoewel de laatste jaren op monumentendag het ook al mogelijk was voor het gewone volk.

Het Loo is een soort museum maar je kan het ook gedeeltelijk afhuren (zo hield de Grontmij er haar Kerstborrel en is er wel eens een reclame opgenomen volgens mij). Het oude Loo wordt nog regelmatig gebruikt door Beatrix om te dineren/overnachten met buitenlandse gasten of om er staatshoofden te laten verblijven.

Als je bij foto 18 recht vooruit zou lopen kom je na een meter of dertig al uit in de tuin van Pieter van Vollenhove en Margriet... na 100 meter al bij het huis.

De prinsessentuin heet dat gedeelte wat in de zomer schitterend dichtgegroeid is. Er liep vroeger een kilometers lang pijpstelsel vanaf een bron op een hoger punt op de veluwe, dit om de fontijn genoeg druk te geven om hoger te spuiten als die van Versaille.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Wel grappig, doordat het niet gepleisterd is en je gewoon de bakstenen kunt zien ziet het er gelijk een stuk 'kneuteriger' en Hollandser uit dan de wereldberoemde paleizen in het buitenland. Toch wel een fraai gebouw en die tuin mag er ook wel zijn! Fraaie serie.

·
Rick Bakker
5,322 Posts
Zozo, wat moet dat allemaal niet kosten? Was een grasveldje niet goed genoeg ofzo?;)

·
De hoogte in...
1,514 Posts
Dus eigenlijk is er niets origineels meer aan de tuin. Volledig opnieuw aangelegd als ik de foto's zo zie.

Maar ziet er zeker fraai uit.

·
MikeyMike
305 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Je mag niet altijd het dak op hoor, volgens mij alleen op woensdagen en nu met Pasen dus. Maar dat kan je het beste ff checken op de site van het Loo. Want het is dus zeker de moeite waard!

·
Rotterdam mijn Wereldstad
1,376 Posts
Hele mooie foto's van een hele mooie plek.

favo's: 8, 9, 16, 20, 27, 28, 33 en 40.

Foto 38 had denk ik heel mooi geweest als je de spiegeling in het water er geheel op had gehad. (Ik weet natuurlijk niet of dat ook mogelijk was)

Foto 21 had denk ik nog mooier geweest als het bovenste boogje en de rand van het waterbassin er bij hadden gestaan.

1 - 20 of 21 Posts