SkyscraperCity Forum banner

Paramaribo, Suriname.

21749 Views 34 Replies 16 Participants Last post by  Henk
Suriname, het land dat iedereen in Nederland kent en een mening over heeft. Maar de meeste mensen hebben geen idee hoe Suriname er uit ziet en hoe mooi het land eigenlijk is. Ook Paramaribo kennen wij allemaal maar toch is het voor velen een onbekende stad omdat we er niet zoveel van zien.
1 - 20 of 35 Posts
Paramaribo is een stad apart en doet aan als een mix van Zuid Amerika, Louisiana en West Afrika met een Nederlands tintje.

01. Baba en Mai, het momnument ter herdenking van de Hindostaanse imigratie.

02. Het kabinet van de President.

03. Monument ter herrinering van de Surinaamse verteranen die hebben meegevochten in de Koreaanse oorlog.

04. Het onafhankelijkheidsplein met op de achtergrond het presidentieel paleis.

05. In de straten achter het onafhankelijksheids plein staan nog een hoop huizen in de stijl vanuit Louisiana. De een prachtig gerenoveerd, de ander hopeloos vervallen.

06.

07. Een advocatenkantoor met zwerver voor de deur.

08.

09.

Meer foto's volgen nog.
See less See more
9
  • Like
Reactions: 1
^^

Geweldig foto's!!

Mag ik vragen wat voor werk je doet? :)
Paramaribo is een juweel. Ik wist niet dat die stijl uit Louisiana kwam. Mooi is het wel, en uniek in Zuid-Amerika, ook vergeleken met de Guyana's. Leuk is om te zien dat elk pand, vanaf de straatkant gezien, exact symmetrisch is.
Heel leuk dat je een thread hierover opent, mooie pics. Snakt naar meer. ;)
Bedankt voor de impressie. Lijkt me een geweLdige stad om te zijn. Staat hoog op m'n verlanglijstje om te bezoeken. Als de kids straks wat groter zijn, gaan we er misschien als gezin naar toe, want m'n vriendin is Surinaams. In die zin is er nog hoop ;). Tot die tijd zal ik het met foto's moeten doen, zoals deze reeks. Hopelijk volgen er idd meer foto's.
See less See more
Omgeving Fort Zeelandia

10. Het parkje voor het fort Zeelandia.

Rondom het fort staan nog een aantal originele houten woningen.
11.

12. De kunstacademie

13. De bekende huizen tegenover het fort.

14. Het standbeeld van koningin Wilhelmina staat tegenwoordig naast het fort uitkijkent over de Suriname rivier. Voor de onafhankelijkheid van Suriname stond het beeld op wat nu het onafhankelijkheidsplein is.

15. Het uitzicht over de rivier

16.

17. Naast het fort is nog een originele oude Nederlandse briefenbus te vinden.

Wordt vervolgd.
See less See more
8
  • Like
Reactions: 1
Erg leuk om Suriname hier eens voorbij te zien komen. Ik denk dat het een relaxed land is waar je prima vakantie kunt houden. En het zal niet zo toeristisch zijn als bijvoorbeeld Aruba, en qua natuur denk ik ook veel mooier en diverser van karakter zijn. :)
Wat een mooie architectuur, die houten huizen! Foto 6 is dan ook schitterend, maar ook de rest is fraai. Bedankt om te delen!
Laat het vervolg maar komen. :)
^^

Geweldig foto's!!

Mag ik vragen wat voor werk je doet? :)
Uiteraard mag je dat vragen. Ik ben werkzaam voor een beveiligingsbedrijf maar ben nu ingehuurd door een luchtvaartmaatschappij om te assisteren met een opdracht in Suriname.

Paramaribo is een juweel. Ik wist niet dat die stijl uit Louisiana kwam. Mooi is het wel, en uniek in Zuid-Amerika, ook vergeleken met de Guyana's. Leuk is om te zien dat elk pand, vanaf de straatkant gezien, exact symmetrisch is.
Het verhaal van Louisiana heb ik hier in Paramaribo van een oude man gehoord(kon het zo snel niet op internet terug vinden. Hij vertelde dat er een gouveneur was die in Louisiana was geweest en daar erg onder de indruk was geraakt van de lokale bouwstijl. Nadat er weer eens een verwoestende stadsbrand was geweest heeft die gouveneur vervolgens de nieuwbouw in de zelfde stijl laten uitvoeren als in Louisiana. Daarom is het ook uniek in Zuid Amerika.

