SkyscraperCity Forum banner

Paleis op de Dam heropend!

29376 Views 65 Replies 33 Participants Last post by  Gereke
36
Gisteren opende Koningin Beatrix na vier jaren van renovatie het Paleis op de Dam. De komende drie jaren staat nog een reiniging van de gevel op het programma. Vandaag was de opening voor het publiek, en daar was ik uiteraard bij :). Behoorlijk druk vandaag, met een behoorlijke rij op de Dam.

De foto's zijn gemaakt met een telefooncamera, dus niet alles is even goed gelukt. De mislukte foto's zal ik jullie besparen. Helaas zijn juist veel foto's van de vertrekken mislukt, terwijl de Burgerzaal en de galerijen wel toonbaar zijn. Dat betekent dus niet dat de vertrekken niet de moeite waard zijn, integendeel!

Sowieso een aanrader om eens zelf te gaan kijken, want de burgerzaal is toch onmogelijk om op een foto te vatten (al helemaal zonder groothoeklens).

----

Op de Dam in de rij. Aan Theodor "is het vuil dan?" Holman: ja het is vuil!

Bij binnenkomst is dit het beeld: Atlas!

Dezelfde Atlas vanuit een hoek...

En een andere hoek. De beelden boven de doorgangen naar de zijgalerijen stellen overigens de elementen water, vuur, lucht en aarde voor:

Onder Atlas ziet het er dan zo uit richting de ingang:

Boven de ingang bevindt zich de Amsterdamse stedenmaagd:

Richting de noordzijde van de ingang geeft het dit beeld:

En dit richting de zuidzijde:

Op het plafond een schildering die de grootsheid van Amsterdam moet voorstellen. Deze schildering stamt uit de achttiende eeuw. Eerder was hier een sterrenhemel te zien:

De zijgalerijen:

Dan de kaarten op de vloer in de Burgerzaal. Alleen de middelste kaart met de sterrenhemel is nog een originele van Blaeu, de andere twee kaarten van respectievelijk het oostelijk en het westelijk halfrond zijn in de achttiende eeuw vervangen. De staat van de hemelkaart geeft de reden hiervoor aan.

Oostelijk halfrond:

Hemelkaart:

Westelijk halfrond:

Men had destijds wel een raar idee van de geografie van Australië...

Home sweet home:

Aan de andere kant van de oceaan:

Dan nu het werkelijk prachtige beeldhouwwerk in de Burgerzaal en aanliggende galerijen, door Artus Quellinus. Onwaarschijnlijk mooi:

Dan toch nog een paar foto's van de vetrekken...

Schepenzaal, hier werden vroeger straffen uitgesproken, doodstraffen uitgezonderd:

De Assurantiënkamer. Hier kon men in de tijd van het stadhuis verzekeringen afsluiten. Tegenwoordig is dit het exclusieve verblijf voor gekroonde hoofden en staatshoofden:

De Thesaurie Ordinaris:

Het burgemeestersvertrek. Dit is toch wel een van de meest bijzondere verhalen van de restauratie. Tijdens de restauratie werd namelijk op zolder een kroonluchter verdeeld over enkele dozen gevonden. Men dacht eerst dat de luchter van brons was, omdat hij helemaal zwart was uitgeslagen, maar na veel poetsen bleek hij toch echt van zilver/platina:

Het plafond:

Wandschildering in hetzelfde vertrek:

De burgemeesterskamer met een venster naar de Vierschaar, de plek waar doodvonnissen werden uitgevaardigd. Het venster was een wens van de stad bij de bouw; de burgemeesters wilden als het moest vanuit hun kamer aanwijzingen kunnen geven...

Dan nog de vroedschapskamer:

En de tafel in de vroedschapskamer. Deze tafel heeft een bijzondere functie. Hier wordt namelijk traditiegetrouw de troonsafstand op getekend:

Van de Vierschaar heb ik helaas slechts één halfgelukte foto kunnen maken. Jammer, want dat is toch echt een van de mooiste vertrekken in het Paleis:

Tot slot nog een mooi setje Empire-meubilair (grootste collectie buiten Frankrijk!)
See less See more
1 - 20 of 66 Posts
Wat een gebouw :)

Kun je het op eigen tempo bezoeken, of ben je verplicht aan een rondleiding deel te nemen? Ik wil er graag heen, maar rondeidingen en de daarbij doorgaans maar matig geïnformeerde "gidsen" ontwijk ik liever.
Je kan er gewoon rondlopen. Het is wel interessant om wat documentatie/kennis te hebben van de beelden.

