naar het schijnt is dat gebouw gebroken wit, en niet gebroken zwart zoals t nu is:banana::bash:
Ik denk niet dat de koningin de verbouwing met haar eigen vermogen betaalt hoor. Volgens mij wordt alles bekostigd door de Rijksgebouwendienst.Erg fijn dat de koningin een klein deel (immers slechts 40 miljoen) van haar vermogen toch aanwent voor de schoonmaak van een paleis.
Mijn buren in Nederland hebben onlangs voor 250.000 euro ook wat opknapwerk gedaan, zodat hun huis er weer wat beter uitziet en de mensen in de stad ook weer wat moois zien. Ze laten er graag een nieuwe auto en een vakantie voor schieten.
Ik hoop dat meer mensen hun verdiende geld in de opknap van hun gebouwen gaan steken.
Ik denk ook dat het schoon spuiten, met een veel lichtere oppervaktekleur als gevolg, extra aantrekkingskracht op graffitispuiters zal hebben; in Amsterdam is nu eenmaal voor deze lieden helaas niks heilig. Het vervolgens verwijderen van de graffiti (van een al schoon oppervlak i.t.t. nu) kan vervolgens een ernstige aantasting van het poreuse zandsteen als gevolg hebben.De gruis op zulke gebouwen zit er soms al zolang dat het wel lijkt alsof er gewoon een compleet ander gebouw tevoorschijn komt. Is er geen anti-schoonmaak lobby?
Frisse lik verf over paleis op de Dam?
![]()
Wervelstralen en verven, de 'Jan des Bouvrieoptie', zoals verbeeld op de linkerhelft van deze foto, stuit op bezwaren van experts. Foto anp/beeldbewerking Het parool
AMSTERDAM - Moet het paleis op de Dam tot een wit pronkjuweel omgetoverd of met respect gerestaureerd worden?
De Rijksgebouwendienst wil de zandstenen buitengevels reinigen en schilderen. Maar experts zeggen dat je daarmee het paleis beschadigt en geen respect voor het monument toont.
De omstreden plannen liggen ter goedkeuring bij het stadsdeel Centrum. De Rijksgebouwendienst, de beheerder, wil de gevels wervelstralen, met laser achtergebleven vuil wegbranden en de verfspuit hanteren omdat het paleis er thans 'verwaarloosd' uitziet. Naar verluidt zouden ook de gebruikers, de koninklijke familie, op de opknapbeurt aandringen. Monumentendeskundigen vinden dat, na 350 jaar 'respect voor het monument getoond te hebben', de paleisgevel beter onaangetast kan blijven. Schoonmaken, 'de Jan des Bouvrieoptie', kan de zandstenen buitenkant van de gevel beschadigen. Bovendien kan het reinigen leiden tot een geforceerd lichte kleur, waardoor het een fonkelnieuw gebouw lijkt.
De rijksgebouwendienst wil 17 juni een gedeelte van de wetenschappelijke onderzoeken en ambtelijke adviezen naar het nut van de gevelreiniging vrijgeven. De rest blijft staatsgeheim, waardoor Amsterdam met gebrekkige informatie moet beslissen of deze ingreep mag. (TON DAMEN)
Goh, dat is niet te merkenHet Parool said:Foto anp/beeldbewerking Het parool
Sorry hoor, maar dat heb je toch met elk gebouw dat je renoveert? Goed nieuws: een beetje viezigheid keert zo weer terug. Kijk maar naar het oude stadscentrum van Warschau dat na de oorlog vanaf de grond is opgebouwd. Dat ziet er nu ook weer oud uit...Het Parool said:Bovendien kan het reinigen leiden tot een geforceerd lichte kleur, waardoor het een fonkelnieuw gebouw lijkt.
Deze meneer van het Parool is zeker vergeten dat stadsdeel Centrum in oktober 2005 het initiatief nam voor deze gevelreiniging??Het Parool said:De rest blijft staatsgeheim, waardoor Amsterdam met gebrekkige informatie moet beslissen of deze ingreep mag.