Bedankt voor de impressie. Lijkt me een geweLdige stad om te zijn. Staat hoog op m'n verlanglijstje om te bezoeken. Als de kids straks wat groter zijn, gaan we er misschien als gezin naar toe, want m'n vriendin is Surinaams. In die zin is er nog hoop ;). Tot die tijd zal ik het met foto's moeten doen, zoals deze reeks. Hopelijk volgen er idd meer foto's.
Paramaribo is leuk om te zijn. De foto's die jullie tot nu toe hebben gezien is wel van het mooiste stukje bebouwd Paramaribo en waarschijnlijk heel Suriname. De rest is van minder tot krotten tot domweg volledig vervallen. Het zijn de mensen die het verblijf aangenaam maken. Maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker een keer gaan.

Erg leuk om Suriname hier eens voorbij te zien komen. Ik denk dat het een relaxed land is waar je prima vakantie kunt houden. En het zal niet zo toeristisch zijn als bijvoorbeeld Aruba, en qua natuur denk ik ook veel mooier en diverser van karakter zijn. :)
Suriname is zeker een relaxed land om te verblijven als je het geregelde leventje wat wij gewend zijn kan los laten. Toerisme is hier wel maar zeker niet masaal aanwezig. En qua natuur, Suriname ligt aan de bovenzijde van het Amazonegebied en is procentueel gezien het meest beboste land ter wereld. De natuur is dan ook overweldigend mooi. Het enige wat Suriname nog mist zijn zandstranden aan de kust, die hebben ze niet, daar in tegen zijn er velen kreken in de bossen waar je kan zwemmen.
See less See more
@Henk

Opnieuw geweldige foto's en wat mooi dat je daar kunt werken! :cheers:

Voor de geïnteresseerden is hier nog een link naar Paramaribo-revisited: het idee van de coherente houten stad.pdf met een studie over de architectuur van de binnenstad.
@Henk

Voor de geïnteresseerden is hier nog een link naar Paramaribo-revisited: het idee van de coherente houten stad.pdf met een studie over de architectuur van de binnenstad.
Interessante lectuur, zeer bedankt!
De welvaart van Aruba draait voor een groot deel op toerisme, het is dus geen ontkomen aan het dat de ontwikkelingen op het eiland daarop gebaseerd zijn. Aruba heeft vooralsnog geen grondstoffen, als Suriname. Tevens is Suriname veel groter dan Aruba, met een heel lage bevolkingsdichtheid. Appels en peren.
See less See more
Toch verbaasd het me dat er in Suriname niet meer met toerisme word gedaan, vooral langs de kust
Fort Zeelandia

Fort Zeelandia

18. De voorzijde van het fort

19. De binnenplaats

20.

21.

22.

23. De plaats van de December-moorden. De gaten zijn de plekken waar de kogels zijn ingeslagen. Deze zijn later verwijderd en hebben de huidige gaten achtergelaten.

24.

25.

26. Het fort gezien van de rivier
See less See more
9
  • Like
Reactions: 2
Mooie foto's van een interessant onderwerp.

Toch verbaasd het me dat er in Suriname niet meer met toerisme word gedaan, vooral langs de kust
Volgens mij omdat er geen mooie stranden met helder blauw water zijn.
^^ De kust is juist prachtig mooi met zijn mangrove bossen alleen het water is troebel door de rivier. Het strand van Galibi is erg mooi met zijn zeeschildpadden. Ben daar 3 jaar geleden nog geweest, wat een magische mooi gebeuren was dat zeg. Suriname is echt een van de mooiste landen waar ik ben geweest, puur natuur daar.
See less See more
@Henk

Zou ik wat foto's mogen quoten (met jouw naam erbij natuurlijk) in het Dutch colonial architecture thread? Daar horen ze helemaal thuis. :)
Prachtige reportage. Zelf ben ik tweemaal daar geweest, 1 keer voor een trip richting binnenland/jungle en de tweede keer meer voor een ontspanningsvakantie. Leuk om deze plekken weer eens terug te zien.

:applause:
Henk mag er gerust nog een paar plaatsen. :) Of zit je intussen alweer de hele tijd in Nederland?
1 - 20 of 35 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.