Leuk om eens een serie te zien van het Paleis op de Dam.
Zo te zien zeker een bezoek waard! Na het schoonmaken van de buitengevel is het straks helemaal prachtig.
Je kunt inderdaad gewoon vrij rondlopen. Je krijgt nu ook bij binnenkomst een gratis audiotour, die je als een soort afstandbediening op zuilen moet richten. Een stem begint dan een verhaal af te steken over de ruimte waarin je je bevindt.

De mensen op mijn foto lijken allemaal druk te telefoneren, maar dat is dus de audiotour :D.
toch even wat anders de ontzettend mooie Stopera..... ;)
dit is echt prachtig van binnen wat een details en wat een rijkdom en schoonheid!!

nu de buitenkant nog, want door alle vuiligheid zie je daar de details niet meer....

en waarom mag een gebouw van binnen wel ontdaan worden van vuiligheid en van buiten niet?
want het is gewoon ranzigheid ... niets karakter!
Prachtig gerenoveerd, vol klasse en zonder het modernisme er in te drammen. De Burgerzaal kende ik al, van foto's, maar dat het paleis uit zoveel 'grandeur' zou bestaan wist ik niet. Lijkt me zeker een bezoek waard.

Na het zien van deze serie is me de ernst van een gevel schoonmaakbeurt wel erg pijnlijk duidelijk geworden.
Bedankt voor deze geweldige serie. Jaren geleden ben ik er eens binnen geweest, maar kon me niet veel meer herinneren. Zo te zien is het de moeite van een bezoek wel waard, ik ga binnenkort ook maar weer eens langs. Goed dat ze de gevel gaan reinigen, alleen jammer dat het weer 3 jaar gaat duren. Maar ja, goed werk heeft tijd nodig he ;)
wow echt 3 jaar?
tsja tis geen kwestie van een hogedrukspuit natuurlijk hehe...
Gevel Paleis op de Dam krijgt opknapbeurt(Telegraaf.nl)

AMSTERDAM - De Rijksgebouwendienst maakt donderdag een begin met restauratiewerkzaamheden aan de gevel van het Paleis op de Dam in Amsterdam. De dienst is van plan de gevelstenen een opknapbeurt te geven, en onderzoekt vanaf donderdag of de technieken die daarvoor gebruikt worden, het juiste resultaat hebben.

Dat maakte de Rijksgebouwendienst bekend. Door de achterkant van de paleistoren onder andere met stoom te reinigen kijkt de dienst of de zandstenen zonder beschadiging lichter worden. Als dat het geval is, wordt ook de rest van de stenen op die manier gereinigd.
Daarnaast werkt de Rijksgebouwendienst de komende tijd aan noodzakelijk technisch herstel van het dak, de beelden, de schoorstenen en de toren van het paleis. Hierdoor moet het gebouw waterdicht en veilig blijven. Het werk aan het paleis moet eind 2011 klaar zijn
^^ En da's draad # drie waar je dit bericht post. Hoeveel draden gaan er nog volgen?
Extreem on-Nederlands eigenlijk, zeker boven de rivieren, al dat marmer en goud. Zijn er gebouwen in Nederland die dit in decadentie overtreffen?
^^
Het vredespaleis in Den Haag doet zeker mee denk ik.
Mooie rondleiding van het STADHUIS op de dam. Dit gebouw behoort toe aan de stad en haar inwoners.
Zo, een jaar later zijn de bouwmuren nog steeds niet weg, is er-voor zover ik het begrijp- alleen gekissebist over de financien en wat onderzoek gedaan naar het schoonmaken van de steen aan de buitenkant. Als ze dat nou even tegelijk hadden gedaan met de interieurverbouwing, dan had Amsterdam misschien eindelijk een van haar belangrijkste gebouwen weer terug gehad.
1 - 20 of 66 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.